נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > לא לאכול מכל הבא ליד
25 ליולי 2008
לא לאכול מכל הבא ליד
רינת קריצ'בסקי, 23/07/2008 - 08:25
מחקרים מוכיחים כי בעזרת תזונה נכונה אפשר לחסן את הגוף מפני מחלת הסרטן. שאלה של מודעות
במדור החדש, "טבעי-בריא", נעסוק בנושאים הקשורים לתזונה ואורח חיים בריא. המידע במדור זה אינו תחליף לייעוץ רפואי או מקצועי ואינו בא להחליף טיפול רפואי. מטרתו להרחיב אופקים ולתת כלים לשיפור אורח החיים. אתם מוזמנים להעלות נושאים שמעניינים אתכם ולהפנות שאלות

בשנים האחרונות מחלת הסרטן הפכה למגפה. לכולנו יש את הסיכון לחלות בסרטן מכיוון שגופנו מייצר תאים פגומים היכולים להפוך לסרטנים. לכולנו יש גם את היכולת לבלום זאת, על ידי מנגנונים שונים שמגלים את התאים הפגומים ומונעים את התפתחותם.
כיום מתחיל עידן חדש של חקר התזונה, על ידי חוקרים בכירים במוסדות רפואיים חשובים, לאחר שהובנה חשיבותה במניעת סרטן. מחקרים מראים שתזונה יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן ולתרום להבראה.

מחלת הסרטן מושפעת מגורמים רבים, שהצטברו יחד למחלה:
1. גורמים סביבתיים - זיהום אוויר, כימיקלים ומתכות, חומרי הדברה, מים מזוהמים, קרינה.
2. גורמים תזונתיים - תזונה לקויה, חוסר בגורמי תזונה מזינים, תזונה עתירת שומנים, מזון מעובד ומזון מהחי.
3. גורמים פיזיים - השמנת יתר, דלקות בגוף, זיהומי טפילים ווירוסים, סיכון גנטי.
4. גורמים נפשיים - טראומות, לחץ רב (סטרס), היסטוריה משפחתית של סרטן, חוסר משמעות בחיים ואיבוד הרצון לחיות.
5. גורמים התנהגותיים - עישון, אלכוהול, חוסר בפעילות גופנית.

תזונה נוגדת סרטן

הבשורה המשמחת היא, שניתן להקטין את הסיכוי לחלות בסרטן על ידי שינוי אורח החיים, הימנעות ממגע בחומרים מזהמים ותזונה בריאה.

כיום מתחיל עידן חדש של חקר התזונה, על ידי חוקרים בכירים במוסדות רפואיים חשובים, לאחר שהובנה חשיבותה במניעת סרטן. מחקרים מראים שתזונה יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן ולתרום להבראה.


ישנם מזונות בעלי יכולות ריפוי מוכחות, המחזקים את מערכת החיסון, עשירים בנוגדי חמצון, מונעים ייצור כלי דם חדשים בגידול סרטני ובעלי תכונות טובות נוספות.

אם נקפיד לצרוך מזונות אלו, תוך תזונה מאוזנת ושמירה על אורח חיים בריא, נוכל להפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן.

כללים בסיסיים

1. תזונה עתירת סיבים. כלומר, אכילה רבה ותכופה של ירקות ופירות טריים ודגנים מלאים.
2. הפחתת מזון מהחי. בעיקר בקר ומוצרי חלב (עתירי שומן, והורמונים מזיקים), ומעבר לתזונה שרובה צמחונית. לצרוך מוצרי חלב וביצים אורגניים.
3. שומן רווי: כמויות גדולות ממנו, גורמות לייצור רדיקליים חופשיים הפוגעים בתאים הנורמאליים ויכולים להופכם לסרטניים. וכן לגרום לייצור עודף של הורמונים בגוף. כל זה קשור לסרטני שד, ערמונית ומעי גס.
4. הימנעות ממשקל יתר: במחקרים רבים נמצא קשר ישיר בין עודף משקל לשכיחות גבוהה של סרטן.
5. שתיית מים מטוהרים.
6. אכילת מזון טרי. לצרוך כמה שפחות מזון מעובד, קנוי ו"ג’אנק פוד". אופני בישול מועדפים- אידוי, הקפצה ואפייה.


