נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > מאמרים > כיצד להפחית את הסטרס דרך האוכל
25 לאפריל 2017
כיצד להפחית את הסטרס דרך האוכל
שיר משה, B.Sc במדעי התזונה, 20/04/2017 - 09:32
מה מצב הרוח בצלחת שלכם? מחקרים שונים מצביעים על הקשר בין תזונה למתח, אז מאילו מאכלים מומלץ להימנע ואלו דווקא כדאי להוסיף לתפריט ולשמור על השקט הנפשי
צילום אילוסטרציה: אימג’בנק / thinkstock

רובנו חיים תחת לחץ יומיומי הנגרם מסיבות רבות ומגוונות כמו מחסור בשעות שינה, שעות עבודה רבות, חוסר פעילות גופנית, המצב הביטחוני, הכלכלי, החברתי וגם המזונות שאנו בוחרים לאכול. אז איך אפשר להפחית את הסטרס הזה? קיבצנו עבורכם מספר מזונות המעלים את המתח הנפשי ומספר מזונות העשויים להפחית אותו.

מזונות המעלים את הסטרס בגוף:

מזון מעובד - לא רק "ג’אנק פוד" שאפשר לקנות בקניון, אלא כל מזון שעבר תהליך עיבוד מחומרי גלם למזון הראוי למאכל, ולכן כמעט כל מזון שאנחנו אוכלים יכול להיחשב כמעובד, למשל מוצרי חלב עברו תהליך של פסטור. אך המזונות המסוכנים יותר הם אלה שעוברים תהליכים רבים ובנוסף גורמים לשחרור חומרים רעילים למזון שלנו או איבוד ערכם התזונתי. לדוגמא מאכלים מטוגנים שם הטיגון גורם לשחרור חומר רעיל למזון, כשבנוסף החימום עשוי להרוס חלק מהויטמינים. בנוסף, ככל שרשימת ה"רכיבים" בגב האריזה ארוכה יותר כך הוספו מוצר יותר חומרים כגון חומרים משמרים, חומרי טעם וצבע, ממתיקים מלאכותיים ועוד. כל אלה עשויים לגרום עומס על מערכת העיכול ובעיקר על כבד שתפקידו לסנן רעלים ועל המערכת ההורמונלית שתפקידה בין היתר הוא לאזן את רמות הסוכר בדם.

שומן רווי - מקורו מהחי. בין המוצרים המכילים שומן רווי נמנים בשרים, מוצרי חלב (בעיקר בעלי אחוזי שומן גבוהים), שמנת, חמאה וכדומה.

שומן מסוג זה איננו חיוני לגוף ואין לו תפקיד במניעת מחלות. הוא מכיל רמות גבוהות של כולסטרול וגורם לעלייתו בדם שלנו. גם לכולסטרול סוגים שונים (LDL, HDL, טריגליצרידים) ושומן רווי עשוי להעלות את רמות LDL (הכולסטרול הרע) ולהוריד את רמות HDL (הכולסטרול הטוב).

בנוסף, השומן "מתיישב" על איברים פנימיים כמו הכבד והלבלב, משבש את פעילותם ומעלה את הסיכוי לתופעות המיוחסות לסטרס.

מזונות טובים להפחתת הסטרס בגוף:

מוצרי חלב - מוצרי חלב רזים כמו גבינות עד 5%, חלב ויוגורטים עד 3% מכילים רמות גבוהות של חלבון אך לא רמות גבוהות מדי. במצב של סטרס יש פירוק של שרירים בגוף, המתחיל משרירים שפיתחנו בידיים וברגלים ובסופו של דבר מגיע לפירוק של שרירי הנשימה והלב. אספקת כמות נאותה של חלבון בכל ארוחה תוביל לשמירה על מסת השריר ואף עזרה בבנייה נוספת של שריר.

סיבים תזונתיים - יש להרבות באכילת פירות וירקות הנמנים בין המזונות שאינם עוברים אפילו תהליך עיבוד אחד, ותורמים ויטמינים ומינרלים בצורתם הטבעית ביותר. פרי וירק לרוב אינם מכילים שומנים ודלים בקלוריות, הם טובים למערכת העיכול, מערכת החיסון, מערכת הלב וכלי הדם ובעצם כמעט לכל מערכות הגוף.

מזון נוסף שיתן לכם קצת שקט נפשי הוא שיבולת שועל- שנחשבת לפחמימה עשירה בסיבים ולכן הפירוק שלה בגוף הוא איטי, ספיגת הסוכרים היא איטית וכן עלייתם בדם. כמו שיבולת השועל כך גם כל הדגנים המלאים.

שומנים בלתי רוויים - לעומת השומנים הרווים, שומנים בלתי רווים מקורם מהצומח. בין המזונות העשירים השומנים בלתי רווים נמנים שקדים ואגוזים, אבוקדו, זיתים ושמן זית, טחינה, חומוס ועוד. מזונות אלה עשירים בויטמין E ובעלי יכולת להפחתת לחץ דם, מכילים ויטמינים מקבוצת ויטמיני B המסייעים בהעלאת סרוטונין בגוף, המשפר את המצב רוח ומוריד בהתאמה את רמות הקורטיזול שנקרא בשמו השני "הורמון הסטרס".


שיר משה, דיאטנית קלינית
B.Sc במדעי התזונה
M.PH בבריאות הציבור

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
זה רק אני והמכונית שלי – 3 עובדות על תאונה עצמית
מצטיינות הנשיא לשנת 2021
יוצאים לדרך: נבחר מתכנן לפארק הנחל – ’’הואדי’’
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור