נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > מי מפחד מעמידת ראש?
10 לאוקטובר 2008
מי מפחד מעמידת ראש?
, 10/10/2008 - 16:44
זה אולי נראה קשה וכואב לעמוד על הראש. מסתבר שזה עניין של תרגול יומיומי. כפי שעשה בן גוריון. לעמידת ראש יש השפעות חיונית על תפקוד הגוף בכלל ותפקוד המח בפרט. לא סתם היא מכונה "המלך של כל התנוחות". ההיפוך מיטיב מאוד עם הראש ואם להיות מדויקים יותר, מיטיב עם המח. המח- מושב האינטליגנציה שלנו, הידע, כושר השיפוט, חכמה, רגישות וכוח. עמידת ראש אינה מומלצת לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, או עם היסטוריה של כלי דם חסומים, לאנשים הסובלים מגלאוקומה או מחלות עיניים ואוזניים רציניות. יש להיות זהירים במיוחד עם עמידת ראש במקרים של פציעות בצוואר. לא מומלץ לנשים בזמן המחזור.
עמידת ראש"זה אשר יתרגל עמידת ראש במשך שלוש שעות מדי יום – ינצח את הזמן..." (יוגה טאטווה-אופנישד)

הזמר הנודע סטינג, מתרגל יוגה ותיק, מספר בהקדשה שכתב לספר ג’יוומוקטי- יוגה, כיצד בטיסת לילה מעל האוקיאנוס השקט, בגובה 35 אלף רגל, בעוד חבריו ללהקה העייפים מלילות רצופים של הופעות, ישנים, הוא בוחר לעמוד על ראשו. זאת למרות שהוא עייף כמותם, למרות המבטים החשדניים ששולחות אליו הדיילות ולמרות המקום הצר שלרשותו במעבר.

חלקכם בודאי זוכרים את תמונתו המפורסמת של דוד בן גוריון עומד על ראשו בחוף הים של תל אביב. "לעמוד על הראש שלוש פעמים מדי יום, היא סגולה לאריכות ימים", כך התבטא ראש הממשלה הראשון של ישראל.

בסרט דוקומנטרי שראיתי לפני כשנה על אמהות ("בעצב תלדי בנים"), מספרת אישה חרדית מירושלים, אמא ל-14 ילדים, כיצד היא קמה מוקדם כל בוקר לפני כולם, ועומדת על ראשה כעשרים דקות. לדבריה זו חצי השעה היחידה שיש לה במשך היום לעצמה וכך היא בוחרת לבלות אותה. העמידה על הראש נותנת לה את הכוח והיכולת להתמודד עם המשך היום העמוס שלה.

כוח למח

"המלך של כל התנוחות", כך מכונה עמידת הראש או שירשאסנה (sirsasana) כפי שהיא נקראת בסנסקריט, ויש לכך הרבה סיבות טובות.

מסתבר כי ההיפוך מיטיב מאוד עם הראש ואם להיות מדויקים יותר, מיטיב עם המח. המח- מושב האינטליגנציה שלנו, הידע, כושר השיפוט, חכמה, רגישות וכוח. שולט במערכת העצבים שלנו ולמעשה בכל התפקודים. נמצא כי תרגול קבוע של עמידת ראש, מביא לחידוד כושר החשיבה והאינטליגנציה, מיקוד וצלילות מחשבתית, חידוד החושים ושיפור הזיכרון. מיחסים זאת לזרימת הדם המוגברת למח שמעוררת את התאים ועוזרת ברגולציה של בלוטת יותרת המח. עוד נמצא כי אנשים הסובלים מחוסר שינה, חולשה כללית וזיכרון חלש, הצליחו בעזרת תרגול נכון וקבוע של עמידת ראש להשתקם ולהחזיר לעצמם את החיוניות.

היפוך האפקט הטבעי של הגרביטציה, מיטיב גם עם שאר הגוף.

עמידת הראש נותנת מנוחה ללב, משפרת את הסירקולציה בגוף ומועילה לריאות. טובה למחלות ממשפחת האסטמה. עוזרת לייצב ולתקן את עמוד השידרה ומורידה את הלחץ מהגב והברכיים. זרימת הדם המוגברת מזינה גם את עור הפנים ומעודדת את צמיחת שיער הקרקפת. טובה למגוון בעיות כמו: ורידים, עצירות, עצבנות, ומתח. משפרת את איכות השינה, תחושת המרכז ושיווי המשקל.

