נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > כללי > מה עם המים? איך שותים נכון בזמן ספורט בקיץ
12 לאוגוסט 2018
מה עם המים? איך שותים נכון בזמן ספורט בקיץ
מערכת הגפן, 2018-08-12 - 10:00

לא מעט אנשים מצמצמים את נפח הפעילות הגופנית שלהם בצורה משמעותית בחודשי הקיץ, אם הם בכלל מצליחים לזוז. אבל מסתבר שלמרות חום יולי-אוגוסט פעילות גופנית היא לא מחוץ לתחום ואפשר גם ליהנות ממנה, עם הרגלי שתיה נכונים ומעט יותר משמעת עצמית. המאמר הכי חם שתקראו

כל הזכויות שמורות

יום שני, סביב 13:00 בצהריים, אני מתנהל בעצלתיים בפקק תל אביבי שגרתי, בתוך הרכב הממוזג שלי. על המדרכה מימיני אני מבחין באדם לא צעיר, רץ בבגדי ספורט ועוקף אותי, כולו מכוסה שכבת זיעה שנדמה כאילו היא מזגגת אותו, ולאט אבל בטוח אני רואה אותו נע על המדרכה הריקה מאדם. מי שמתאמן בריצה למרחקים ארוכים מכיר את ההרגשה הזו היטב – כשאתה רואה אדם אחר רץ, ואתה לא, אפילו אם אתה אחרי מרתון – אתה פשוט תקנא בו בגלל שהוא רץ ואתה לא. גם במקרה הזה קינאתי. אבל לא בגלל שהוא רץ, אלא בגלל שהוא הצליח לרוץ, באמצע היום, בשיא החום, בחודש אוגוסט.

שלוק של אושר

כאצן חובב, הדבר הראשון שצד את עיני באיש הרץ הוא מנשא הגב המלא במי שתיה. בכמה השניות הבודדות שהוא חלף על פני הספקתי לראות אותו שותה מפיית המנשא, אשר בשפת הספורטאים נקראת "שלוקר", מזדקף מעט וממשיך קדימה. האיש הזה ידע מה הוא עושה.

המודעות לשתיית מים בארץ גדלה מאד בשנים האחרונות. כמעט בכל משרד ובית בישראל תוכלו למצוא כיום בר מים  במטבח, שמגביר את זמינותם של מים קרים בכל רגע נתון ומעודד שתייה. אנשים שותים יותר, ילדים שותים הרבה יותר, זו עובדה בריאה ונהדרת – אבל מה קורה מחוץ לחדרים הממוזגים? כאן כבר נכנס נתון מעניין נוסף, למרות השתייה המוגברת המזגנים בעצם מקררים אותנו, ולמעשה יכולים "להשכיח" מאיתנו את הצמא. ברגע שאנחנו נחשפים לחום בחוץ הצמא מתעורר בשניות ויכול להכשיל את הגוף שלנו, זה עוד לפני שדיברנו על פעילות גופנית. כדי להמנע ממצבים כאלה חשוב לשתות בצורה מאוזנת, ולשתות יותר מבימים פחות חמים. כמה לשתות? ההמלצה היא כ-250 מ"ל מים בשעה. אם אתם מתכננים פעילות גופנית באותו יום – שתו יותר לאורך היום, אל תחכו לרגע האחרון.

הנתונים היבשים

גוף האדם מורכב מכ-74% מים. פעילות גופנית מאומצת של שעה גורמת לאדם ממוצע להפריש בין ליטר וחצי לשני ליטר נוזלים. באחוזים המשמעות היא שאותו אדם איבד כ-2% ממשקל גופו, שיכולת הביצועים שלו ירדה בכ-5%, ושאם הוא לא יחזיר את הנוזלים האלו, או לפחות חלק נכבד מהם לגופו, הוא בצרות של ממש.

כמעיין המתגבר

ככל שאנחנו פעילים יותר איבוד הנוזלים שלנו מתגבר. קצב איבוד הנוזלים בימים חמים יכול אף להכפיל את עצמו. כלל האצבע הראשון – לא מתחילים פעילות גופנית בלי מים צמודים אליכם וזמינים מיידית. אם יש לכם "שלוקר" או אפוד נשיאת מים, אשריכם. אם לא – אתם חייבים להצטייד בבקבוק מים מלא ולשאת אותו ביד. לכל שעת פעילות תכננו ליטר של מים, ואם יש לכם נקודת מילוי במהלך הפעילות, תכננו מראש עצירה לחידוש האספקה. ספורטאים מקצועיים נעזרים בדרך כלל במשקאות איזוטוניים וג’לים בזמן פעילות אינטנסיבית. ספורטאים מקצועיים גם יודעים שאלו אינם תחליפים למים אלא תוספים בלבד. אי אפשר לרוץ על התוספים האלו לבדם, ואם אתם צורכים אותם – עשו זאת עם הרבה מים.

האימון נגמר, הפעילות נמשכת

הגוף שלנו שורף אנרגיות בכל רגע נתון, אפילו בשינה. שריפת אנרגיה ואיבוד נוזלים לא מתחילים מיד כשיצאנו לאימון, אלא אחרי פרק זמן מסויים ועצימות מסויימת. כפועל יוצא, הגוף ממשיך לשרוף ולאבד נוזלים גם לאחר שהאימון מסתיים, ולעתים הרבה אחרי (שימו לב כמה זמן אחרי שסיימתם פעילות אתם עדיין מזיעים). משמעות הדבר היא שצריך להקפיד על שתייה מרובה של מים גם כמה שעות אחרי אימון עצים, ובכל מקרה כדאי להתחיל אותו ערוכים, עם לפחות ליטר מים שהכנסתם עד חצי שעה לפני תחילתו.

ונסיים בפיפי

המים נותנים לנו עוד מתנה, וזו יכולה לתת לנו אינדיקציה מצוינת למצבנו הבריאותי בזמן הפעילות ואחריה. בעת מתן שתן אל תתביישו לבחון אותו. אם צבע השתן שלכם כהה או שעולה ממנו ריח חריף – חסרים לכם מים בגוף, ויש להחזיר את הנוזלים האלו. אותו הדבר במקרה שקשה לכם לתת שתן או שאין מספיק ממנו, אתם יודעים מה לעשות. אם הצבע צלול והכל זורם – אתם יכולים להרים לחיים. ותמיד עדיף מים.

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
שיטת חקירה - לגילוי האמת, או: לאילוץ לשקר
מליאת המועצה אישרה את מסגרת התקציב לשנת 2020 שתעמוד על כ- 275 מיליון ₪
בוחרות כדורגל בבית הספר

גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכר = { sitekey : "b78089b9eb0d17e00f126b7a94f47eae", Position : "Right", Menulang : "HE", btnStyle : { vPosition : ["undefined","53px"], scale : ["undefined","0.7"], } }