18 לאפריל 2019
הוראה מת(ו)קנת - מבחן המוכנות
ליאור סאקומסקי, 2019-04-18 - 10:00:00
כל הזכויות שמורות

עונת המבחנים התחילה. ככה זה כל שנה. שעון קיץ, חג האביב ועונת המבחנים.
ולמבחנים כמו למבחנים צריך להתכונן. לכאורה המשימה פשוטה. לחזור על החומר על מנת לדעת אותו, לענות על כמה שאלות כדי לוודא שיודעים וזהו. מסתבר שלא. להתכונן למבחן פירושו ליצור מיומנות ייחודית. מיומנות שבהעדרה השליטה בחומר הלימודי היא לפעמים לא מספקת. החוכמה לרכוש את המיומנות הזו כמו שצריך. ברגע שהיא קיימת, היא תועיל לכל מבחן בכל מקצוע.

 
בואו נכין רשימה, בקצרה, של מה נדרש כדי לעבור מבחן בהצלחה. כל נקודה ברשימה מצריכה הקנייה ותרגול. התמודדות עם לחץ. ניהול נכון של הזמן. הבנת הנקרא של השאלות. תכנון מוכוון מטרה. כתיבת תשובות. איות נכון ושימוש בסימני פיסוק. תמצות/הרחבה. עיקר/טפל. הנמקה. שימוש בדף טיוטא. ידיעת החומר הנלמד.
 
אם נסתכל על הרשימה נראה שמרכיב ידיעת החומר הנלמד אינו העיקר. להפך. נדרשות מיומנויות תשתיתיות רבות כדי לתת ביטוי לידיעת החומר. אין טעם להמתין למבחן כדי לגלות שוב שהמיומנויות הללו חסרות. חשוב לרכוש אותן בהקדם כדי שישמשו תמיד.

הבנת הנקרא של השאלות – הבנת הנקרא אינה מסתכמת בשאלות ייעודיות של קריאת טקסט ומענה על שאלות לגביו. שאלות, ובעיקר במבחנים, מצריכות בחינת המשמעות המדוייקת של כל מונח וכל פרט המוזכר בהן. בשאלות כל פסיק חשוב, כל מילה נבחרת בקפידה. לפני שמתחילים לפתור שאלה יש לרשום לידה מה הם הנתונים. מה הנתונים הסמויים. מה באמת השאלה מבקשת שנעשה. איזה ידע באמת השאלה מבררת אם יש לנו.
תמצות, הרחבה, עיקר וטפל – לא מספיק לדעת מה התשובה. מטרת התשובה להיות חלון ראווה שלנו. להוכיח לקורא התשובה שהחומר נהיר לנו. כתיבה מתומצתת מדי, כמו גם כתיבה מורחבת מדי, תעביר את המסר ההפוך. הרבה תלמידים חושבים שתשובה נכונה מסתכמת במשפט. תשובה נכונה מתבטאת בדרך בה מוגש הידע. ידע נכון בהגשה שגויה ייתפס בעיני הקורא אחרת.
 
ידיעת החומר הנלמד – כן. יש גם חובת ידיעת החומר כמובן. הדבר החשוב ביותר הוא לא לשלוט במונחים השייכים לחומר עליו נבחנים. לכל נושא בכל מקצוע יש את רשימת המונחים שלו. במבחנים יקפידו כותבי השאלות להשתמש באותם מונחים. מאחורי כל מונח מסתתר המידע החבוי בו. ללא השליטה במונחים השאלה משולה לטקסט עם המון חורים וטלאים. על כן חשוב להכיר את המונחים ולהקפיד לשבץ אותם גם בגוף התשובה.
 
אחד המשפטים שרובנו, אם לא כולנו, אומרים לילדינו הוא – "אל תחכו עם הלמידה למבחן ליום האחרון". המשפט הזה נכון כפליים בהקשר רכישת המיומנות לכתיבת תשובות במבחנים. אל תחכו למבחן הבא כדי ללמד ללמוד למבחן. קחו את הנושא כנושא עצמאי. נושא שכמעט לא נלמד בפני עצמו בבתי הספר. עיברו על רשימת הנקודות שציינתי מעלה. סביר להניח שאתם קצת מופתעים כמה נושאים מתחבאים מאחורי המילה התמימה "מבחן". דברו ופתחו את הנושא עם הילדים. הם יודו לכם בעתיד. מבטיח.
 
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
שבת אחים גם יחד
למה לנו ’שקר-הנכסים’?
שומרים על החוף, מעבר כלי רכב לחופי הים הפתוחים נחסם