כדאי לדעת: היא אינה מומלצת לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, או עם היסטוריה של כלי דם חסומים, לאנשים הסובלים מגלאוקומה או מחלות עיניים ואוזניים רציניות. יש להיות זהירים במיוחד עם עמידת ראש במקרים של פציעות בצוואר. לא מומלץ לנשים בזמן המחזור.

לצערי, אינני יכולה ללמד אתכם לבצע עמידת ראש במסגרת של כתבה כמו זו. עמידת ראש יש ללמוד ממורה מוסמך במסגרת של שיעור. כמו כן רצוי לתרגל יוגה בקביעות לפחות חצי שנה לפני שמתחילים לתרגל עמידת ראש וזאת כדי לחזק את שרירי הגב, הכתפיים והצוואר מספיק כדי להבטיח עמידה נכונה על הראש.

העיקר לא לפחד

מעניין הוא, שיותר מהמוכנות הגופנית, המעצור העיקרי בעליה לעמידת ראש עבור רבים, הוא פשוט להתגבר על פחד. ההיפוך, היכולת לשמור על שיווי המשקל או הפחד מנפילה והלחץ שמורגש בראש, כל אלה גורמים להרבה אנשים לפחד ולהירתע מתנוחה זו.

נדמה לנו כי קל יותר לעמוד על זוג רגליים, כי אין לנו צורך להשקיע שום מאמץ, מחשבה או כוח. עמידה על הרגליים, טבעית לנו היום. למעשה, אנו שוכחים כמה זמן לקח לגופינו, ללמוד לייצב את עצמו על הרגליים. בעמידת ראש, מרכז הכובד שלנו קרוב יותר לרצפה מאשר כשאנו עומדים ומבחינה זו, שיווי משקל מושג ביתר קלות דווקא בעמידה על הראש.

כשם שבעמידה על הרגליים, יציבה נכונה משפיעה על כל הגוף, כך גם בעמידת ראש יש חשיבות רבה לפוזיציה נכונה, כדי לא לפגוע בראש, בעורף או בגב.

כשמתחילים לתרגל עמידת ראש עסוקים יותר במאמץ להיכנס לתנוחה ובשמירה על שיווי המשקל.

אני זוכרת שכשהתחלתי להתאמן על עמידת ראש, הייתי חייבת מזרון עבה ומרופד יותר ממזרון היוגה הדק משום שהרגשתי כאב ולחץ חזק מאוד בגולגולת. היום אני יכולה לעלות לעמידת ראש גם על רצפת בטון חשופה. הלחץ הכולל של משקל הגוף מתחלק ונתמך על ידי הראש, הידיים, שורשי כף היד, והאמות. עם הזמן, העלייה והשהייה בתנוחה, הן ללא מאמץ ואז נהפכת התנוחה למרגיעה ומדיטטיבית. משך הזמן בו שוהים בתנוחה משתנה מאחד לשני.

למתחילים קשה להישאר בהתחלה יותר מכמה נשימות אך עם הזמן והתרגול מתחילים להרגיש נח, להחזיק את התנוחה מספר דקות ולהעלות בהדרגה את משך הזמן.

ראש טוב

בעמידת ראש, התודעה הופכת שקטה וממוקדת והנשימה בתוך התנוחה היא עמוקה אך קלה.

עמידת ראש היא לפיכך אחת התנוחות הטובות ביותר לגוף ולנפש. היא אינה תרופת פלא, כפי שאולי השתמע, אך היא בהחלט אמצעי טבעי ובריא לשפר את איכות חיינו. שווה לנסות וללמוד. אסיים בציטוט מדבריו של ב.ק.ס. איינגאר החכם:

"בשירשאסנה- עמידת ראש מושלמת, הגוף שלך ירגיש מתוח לחלוטין ובאותו זמן תחווה תחושה של הרפיה מלאה".


ענת שזר איתיאל היא מורה בכירה לאשטנגה יוגה וחברה בארגון מורי היוגה הישראלי. anat.etiel@gmail.com

עוד מאמרים של ענת שזר איתיאל בטור יוגה עם ענת [הקליקו]

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
הגר פרי יגור נבחרה להוביל את פרדס חנה-כרכור בחמש השנים הבאות
ראיון אישי עם תמי קציר המנהלת החדשה של בי"ס "החורש" בזכרון יעקב
שומר על העבר ובונה את העתיד
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור
חדשות אחרונות
הוסרו ההגבלות
ראיון אישי עם תמי קציר המנהלת החדשה של בי"ס "החורש" בזכרון יעקב
שומר על העבר ובונה את העתיד
הגר פרי יגור נבחרה להוביל את פרדס חנה-כרכור בחמש השנים הבאות