נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > מאמרים > עשרת המכות - איך לא נשמין בפסח?
15 לאפריל 2017
עשרת המכות - איך לא נשמין בפסח?
שיר משה, B.Sc במדעי התזונה, 06/04/2017 - 23:14
למה לא כדאי לחשב קלוריות, איך לא נוותר על אכילה של כל מטעמי החג ומדוע פסח לא יהרוס לכם את הדיאטה. הנה ההמלצות שלנו לחג המתקרב
צילום אילוסטרציה: Fontbit Images.

כבר מפורים אנחנו מתחילים להתכונן לשבוע המאתגר בשנה, ואם יש לכם ילדים, אז אפילו שבועיים וחצי. חג ארוך, ריבוי ארוחות, דודות רחוקות וצורך באטרקציות לילדים, כל אלה גורמים לאצבע להיות קלה על הצלחת ולאכילה עודפת. אז איך נעבור את ימי חג הפסח האלה בלי לפתוח כפתור במכנסיים?

שגרת אכילה מודעת במהלך כל ימות השנה ובימי החג במיוחד יכולה לעזור באיזון האכילה והאופציה דווקא השנה לסיים את החג בלי לעלות 2 ק"ג או בלי ללכת לישון עם כאבי בטן כי אכלנו יותר מדי. אין זה אומר שצריך לוותר או להתנזר ממטעמים מיוחדים או קינוחים, אך חשוב לדעת איך לעשות זאת נכון ואיך אפשר לשלב "אויבים" בארוחה, או יותר נכון לומר, "אורחים מיוחדים". לפניכם 10 המלצות.

1. הישארו קרובים לתזונה הרגילה - נסו למצוא תחליפים קרובים לרכיבי התזונה היומיומיים להם אתם רגילים או נסו למצוא תחליפים כשרים לפסח. בנוסף, אם אתם רגילים לאכול לחם רק בארוחת הבוקר אז החליפו אותו במצה או חצי מצה ובשאר הארוחות הימנעו ממצות כפי שאינכם משלבים לחם באותן הארוחות.

2. מחשבות חוסמות מול מחשבות מקדמות "בארוחת החג נאכל יותר אם נרצה או לא נרצה" או "בארוחת החג אני מסדר/ת לעצמי צלחת מאוזנת". "אין אפשרות לשמור על תזונה מאוזנת כשכל היום נמצאים בחוץ" או "הפעם אנחנו יוצאים מאורגנים עם פירות וירקות על מנת למנוע נשנושים מיותרים".

"כשאני מכין/ה לילדים אני חייב/ת לטעום..ולטעום..ולטעום" או "אני אכין ארוחה לכולם, נשב בפורום משפחתי וכך אצליח להנות מחברת הילדים וגם מהאוכל שלהם"

המשפטים מוכרים לכם? נסו להחליף את הגישה השלילית והחוסמת בגישה חיובית ומקדמת.

3. ארוחה רודפת ארוחה - חשוב לזכור כי מטרת הארוחות היא כינוס משפחתי או חברתי, הזדמנות לראות משפחה וחברים שלא ראינו מזמן ולכן אין צורך להגיע לארוחות מורעבים, אחרי צום ממושך או בבגדים רחבים כמוכנות למרתון אכילה. התרכזו בקרובים והאהובים, התרכזו בשיחות ובבדיחות והתייחסו לארוחה כארוחת ערב רגילה.

4. לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה - ישנם קינוחים כשרים לפסח שמרגישים כמו הדבר האמיתי וממש קשה להפסיק לאכול מהם. בחרו את ה-אחד שאתם לא מוכנים לוותר עליו וזכרו! אם אתם המארחים, יישאר גם למחר. ואם את האורחים, המארחים ישמחו לחלק מהשאריות ולהיפטר מעוד מגש במקרר.

5. המצה ותחושת ההחמצה - הפיתה חסרה בפיקניק, החלה חסרה לרוטב של הדגים ואי אפשר לעשות טוסט בערב לילדים. אין ספק שהמחסור בלחם על כל צורותיו הוא קצת מבאס, ורובנו שמודים שהם לא אוהבים את המצה אך הפלא ופלא אנו מוצאים את עצמנו אוכלים אותה בכל מיני צורות: מציות, עוגת מצות, מצה עם שוקולד ועוד. זכרו כי מצה מכילה כמות קלוריות כפולה בהשוואה לפרוסת לחם והיא דלה בערכים תזונתיים, חסרת סיבים, יבשה וגורמת בקלות לכאבי בטן.

6. רק בשר - העדיפו חלקים רזים כמו עוף, הודו ודגים. בנוסף, אפשר להסיר את העור מהעוף וכך לחסוך המון שומן וכולסטרול. בפיקניקים ו"על האש" התחילו מהסלטים אך שימו לב שאינם מתובלים יתר על המידה, עברו למנה הבשרית ורק אח"כ תחשבו האם נשאר מקום לתפוח אדמה. לא נשאר? ותרו עליו.

7. על מה לוותר ועל מה לא? ותרו על מאכלים שאינם המועדפים עליכם או שנמצאים על השולחן ברוב ימות השנה ואל תוותרו על המאכל המיוחד לו אתם מחכים כל השנה עד פסח, אך זכרו כי בטוח יישאר גם קצת למחר.

8. חיסכון בקלוריות לא יעזור - אל "תחסכו" בקלוריות במהלך היום על מנת לאכול בערב יותר וללא רגשות אשמה. דאגו לאכול 2-3 ארוחות קטנות וקלות במהלך היום על מנת לא להגיע רעבים מאד לארוחה ומצד שני לא להגיע כבדים. בנוסף, אל תנסו לאזן את האכילה ביום שלמחרת ע"י דילוג על ארוחות כיוון שהוא יוביל לאכילה מופרזת בשעות הערב או במפגש החברתי הבא.

9. פעילות גופנית כדרך חיים - אל תתנו לימי החג להוציא אתכם משגרה של פעילות גופנית. תכננו את השבוע כך שלא תפסידו אימונים, גם אם מדובר בפעילות קלה יותר. בנוסף צאו לטייל, ארגנו רכיבה על אופניים, שחקו עם הילדים בכדור.

10. חזרה לשגרה - אם אתם מרגישים שנהרסה לכם הדיאטה, נשברו כל הגבולות וחציתם את כל הקווים זה הזמן לחזור לשגרה מתוכננת ומאורגנת של אכילה מאוזנת, בלי יותר מדי ארוחות גדולות. שבוע של חגים או שבועיים של חופש הם לא אלה שיהרסו או יעשו לכם את הדיאטה, ימי השגרה הרבים יותר הם אלה שיאפשרו לכם לשמור על אורח חיים בריא, פעיל ומאוזן.

חג שמח!


שיר משה, דיאטנית קלינית
B.Sc במדעי התזונה, M.PH בבריאות הציבור

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
זה רק אני והמכונית שלי – 3 עובדות על תאונה עצמית
מצטיינות הנשיא לשנת 2021
יוצאים לדרך: נבחר מתכנן לפארק הנחל – ’’הואדי’’
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור