נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > מאמרים > ’בריאות וכושר’: שינה נעימה
22 לספטמבר 2016
’בריאות וכושר’: שינה נעימה
שמי שגיב, 15/09/2016 - 11:21
מדוע שינה על צד שמאל חשובה לבריאות ואיזו תנוחה משפרת את תפקוד מערכת העיכול. הנה כמה טיפים שיגרמו לכם לישון טוב יותר
צילום אילוסטרציה: Fontbit Images.
שמי שגיב מגזין המושבות

ישנן מספר פעולות שאדם אינו יכול לשרוד בלעדיהן - נשימה, שתיה, אכילה ו...שינה. הכושר הגופני שלנו משתפר ב..שינה. כן. פעילות גופנית ועומסי היום גורמים להרס הרקמות. בלילה, מערכות השיקום בונות ואף משפרות את תפקוד הגוף ובכך, הכושר הגופני משתפר. שעות השינה המומלצות הם בין 7-9 שעות. והשעות האיכותיות יותר הם בין 11-4 בבוקר.

[פעילות גופנית – איכות או כמות].

תנוחת השינה חשובה ביותר והתנוחה המומלצת היא על הצד, ושכיבה על צד שמאל בריאה יותר והנה ההסבר. המערכת הלימפאטית - המערכת המנקזת פסולת מהגוף, זורמת ברובה לאורך הצד השמאלי. שכיבה על צד זה יכולה להאט משהו את זרימת הנוזל הלימפאטי ובכך מאפשרת יותר זמן לניקוז הפסולת. שכיבה על הצד - שכיבה עוברית, משחררת את הלחץ על חוט השדרה והדיסק. שכיבה על הצד עוזרת גם בסירקולציה של הדם ושכיבה על צד שמאל מקלה על פעילות הלב.

עבור נשים בהריון, שכיבה על צד שמאל משפרת את זרימת הדם לרחם ובכך לעובר ומשחררת לחץ על גב. לנשים בהריון ולנשים עם אגן רחב, רצוי להניח כרית בין הברכיים וזאת כדי למנוע את הטיית האגן.
לאלו הסובלים מריפלוקס (הפרעה במערכת העיכול), שכיבה על צד שמאל יכולה להביא להקלה בתחושת הצרבת. שכיבה על צד ימין מביאה את הקיבה לנקודה גבוהה יותר מהוושט. בכך, חומצות מהקיבה עלולות לדלוף אל הוושט.

בכל הנוגע לשימוש בכרית, בשכיבה על הצד רצוי לשכב על כרית שגובהה כגובה המרווח בין הכתף לשקע הצוואר - הצוואר אמור להיות בהמשך ישיר לעמוד השדרה. כדאי למקם את הכרית כך שתתמוך גם את השקע הצווארי.

שכיבה על הגב יכולה להיות קשה עבור אלו עם בעיות או לקויות נשימה וזאת בגלל העומס על בית החזה. לכן שכיבה על הצד יכולה להקל עם נחירות. במידה ואתם שוכבים על הגב יש להשתמש בכרית דקה יותר וניתן להניח כרית מתחת לברכיים וזאת כדי להקל על הגב התחתון.

שכיבה על הבטן אף היא יכולה להכביד על הנשימה בגלל הלחץ על בית החזה והסרעפת. בנוסף, שכיבה על הבטן יוצרת לחץ, פיתול, על חוליות עמוד השדרה הצווארי ועל חוט השדרה. בכך עלול לגרום ללחץ על עצבי חוט השדרה ולכאבי נמלול והרדמות כף היד.

טיפים נוספים לשינה בריאה:

# לכו לישון באותה שעה וקומו באותה שעה.

# השתדלו לא לשתות יתר על המידה לפני השינה כדי שלא תצרכו לקום לשירותים.

# השתדלו לא לישון עם מאוורר או מזגן ישירות עליכם.

# דאגו לאוורר את חדר השינה, גם אם המזגן דולק.

# הימנעו מצפיית יתר בטלוויזיה כי חשיפת העיניים לאור עלולה לשבש את המערכת ההורמונאלית ולגרום לה לחשוב שכעת הגוף במחזור הערות.


ד"ר שמי שגיב - רץ אולימפי ואלוף ישראל לשעבר בריצת המרתון.
מנהל המרכז לכירופרקטיקה בזכרון יעקב

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
התבלין הסודי- עמותת "מועד" פותחת שולחן
השר לבטחון פנים חנך את יחידת השיטור העירוני בפ"ח כרכור
המדור של לימור - שנה טובה?

גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכר = { sitekey : "b78089b9eb0d17e00f126b7a94f47eae", Position : "Right", Menulang : "HE", btnStyle : { vPosition : ["undefined","53px"], scale : ["undefined","0.7"], } }