נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > לשבור את הכבלים
22 לספטמבר 2010
לשבור את הכבלים
רם דיבון, 22/09/2010 - 10:29
הכנסת שינוי לחיינו מחייבת אותנו לבדוק את עצמנו ולהתחיל לשנות משהו שאנו לא אוהבים. כשזה יצליח, נאהב את עצמנו יותר. "אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן". אמר רבי נחמן מברסלב. ומהאטמה גנדי אמר: "כבני אנוש, גדולתנו אינה ביכולתנו לעצב את העולם אלא ביכולתנו לעצב את עצמנו. מנהיגים, אנשים גדולים, מאמנים, כולם מסכימים: הדבר היחידי שעוצר אותנו בחיים, זה אנחנו עצמנו ומאחר והחיים הם כמו אופניים, כדי להמשיך לעלות ולצמוח, צריך להמשיך לדווש, ולהשתדל שזה לא יהיה קל מדי.
לשבור את הכבלים
הרגל שנשאר לאורך זמן אינו מבוסס על התלהבות. הוא יכול להתחיל בהתלהבות אבל כדי שיישאר, צריך ללוות ולטפח אותו לאורך זמן באמצעות רצון.

שינוי בא עם אמונה

"אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן". אמר רבי נחמן מברסלב. ומהאטמה גנדי אמר: "כבני אנוש, גדולתנו אינה ביכולתנו לעצב את העולם אלא ביכולתנו לעצב את עצמנו.

מנהיגים, אנשים גדולים, מאמנים, כולם מסכימים: הדבר היחידי שעוצר אותנו בחיים, זה אנחנו עצמנו ומאחר והחיים הם כמו אופניים, כדי להמשיך לעלות ולצמוח, צריך להמשיך לדווש, ולהשתדל שזה לא יהיה קל מדי.

ברגע שעוזבים את התירוצים עליהם אנו נשענים כדי לדחוף את עצמנו בחזרה לאזור הנוחות, המיקוד משתנה. פתאום התירוצים הקודמים לא ממש משנים. מה שמשנה זה מה שאנו עושים והתוצאות שאנו מקבלים.

שינוי קטן לאורך זמן


כדי לעשות שינוי קטן שישאר לכל החיים, לא מספיקה התלהבות של התחלה, אבל זה עשוי לעזור. גם אם עושים דיאטה ואחרי זמן מה מפסיקים לרדת במשקל, ניתן להשתמש בשינוי שנוצר כדי לתדלק את הרגשת ההצלחה. התמקדות בחוויית ההצלחה נותנת מוטיבציה לשינוי נוסף. אחרי שבחרנו יעד והתחלנו לנוע לכיוונו, צריך לזכור, שכמו בשטח, יש הרבה מכשולים בדרך. אופניים טובים ויקרים זה דבר נחמד, אבל יש הסכמה גם בין הרוכבים וגם בין המאמנים: ההצלחה מגיעה מהרוכב, לא מהאופנים. הויכוח הוא רק אם זה 90% רוכב ו- 10% האופנים או שהיחס הוא 95 ל 5.

הרגל שנשאר לאורך זמן אינו מבוסס על התלהבות. הוא יכול להתחיל בהתלהבות אבל כדי שיישאר, צריך ללוות ולטפח אותו לאורך זמן באמצעות רצון. אז הוא יבוסס על יסוד שנטוע חזק בחיינו ולא יושפע מדחפים ואירועים זמניים אחרים המתרחשים כל יום ומאיימים לסחוף אותנו בחזרה למחוזות הנוחות. הדרך לטפח את כוח הרצון עוברת דרך שינוי במינון קטן ובהרבה סבלנות. כך נבנית שוב ושוב תחושת ההצלחה. מילות המפתח הן שתיים: הדרגה והתמדה.

דיאטה או פעילות

לאדם אחד שהיה קמצן, היה חמור. הוא החליט לחסוך במזונו והחל מפחית כל יום, מעט מהשעורים שנתן לו לאכול. לאט לאט החמור אכל פחות, ורזה יותר ויותר. לבסוף, כשהגיע לכמות של חופן שעורים ביום, מת. אמר הקמצן: חבל, דווקא עכשיו, כשכמעט התרגל לחיות בלי אוכל!

כדי לשנות את מאזן השומן או את היחס בינו לבין השרירים ורקמות אחרות, צריך ליצור "חסר קלורי". אפשר לעשות זאת באמצעות חסך של אוכל או באמצעות העלאת רמת הפעילות הגופנית.

ראינו בשבוע שעבר מה קורה לאדם שצורך 2500 קלוריות ליום, עושה דיאטה ומפחית 20 אחוז ממזונו. הניסיון להוריד משקל באמצעות הפחתת המזון גורם להאטת חילוף החומרים בגוף, שמתרגל לחיות על פחות. זה מביא להצטמצמות של פעילות ושל צריכה ואז הרבה יותר קשה לעשות שינוי. לעומת זאת, נבחן מה קורה כשלא עושים דיאטה בכלל, ובמקום זה, מגבירים את הפעילות הגופנית.

ברמה הקלורית, ניקח לדוגמא אדם שצורך 2500 קלוריות מדי יום, והוסיף לשגרת יומו פעילות הצורכת 500 קלוריות. זה לא מעט, אבל זה אפשרי ולא בשמיים. נניח גם, לשם הדוגמא, שהוא מצליח לשמור על אותה תזונה כמו קודם. כעת, הגוף צריך להסתדר עם אותן 2500 קלוריות של מזון, כאשר האנרגיה הדרושה היא 20 אחוזים יותר.

