נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
אירועים
אירועי תרבות 16-22/8/2019
גפן מגזין המושבות > טורים > מאמן או קונטרול פריק
3 לספטמבר 2010
מאמן או קונטרול פריק
רם דיבון, 03/09/2010 - 02:13
לא משנה אם אתה רוכב אופנים, רץ למרחקים קצרים או ארוכים, משחק טניס או בדמינטון. כדי שהאימון שלך יהיה הכי אפקטיבי, אתה צריך לשחרר את השליטה באימון, לידי המאמן. אין דבר העומד בפני מטרה, אלא אם אינך יודע את הדרך. בשבוע שעבר התייחסתי להגדרת המטרות כצעד ראשון לכל מי שמעוניין להתחיל לפדל. כעת הגיע הזמן להתייחס לדרך שיש לעבור כדי להשיג את המטרות המיוחלות.
מתגלגלים
רוב הרוכבים עולים על האופניים בשביל הכיף, העלאת איכות החיים והפחתת המתח.

אין דבר העומד בפני מטרה, אלא אם אינך יודע את הדרך. בשבוע שעבר התייחסתי להגדרת המטרות כצעד ראשון לכל מי שמעוניין להתחיל לפדל. כעת הגיע הזמן להתייחס לדרך שיש לעבור כדי להשיג את המטרות המיוחלות. מאמן או מדריך יבדוק את רמת הכושר של הרוכב המתחיל, ישווה אותה לרמת הכושר אליה הוא מבקש להגיע ויגזור את היעדים הפיזיולוגיים שיכוונו אותו אל המטרה. במידה והרוכב המתחיל לא בכושר הרצוי לו, יש לקחת בחשבון שלושה מרכיבים לבניית את תכנית האימונים: מנוחה, תזונה ואימון המתאימים ליכולות הפיזיות ולמטרה הסופית. הסדר הוא קריטי, למרות שכולם חושבים שזה הפוך. אם תתאמן נכון, ללא תזונה נכונה ומנוחה מתאימה - לא תגיעו לתוצאות מיטביות.

איך יודעים מהי המנוחה, התזונה והאימון המתאימים לך? זהו תפקידו של המדריך. אנשים רבים מוותרים על הצדריך ובוחרים להתאמן לבד או עם חברים. הם לא תמיד מודעים, אבל הם מאבדים את אלמנט השליטה והאחריות על האימון. תפקיד שבאופן טבעי המדריך אמור למלא. המדריך מרכיב עבור המתאמנים תכנית אישית ובוחן את ההתקדמות תוך כדי האימונים על מנת לשפר, לתקן, להסביר ולוודא שהמתאמן נמצא במסלול הנכון ובקצב הנכון.

רק יחידי סגולה יכולים להתאמן לבד ברמה שמתאימה להם. לדעת למדוד את המאמץ, ההישגים, היכולת שמתפתחת לאט ולבחור את הדרך הנכונה להתמודד עם קושי מסוים, לדעת מתי להגביר קצב ומתי להפחית, מה דופק המטרה הנכון, האם הוא מתאים גם לסוג ספורט זה? מתי לשלב ספרינט ולכמה זמן? מתי לעמוד ומתי לשבת על הכיסא? איזה סוגים של תנוחות תורמות לביצוע נכון יותר, איזה גורמות לפציעות חוזרות ולפעמים כרוניות, מתי לשלב אימון טכני? איך יורדים את המדרגה הזו? איך עולים אותה? איך מסתובבים נכון בסיבוב? האם אני בכלל צריך ללמוד איך להרים גלגל?

אחרי אימון הפוגות נכון, או בהגבלת הילוכים, בקצב מטרה או בדופק מטרה, פתאום אחרי כמה אימונים, משהו שניסית לעשות קודם הופך לקל יותר. המדריך מראה לך את זה, מלווה אותך במסלול, מודד ורושם. אני רואה חבר’ה שרוכבים כבר שנתיים ולא מתקדמים. חלק מהם משתפרים וחלק לא. לאחדים השתפר הכושר, לרובם לא. בודדים השתפרו בטכניקה. השיפור איטי מאוד. מה שהיה לוקח שבועיים ללמוד וליישם בטכניקה משופרת, לוקח שנים ובדרך כלל לא מגיע לאותה רמה. מי שעושה את אותן פעולות, מגיע לאותן תוצאות. חסר להם התכנון והביצוע לפי התכנית. באנגלית אומרים: Plan your work and then work your plan. בתרגום חופשי: תכנן את העבודה, ועבוד לפי התכנית. זה לא קונספט חדש, אבל הרבה מאוד אנשים שאני מכיר מתקשים לבצע אותו.

