נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > מאמרים > ’על תזונה ורגישות’: סתיו ישראלי
31 לאוקטובר 2016
’על תזונה ורגישות’: סתיו ישראלי
שיר משה, B.Sc במדעי התזונה, 29/10/2016 - 08:27
כל מה שרציתם לדעת על היתרונות הבריאותיים של פירות וירקות הסתיו
Fontbit Images
שיר פז, דיאטנית קלינית

פירות הקיץ, הארטיקים והגלידות אט אט מפנים את מקומם ממדפי המקרר. אבל זוהי שעתם של הרימונים, האגסים, הקיווי ואחרים. לכבוד עונת המעבר הנה יתרונותיהם הבריאותיים של כמה פירות שנמצאים בשיא עונתם דווקא בימי הסתיו.

אבוקדו

לאבוקדו קיימים 15 זנים שונים אך בישראל גדלים רק 6 סוגים. האבוקדו מכיל ערכים תזונתיים חיוניים ויכול להשתלב נהדר בארוחת ערב ישראלית. הוא נחשב למזון עשיר בשומן, כמו כן ניתן למצוא גם שמן אבוקדו שהינו בריא מאוד. האבוקדו יספק לנו מגוון של ויטמינים ובעיקר ויטמינים מקבוצת ויטמיני B. את האבוקדו מומלץ לקנות כאשר הוא עדיין קשה ולהשגיח עליו עד שיתרכך כיוון שהוא עלול להירקב במהירות.

אגסים

פירות הקיץ כבר אינם ופירות החורף עדיין לא כאן אך עבור האגסים זו התקופה הטובה ביותר. האגס מכיל כמות יפה של סיבים תזונתיים, אשלגן, וויטמינים כמו ויטמין C ומגוון ויטמיני B. חומרים בשם פוליפנולים הנמצאים בקליפתו נמצאו כמגנים מפני מחלת האסטמה וסרטן הריאות ומשפרים את בריאות הלב וכלי הדם.

קיווי

הפרי החמצמץ, אינו מכיל הרבה קלוריות, כ-60 קלוריות ל-100 גרם אך מתאפיין בכמות גדולה של ויטמין סי, כ-75 מ"ג ל-100 גרם שמהווים 100% מההמלצה לצריכה יומית בנשים (בגברים ההמלצה היא 90 מ"ג ובנשים הרות 85 מ"ג). יתרון נוסף של הקיווי הוא חיי המדף הארוכים שלו, לאחר הקטיף הוא יכול להחזיק זמן ממושך בקירור מבלי לאבד את הערכים התזונתיים.

רימון

הרימון מסמל את תחילת תקופת החגים ונשאר איתנו גם אחריה. הפרי בריא מאד ומסמל ברכה לפריון בשל גרגיריו הרבים, מכיל 70% מים אך בכל זאת טעמו לעיתים חמוץ ולעיתים מתוק. סגולותיו הבריאותיות נובעות מכמות גדולה של נוגדי חמצון הנמצאים בו העוזרים לגוף להתגונן מפני נזקי חמצון וסטרס שיכולים להיגרם מזיהום אוויר, חומרי הדברה, כימיקלים ווירוסים שונים.

גויאבה

הגויאבה אינה מהפירות הפופולאריים בסל הפירות ויש המסרבים אפילו לטעום אותה עקב הריח החזק שהיא מפיצה והמראה הפחות מגרה, אך חשוב לזכור כי היא דלה בקלוריות ומספקת לנו ערכים תזונתיים חשובים כמו ליקופן, חומצה פולית וכמות גדולה מאד של ויטמין C, יותר מפי 2 מההמלצה לצריכה היומית.


שיר פז, דיאטנית קלינית
B.Sc במדעי התזונה
M.PH בבריאות הציבור

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
התבלין הסודי- עמותת "מועד" פותחת שולחן
השר לבטחון פנים חנך את יחידת השיטור העירוני בפ"ח כרכור
המדור של לימור - שנה טובה?

גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכר = { sitekey : "b78089b9eb0d17e00f126b7a94f47eae", Position : "Right", Menulang : "HE", btnStyle : { vPosition : ["undefined","53px"], scale : ["undefined","0.7"], } }