הגוף פונה למאגרי השומן ומתחיל לפרק אותם. להפוך את השומן בחזרה לאנרגיה. מאחר ורמת הפעילות עולה, הגוף מעלה את קצב חילוף החומרים. הגוף מתרגל בהתחלה לצרוך יותר קלוריות. עכשיו כשהצריכה עולה ל- 3000 קלוריות ביום, השומנים הופכים לאנרגיה והמשקל יורד. עכשיו חברנו הגיע לחגים וגם הוא, כמו זה מהשבוע שעבר, אוכל קצת יותר. במשך שלושה ימים הוא אוכל כל יום 3000 קלוריות במקום 2500 אבל הגוף בעצם רגיל להשתמש בכמות של 3000 קלוריות כל יום לכן זה כמעט שלא ישפיע על המשקל. כמעט כי יש גורמים נוספים.

קצב הורדת המשקל

בגדול, השלת קילוגרם שומן ממשקלנו, מצריכה שריפת 7700 קלוריות. כלומר, חסר קלורי של 500 קלוריות ביום עשוי להתבטא בהפחתת משקל של עד חצי קילו בשבוע, שני קילוגרם בחודש. אולם, הגוף הצורך אנרגיה, לא משתמש בשומן בלבד בזמן הפעילות ולא לוקח את כל 500 הקלוריות הדרושות לפעילות ממאגרי השומן.

למעשה, אין אף פעילות שמשתמשת רק באנרגיה שמקורה בשומן המאוחסן בגוף. במהלך הפעילות, הגוף משתמש גם במאגרי אנרגיה אחרים, (גליקוגן וקריאטין פוספט) לצורך ביצוע הפעילות. אולי זה קצת אירונ, אבל הפעילות שבה אחוז האנרגיה הנלקח מהשומן הוא הגבוה ביותר היא השינה. אולי משום שבזמן השינה, מנגנון הרעב אינו עובד ולא ניתן להפעיל את הגוף לחיפוש וצריכת מזון. אם כך, איזו פעילות לבצע כדי להוריד במשקל?
 
לשרוף יותר שומנים? התשובה הפשוטה הייתה במשך שנים רבות ’פעילות אירובית’. בהשוואה לפעילויות אחרות היא צורכת יותר שומנים. אולם, גם מי שרץ או הולך יודע שלאחר זמן לא רב, קצב הורדת המשקל יורד. זה לא רק משום שיש פחות להוריד אלא הגוף מתרגל לפעילות ומשתמש בפחות אנרגיה משום שהוא בכושר יותר טוב. הבעיה האחרת עם פעילות אירובית, היא שהשפעתה על קצב חילוף החומרים, קצרת טווח. קצב חילוף החומרים חוזר לרמתו הקודמת, או קרוב מאוד אליה, שעות ספורות לאחר סיום הפעילות.

זה כמו המשפט האירוני, על לימוד וזיכרון. ככל שיודעים יותר, שוכחים יותר. ככל שמתאמנים יותר, צריכת הקלוריות עולה. ככל שצריכת הקלוריות עולה, נכנסים לכושר טוב יותר. ככל שהכושר טוב יותר, צריכת הקלוריות באותה פעילות יורדת. ככל שצריכת הקלוריות יורדת, מורידים פחות במשקל.

אז מה עושים?

מסתבר שיש סוגי פעילות המשפיעים על קצב חילוף החומרים לזמן ארוך יותר. יש הטוענים עד 48 שעות. כלומר, אפשר לסיים אימון, ולהמשיך לשרוף אנרגיה בקצב גבוה יותר כל היום, אולי כל הלילה ואולי אפילו ביום המחרת.
כאן נכנסת לפעולה תורת האימון ומאפשרת בנייה של תכנית אימונים הכוללת פעילות מגוונת המותאמת לכל אדם. תכנית כזו מתחשבת בהיסטוריה של המתאמן, ביכולת האישית, בקצב ההתקדמות ובעוד משתנים שונים. אחד החשובים שבהם, הוא קצב ההתאוששות, עליו נדבר בפעם הבאה. מה שיפה באימון על אופנים, זה שניתן לבצע אימונים מגוונים למרות שבעצם הפעילות היא באותו ענף ספורט ועם אותו "מכשיר".

בינתיים, תעשו שינוי קטן. תתאמנו קצת יותר, תגיעו להישגים, תאהבו יותר את עצמכם. דיווש נעים.


רם דיבון הוא מדריך אופנים מוסמך, מפקד יחידת האופנים במשמר האזרחי בזכרון יעקב וקפטן מועדון רכיבת אופנים מומנTEAM, מדריך חוגי ילדים וקבוצות גברים ונשים Ram.MomenTeam@gmail.com
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
מיזם "מועצה עד הבית" יוצא לדרך
ערב הצדעה והוקרה לצוותי חינוך במושבה
תלמידי כיתות א’ בבית ספר אשכולות בבנימינה ניגשו לקלפיות

גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכר = { sitekey : "b78089b9eb0d17e00f126b7a94f47eae", Position : "Right", Menulang : "HE", btnStyle : { vPosition : ["undefined","53px"], scale : ["undefined","0.7"], } }