נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > ספורט שמזיק לבריאות
26 לפברואר 2010
ספורט שמזיק לבריאות
ד’’ר שמי שגיב, 26/02/2010 - 09:53
תשתה, תאכל, תנוח וטפל בעצמך - כל מה שאתה צריך לדעת כדי להתאמן מבלי להיפצע. פעילות גופנית מהווה חלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא וסטאטוס לאיכות חיים, אך עם כל הכבוד לספורט ויש לא מעט כבוד, פעילות גופנית ובעיקר אם מבוצעת בצורה שלא כהלכה, יכולה לתרום רבות גם לפציעות העלולות להשבית אותנו ולגזול מאיתנו את הנאות החיים.
ספורט שמזיק לבריאות
אם ברצונך להתמיד בפעילות גופנית ואולי גם לשאוף ולהגשים חלום, נסה להתייחס לגופך לפחות באותה מידה של רצינות בה אתה מתייחס למכונית שלך

ד"ר שמי שגיבפעילות גופנית מהווה חלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא וסטאטוס לאיכות חיים, אך עם כל הכבוד לספורט ויש לא מעט כבוד, פעילות גופנית ובעיקר אם מבוצעת בצורה שלא כהלכה, יכולה לתרום רבות גם לפציעות העלולות להשבית אותנו ולגזול מאיתנו את הנאות החיים. תכנון נכון, ציוד מתאים, תזונה נכונה ופעילות מתוך הקשבה לגוף, יכולים לרוב למזער ואף למנוע את הפציעות.

בזמן פעילות גופנית גופנו נתון לעומסים אדירים שעלולים לגורם לנזקים לרקמות ומפרקי הגוף. בנוסף לעומסי האימון, עלולים להצטבר גם עומסים הנובעים מליקויים בהתאמת הציוד (אופניים שלא במידה ולא מכוונות, נעליים לא מתאימות וכו’) ועומסים של החיים עצמם כמו עבודה, בית ומתח. כל אלה נכנסים בסופו של דבר לאותו חשבון בנק, והאובר דראפט בסוף החודש יתבטא כפציעה.

מרבית הטעויות נעשות בהתחלה ותכנון נכון של תכנית האימונים לרוב יכול לצמצם את מרבית הנזקים. רצוי תמיד להיוועץ עם מאמן כושר מוסמך על מנת לקבוע את כושרך הגופני ועל בסיס זה להתאים את תוכנית האימונים. תופעה ידועה בז’רגון הרפואי היא: WEEKEND WARRIOR, המשויכת לכל אלה היושבים על הכסא כל השבוע ובסוף השבוע משלימים את החסר במלאי הפעילות הגופנית. המעבר והעומס החד גורמים ללא מעט פציעות ספורט ולכן יש להקפיד לרווח ולהגביר במתינות את עומסי האימון.

ההיבט החשוב ביותר במניעת פציעות ספורט הינו מנוחה. מנוחה חשובה לא רק להתאוששות הגוף ממאמצי האימון אלא מאפשרת את הזמן הנדרש למערכות הריפוי וההחלמה לשקם ולרפא את נזקי הגוף. השיפור בכושר הגופני מתרחש במנוחה. מרבית הפציעות, דלקות, מתיחות, קרעים, הינם תולדה של אימונים בנפח או בעצימות גבוהה ללא התאוששות נאותה.

כאן המקום לציין כי מנוחה נמדדת לא רק בזמן אלא גם באיכות. כמות שעות השינה צריכה להיות לפחות 7 שעות ולנערים וילדים אף 9-10 שעות. אם היה אימון קשה, דאג שביום שלמחרת האימון יהיה קל יותר.

דע את נקודות התורפה בגופך וודא לחזק, להגמיש ולטפל בהם. לכל ספורט יש את הפציעות האופייניות לו וזאת כמובן בהתאם לעומסים המופעלים עליו. פציעות באזור הכתפיים והידיים אופייניות לשחיינים וספורט המחבט (טניס), פציעות ברכיים וגב אופייניות לרוכבי אופניים ופציעות באזור הרגליים והברכיים אופייניות לספורט הריצה וההליכה. דע את המקומות המועדים לפציעה ודאג לבצע תרגילי וטיפולי מניעה.

לחלק מאיתנו תרגילי גמישות נראים כבזבוז זמן. תרגילי גמישות חשובים לא רק בשיפור הביצועים אלה גם במניעת פציעות ספורט. שרירי ורקמות הגוף נוטים תחת עומסים מצטברים להתקשח ולאבד מטווח התנועה. שרירים נוקשים לא רק שמגבילים את טווח התנועה אלה מגבירים את העומסים המכאניים ובכך נוטים להיפצע.

תזונה נכונה חשובה לא רק בשיפור הביצועים אלה גם במניעת פציעות. כספורטאים אנו תמיד חושבים על המזון שיעניק את מירב האנרגיה וכשמדובר בתחרויות אכן זה שיקול מכריע. מרבית המזונות ה"אנרגטיים" הינם המזונות המותירים את מירב החומצות (חומצת חלב) וחומציות יתר בגוף וזהו הבסיס למרבית הפציעות.

שים לב להזין את גופך במזונות המשמרים על בסיסיות וניקיון הגוף. דאג לשתות את הכמויות הנדרשות, ליטר לכל 17 ק"ג משקל גוף. מים לא רק חשובים לרווית הגוף, אלה שוב, חשובים במניעת פציעות. שריר הינו 80-85% מים. כשרמת הנוזלים בשריר יורדת השרירים מתייבשים ובכך מאבדים מגמישותם ונפצעים בקלות.

קרח הינו אמצעי יעיל ביותר להפגת כאבים דלקתיים ולהתאוששות מאימונים עצימים. רצוי להשתמש בקרח מיידית בגמר האימון. ניתן להשתמש בו באופן נקודתי, לעסות בעזרת קוביית קרח את הגיד או השריר או באופן רחב יותר, להכניס את הרגל לדלי עם מי קרח, לא יותר מ-10-15 דקות.

בפעילות ספורט כמו ברכיבת אופניים יש חשיבות בהתאמת האופניים לרוכב. אופניים שאינם מותאמות מהווים מתכון לפציעות. בספורט ההליכה והריצה התאמת הנעל הנכונה אף היא מהווה מרכיב חשוב במניעת פציעות.
על אף כל הנאמר לעיל, בסופו של דבר, רק אתה יודע מה מתרחש בתוך גופך. פציעות לרוב תופסות אותנו בהפתעה כי לא ממש שמנו לב לאיתותי הגוף. כאבים, ולו הקלים ביותר, הם סימני אזהרה ומצוקה וההתעלמות שלנו לא יכולה להימשך לאורך זמן.


ניתן לפעמים לנסות להעלים את הסימפטום אך בכך יש להבין שלא פתרנו את הבעיה. אם ברצונך להתמיד בפעילות גופנית ואולי גם לשאוף ולהגשים חלום, נסה להתייחס לגופך לפחות באותה מידה של רצינות בה אתה מתייחס למכונית שלך.


ד"ר שמי שגיב הוא כירופרקט, מנהל "שגיב כירופרקטיקה, המרכז לרפואה שלמה" והכירופרקט של נבחרת ישראל ואתלטיקה
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
יום ניקוי החופים והים הגדול בעולם
בחוף הכרמל החליטו-"נאפשר לקהילה שלנו להתחיל ולחזור לשגרה"
מותו של "בולוש"

גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכר = { sitekey : "b78089b9eb0d17e00f126b7a94f47eae", Position : "Right", Menulang : "HE", btnStyle : { vPosition : ["undefined","53px"], scale : ["undefined","0.7"], } }