מה לא קורה עם מדריך
מישהו שהכין תכנית ותפקידו לדאוג שהעבודה תתבצע לפיה, יאמר למתאמן באיזה רמת תרגול להתחיל, כך שתתאים לכושר ההתחלתי שלו, ובכך ימנע נזק גופני שעלול להיגרם כתוצאה מעומס לא נכון. תוך כדי ההתקדמות, המדריך יקבע למתאמן מתי לעבור לרמת הקושי הבאה שתתאים לרמתו ולקצב ההתקדמות שלו, ויתאים לה את התזונה והמנוחה הנכונים. כשרוכבים שמתאמנים לבד נתקלים בקושי באימון, הם נחלקים לשני סוגים: אלה שמוותרים, עושים הפסקה, מורידים את העומס ועוצרים לנוח, ואלה שמנסים חזק יותר, מתאמצים יותר ומעלים את העומס על הגוף. שני האפשרויות אינן טובות במיוחד ומסכלות את מטרות האימון בגלל השינוי והסטייה מהעומס המתוכנן. כשיש מדריך, המאמץ מתוכנן ומבוקר, וגם מביא לתוצאות מיטביות, ביצוע לא נכון מתוקן מיד ולא משתרש הרגל שגוי, ומה שהיה עשוי להפוך לכאבים במפרק או לפציעה חוזרת ולבעיה כרונית, נמנע.

מה קורה כשיש מדריך
למדריך יש ארסנל של תרגילים ושיטות אימון ברכיבת שטח, היכרות עם מקומות המתאימים לסוגי רכיבה שונים ועוד. מדריך טוב מלמד את הרוכבים כיצד לרכב נכון ומשלב גם תרגילים שהם אוהבים. המדריך בונה תכנית אימונים המתאימה למתאמן, שממקדת את האימונים ומונעת בזבוז של זמן ואנרגיה בדרך למטרות. יש אנשים שעצם האימון הוא המטרה עבורם ולא משנה להם כמה יתאמנו, אבל לרובנו יש זמן מוגבל. גם הנאה מרכיבת אופניים טומנת בחובה שיפור הכושר הגופני והקפדה על רכיבה נכונה כדי למנוע פציעות העלולות להשבית אותנו מפעילות ולהפריע למהלך החיים התקין. מדריך יקצר את זמן ההגעה לכושר טוב, וההנאה מהרכיבה תעלה מיד.

רוב הרוכבים עולים על האופניים בשביל הכיף, העלאת איכות החיים והפחתת המתח. כל אלה הם תוצרים של עיסוק בפעילות גופנית מהנה שמתבצעת נכון. כשעושים את זה באופן סדיר, בתדירות מתאימה, לאורך זמן, בהשקעה של 4-5 שעות בשבוע, זה אימון שיש לו תוצאות ומגיעים למטרה. מטרת המתאמן הופכת להיות מטרתו של המדריך והוא משקיע את כל הידע המקצועי והניסיון שצבר בסיוע למתאמן להגיע למטרתו.
דיווש נעים.


רם דיבון הוא מדריך אופנים מוסמך, מפקד יחידת האופנים במשמר האזרחי בזכרון יעקב וקפטן מועדון רכיבת אופנים מומנTEAM
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
מצלמים את המועצה הכי יפה בארץ!
מה״סוהו״ בניו יורק לזכרון יעקב
נשיאה חדשה לרוטרי בבנימינה
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור
חדשות אחרונות
מצלמים את המועצה הכי יפה בארץ!
הכנות אחרונות לפתיחת שנת הלימודים תש"פ
נשיאה חדשה לרוטרי בבנימינה
מה זאת אהבה?♥