נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > להתמודד עם מתח וחרדה
18 ליולי 2014
להתמודד עם מתח וחרדה
ד’’ר שמי שגיב, 18/07/2014 - 10:27
גופנו אינו בנוי להיות מתוח ודרוך לאורך זמן, אז כיצד עוברים למצב רוגע גם שבחוץ הכל סוער?
בהיבט המנטאלי המחשבות המתרוצצות ללא הפסקה מבטאות את תפיסת המציאות: דאגה [צילום: אימג’בנק/thinkstock]

על אף הניסיון לראות במתח וחרדה ישויות זהות, הן אינן כך. מתח הינה התגובה הפיזיולוגית לאירוע עצמו- כמו לפני תחרות ספורט או מבחן או כמו בימים קשים אלו. אך לעומת זאת, חרדה הינה תגובה לאירועים שהיו ועלולים לחזור או לאירועים שעדיין לא התרחשו ושעלולים להתרחש.

התגובה הפיזיולוגית / הורמונאלית למתח וחרדה יכולות להיות זהות: עלייה בהורמוני הדחק – קורטיזול ואדרנלין הגורמים לשינויים פיזיולוגיים כמו: כיווץ שרירים, עלייה בלחץ הדם והדופק והסוכר. תגובות אלו הן תגובות אוטונומיות, אוטומטיות, לתפיסת המציאות, ודורכות ומכינות את הגוף למאמץ שיא.

כאשר האירוע מסתיים אט אט מערכת העצבים עוברת מניהול סימפתטי (מתח) לניהול פאר-סימפתטי (רוגע). לעומת זאת, חרדה, זהו מצב שבו האירוע עצמו הסתיים אך תפישת המציאות שלנו עדיין שרויה במצב שבו האירוע ממשיך להתקיים, או עלול להתרחש שוב.

בכך, מערכת העצבים ממשיכה לנהל את הגוף בדפוסים הסימפתטיים והגוף מתוח, דרוך ומכווץ. למצב זה, חרדה, יש השלכות פיזיולוגיות, מנטאליות ורגשיות הגורמות לשחיקה ולקריסת הגוף. גופנו אינו בנוי להיות בפיזיולוגיה סימפתטית לאורך זמן- מקסימום למספר שעות או ימים. במצב של רוגע (פארה-סימפתטי) מערכות החיסון והריפוי משקמות ובונות את ההרס משחיקת הגוף. חרדה גורמת לגוף להיות תחת מאמץ מתמשך ובכך לתשישות, לדיכאון, לפציעות ודלקות כרוניות, לכשל במערכת החיסון ולכאבים ומחלות.

[ד"ר שלום ומר "הקש בגג"]

מתח הינו תגובה, נכונה, לאירוע המתרחש, חרדה היא תגובה לאירוע שכבר אינו או שעוד לא התרחש, אז כיצד מפסיקים את החרדה?בהיבט המנטאלי המחשבות המתרוצצות ללא הפסקה מבטאות את תפיסת המציאות: דאגה, דאגה למה שקרה ושעלול לקרות. בהיבט הרגשי אנו עלולים לחוש פחד, פחד מכישלון, תבוסה, שאני לא אצליח. הפחד והדאגות ממשיכות לגרום למערכת העצבים להתנהל בדפוס סימפתטי – מתח.

כול ניסיון לעצור את תגובת הגוף, את המחשבות המדאיגות, או את הרגשת הפחד, כמוה כלהוסיף שמן למדורה שרק יעצים את תחושת החרדה. יש להבין שתגובה זו הייתה והינה נכונה וחשובה להישרדותנו, וטוב שכך.

אין לנסות להתעלם או להתכחש למה שאנו חשים. יש להכיר, לקבל ולהיות מודעים לתחושות, לרגשות ולמחשבות. כול ניסיון לשנות את תגובת הגוף, לטווח הרחוק, רק יעצים את תגובת הגוף – חרדה.

ככול שנהיה מודעים לתגובות הגוף, כך אט אט התגובות יפסקו. ניתן לעצור רק מה שאנו מודעים לו. הקדישו בכול יום זמן, בין 5-15 דקות, שבו אתם מאפשרים לעצמכם להיות בדאגה. בדאגה לקריירה, לבריאות, לעבודה, למצב הביטחוני, למצב הכלכלי, למשפחה ולכול מה שמדאיג אתכם.

נשימה ממוקדת. שינוי הנשימה מידית מאפשר שינוי במודעות ובהוויה. הביטוי "נעתקה נשמתי", מבטא את השינוי הפיזי לאירוע מסכן חיים- הנשימה נעצרה, אך גם מבטאת את המצב שבו תפישת המציאות שלנו אף היא "נעתקה" ושאנו ממשיכים לקלוט את המציאות כמאיימת, על אף שהאירוע אירע לפני שבועות חודשים ואף שנים.
הניחו את שתי הידיים על האזור בגוף שלשם הגוף נושם באופן טבעי, או על אזור בגוף ששם אתם חשים רוגע וכעת מקדו את הנשימה לאזור זה. נשמו (הכניסו אוויר) דרך האף ונשפו (הוציאו אוויר) דרך הפה. נשמו אל המקום לפחות 10-15 חזרות.

תרגיל זה נועד להביא ולהחזיר את מערכת העצבים לניהול פארה- סימפאתטי – ולהחזיר את תפישת המציאות שלנו לכאן ועכשיו. בחרדה תפישת המציאות אינה ב: כאן ועכשיו, אלא בעבר ובעתיד.

בשלב השני הניחו ידיים על המקום בגוף ששם אתם חשים מתח או פחד וכעת שוב נשמו אל המקום דרך האף והוציאו דרך הפה ותוך כדי הנשימה אמרו לעצמכם בקול: "לפעמים אני מרגיש פחד", או "לפעמים אני דואגת" או כול משפט המבטא דאגה או חשש. כשאתה אומר לעצמך, ולא מתכחש, את האמת, האמת תשחרר אותך.
חזרו על כך 3-4 פעמים כאשר תמיד אחרי הנשימה למקום הקשה יש לחזור ל- 2-3 נשימות למקום הרגוע. זכרו, המציאות היא הדרך שבה שמוח קולט את המציאות ובאם מערכת העצבים שרויה בדפוס סימפתטי , מתח, כך היא תקלוט את המציאות- כמאיימת.

ד"ר שמי שגיב - מנהל המרכז לכירופרקטיקה בזכרון יעקב

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
התבלין הסודי- עמותת "מועד" פותחת שולחן
השר לבטחון פנים חנך את יחידת השיטור העירוני בפ"ח כרכור
המדור של לימור - שנה טובה?

גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכר = { sitekey : "b78089b9eb0d17e00f126b7a94f47eae", Position : "Right", Menulang : "HE", btnStyle : { vPosition : ["undefined","53px"], scale : ["undefined","0.7"], } }