רשימת מזונות-העל במניעת סרטן

1. משקאות:
תה ירוק – מסוג סנצ’ה, מצ’ה או גיוקורו. לחלוט 2 גרם בכוס למשך 10 דקות. 6-3 כוסות ביום.
לימונית ולואיזה - יש לחלוט גרם אחד של עלים בכוס, לשפוך מים רותחים, לכסות ולחכות 10 דקות
כיום נערכים מחקרים על השפעת לימונית ולואיזה על תאים סרטניים בגוף האדם, לאחר שבמחקרים במעבדות נצפה כי חומר בשם ציטראל הנמצא בצמחים אלה גורם ל"התאבדות" תאי סרטן.
יין אדום- 1 כוס יין ביום.
2. ירקות ממשפחת המצליבים:
נבטי ברוקולי, ברוקולי, כרוב לבן, כרוב אדום, כרובית, כרוב ניצנים
שיטת הבישול המומלצת - אידוי לזמן קצר או הקפצה קצרה.
3. ירקות נוספים:
עגבניות - בעיקר מבושלות עם שמן זית. בישול העגבניות מגביר את כמויות הליקופן ושמן הזית מגביר את ספיגתו.
שום טרי – מרוסק או מאודה, בצל, בצל ירוק, כרשה, אספרגוס, חסה, סלק, סלרי, גזר, בטטה, מיץ נבט חיטה.
4. מוצרי סויה המכילים גניסטין.
5. פטריות: יטאקה, ריישי, קוארטקה, אנוקיטקה, מייטקה
6.פירות: פטל, אוכמניות, חמוציות, תות שדה, רימון, משמש, ענבים אדומים- במידה (מכילים הרבה סוכר).
7. תבלינים: כורכום (נספג הכי טוב עם פלפל שחור ושמן זית), ג’ינג’ר, זעתר, קורנית, אורגנו, בזיליקום, רוזמרין, נענע, פטרוזיליה, קינמון.
8. אצות: נורי,אקמה, קומבו ואצה חומה,דולסה, אראמה.
9. שמנים: שמן זית, שמן פשתן.
10. זרעים ואגוזים: זרעי פשתן ופקאן.
11. דגים: דגי ים צפוניים עשירים באומגה 3, כמו אנשובי, מקרל קטן, סרדינים ,סלמון.
12. שוקולד מריר - מעל 70% קקאו, ללא חלב. 20 גרם ליום.

ממה יש להימנע

1. סוכר ודברי מתיקה - מחלישים את מערכת החיסון ומזינים תאים סרטניים.
2. קמח לבן ופחמימות ריקות (כל מה שאינו קמח מלא).
3. משקאות ממותקים ומשקאות "דיאט" (מכילים ממתיקים מלאכותיים).
4. מרגרינה ומזונות המכילים שומני "טראנס".
5. מנגל "על-האש".
6. צבעי מאכל לא טבעיים.
7. תוספים מזיקים כמו ניטריטים וניטראטים, הנמצאים בנקניקים, בשר מעובד ובממתיקים מלאכותיים.
8. מזון מטוגן וצ’יפס.
9. מזון עתיר קלוריות.
10. מזון המכיל ממתיקים מלאכותיים, מזון משמר, מומלח, מעושן ומעובד.

רינת קריצ’בסקי היא נטורופטית ורפלקסולוגית בכירה, בוגרת "מדיסין",
מטפלת בתזונה, צמחי מרפא, פרחי באך ודמיון מודרך.
krichavsky@gmail.com
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
כל מה שרציתם לדעת על ה’מורינגה’ ולא...
שיתוף פעולה מרגש בין המועצה ועמותת "אקים"
לראשונה: נחשף סקר טבע עירוני זכרון יעקב במפגש תושבים
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור