18 לאפריל 2019
האוצרת רויטל סילברמן גרין והאמנית רונית ברנגה מזכרון יעקב באשכול תערוכות Fake News Fake Truth במוזיאון חיפה לאמנות
מיכל כהן-אלדן, 2019-04-18 - 10:00:00

האוצרת רויטל סילברמן גרין - "במייצב הפיסולי של רונית ברנגה "הקירות ידברו" נראה ריכוז גדול וצפוף של פִּיוֹת בפינת החלל. המייצב האסתטי, העדין, המוקפד והפתייני, הוא גם מאיים ומטריד. הוא מתייחס למאפיין תרבותי שאינו חומרי – מֶם אינטרנטי, שמשתכפל ומתפשט, לעיתים כמו וירוס. ככל שמתרחקים מהמקור של המסר הרווחים בין הפִּיוֹת הולכים וגדלים. המיצב מתפרס ומתפשט כמו הודעת ספאם, באופן המבטא חוסר שליטה"

כל הזכויות שמורות

המייצב "הקירות ידברו" של האמנית רונית ברנגה, צילום: מיכל כהן-אלדן

היה לי העונג לבקר באשכול תערוכות חדש ומרהיב Fake News Fake Truth שנחנך לאחרונה במוזיאון חיפה לאמנות בחיפה. התערוכות שהוצגו עוסקות בנושא של אמת מול זיוף. בעבודת אוצרות משובחת של סבטלנה ריינגולד והאוצרות השותפות: לימור אלפרן זרד, ורויטל סילברמן גרין.
סילברמן גרין, תושבת זכרון יעקב, אוצרת את תערוכתה של האמנית רונית ברנגה גם היא מהמושבה, המציגה מיצב פיסולי - הקירות ידברו.

 
כחובבת אמנות ומוזיאונים מזמן לא התרגשתי מתערוכה עשירה ומטלטלת. אכן הנושא רלוונטי יותר מתמיד, בחודש סוער של בחירות ותעמולות שלא בוחלות בדבר, בעידן בו כולם משקרים, ושהאמת הפכה להיות רק אופציה מבין שלל נקודות מבט. המידע שאנו מקבלים בעיתונות ובכל סוגי המדיה המשודרת, המקוונת והמודפסת הוא מידע ממומן ומשובש הנבחר בקפידה אשר פולש לתוך חיינו ומכתיב אותה.
 
בתערוכת מציגים כ- 70 אמנים ישראלים ובינלאומיים. בין האמנים המשתתפים מציג האמן החשוב דמיאן הירסט שמציג פסלים מתוך הפרויקט "אוצרות הספינה הטרופה שלא תיאמן" שהוצג לראשונה בביאנלה בוונציה ומתבסס על סיפור חפירות ארכיאולוגיות של ספינה טרופה מהתקופה הרומית. 
 
בין התערוכות מוצגת תערוכת דונאלד טראמפ: נער הפוסטר שאוצרת סבטלנה ריינגולד. התערוכה מתייחסת למעמדה של הכרזה (הפוסטר) בעידן האינטרנט שיוצר מרחב ציבורי חדש שבו אין גבולות והגבלות ברורות בנוגע למה שמותר ואפשר לפרסם והיכן.
 
התערוכות "מחווה לווידיאו Zero"," שיבוש מידע", ו -"Overload!" באוצרותה של רויטל סילברמן גרין עוקבות אחרי עיסוקם הביקורתי של האמנים, משנות השבעים ועד ימינו, באופנים שבהם המידע מועבר באמצעי ההפצה – מהדפוס המסורתי ושידורי הטלוויזיה ועד הרשתות החברתיות כיום. האמנים מצביעים על היחסיות של האמת המשודרת שמקורה בהטיות ובאינטרסים שונים, וכן בהעדפת הדימוי המפתה, והסיפור המושך.
 
רויטל סילברמן גרין (בתמונה על רקע המייצב "הקירות ידברו", צילום: מיכל כהן אלדן) ילידת פתח תקוה: "אני מתגוררת בזכרון יעקב משנת 2006. בזכרון יעקב אצרתי עשרות תערוכות כולל תערוכה מיוחדת שאצרתי עם טלי ביכלר במסגרת 130 שנה למושבה שהייתה שזורה בכל רחבי זכרון יעקב ההיסטורית ומוסדותיה, בהשתתפות 30 אמנים עכשוויים. בעבר עבדתי עם פרופ’ מרדכי עומר במוזיאון תל אביב לאמנות ובגלריה של אוניברסיטת תל אביב. בארבע השנים האחרונות אני חלק מצוות האוצרות במוזיאון חיפה לאמנות".
 
ספרי על תפקיד האוצרת
תפקיד האוצרת הוא שמירה על מורשת תרבותית, תיעוד, מחקר המוצגים והצגתם בהקשרים מעניינים. למדתי תולדות האמנות, התמחות באמנות עכשווית. לכל תערוכה יש תזה וכל תערוכה היא פירוש של האובייקטים המוצגים בה. עבודת האוצרות היא גשר בין המוצג לצופה.
 
אשכול התערוכות במוזיאון חיפה לאמנות: האמנים המשתתפים ומה המסר?
במוזיאון חיפה לאמנות נפתח בימים אלו אשכול תערוכות חדש בנושא: Fake News_Fake Truth. אשכול התערוכות מציג את עיסוקם של אמנים ביחסי הגומלין בין מידע, מידע כוזב והפצתו בטלוויזיה, בעיתונות וברשתות החברתיות. חלק נוסף עוסק באמן המתחזה ובוחן את ערעור המיתוס של האמן האמיתי. האמנים המציגים בתערוכות מנסים לחשוף את התנאים שבתוכם ידיעות וחדשות מאורגנות ומוצגות, ואת הכוחות הפוליטיים העומדים מאחורי המידע המשובש. עלינו להטיל ספק, לערער על כל דבר ולנפות.
 
התערוכה שאת אוצרת
התערוכה "Overload" עוסקת בתופעה של עומס יתר בעידן הפוסט־עובדתי, המאופיין בהסתמכות רבה מדי על המדיה החברתית כמקור מידע. נטייה זו נובעת מאבדן אמון במוסדות הרשמיים, העיתונאיים והחדשותיים ומעומס המידע. בעידן זה כמות בלתי פוסקת של גירויים ממסכת את האמת ומקשה על שיקול הדעת ועל זיקוק המסרים. בהתייחסות לכך, התערוכה מבקשת לבחון כיצד התופעה של עומס יתר באה לידי ביטוי באמנות ומציגה פרויקטים של שלושה אמנים: רונית ברנגה, כריסטינה דה מידל ואלון קדם.
 
האמנית רונית ברנגה (בתמונה, צילום: מיכל כהן אלדן) כיצד נוצר הקשר איתה, מה המייצב מסמל?
הקשר שלי עם האמנית רונית ברנגה, המתגוררת גם היא בזכרון יעקב התחיל לפני עשר שנים בתערוכה קבוצתית שאצרתי בזכרון יעקב והוא נמשך עד היום. פניתי אליה כיוון שיצירתה מתקשרת לנושא התערוכה. במייצב הפיסולי של רונית ברנגה "הקירות ידברו" נראה ריכוז גדול וצפוף של פִּיוֹת בפינת החלל. המיצב האסתטי, העדין, המוקפד והפתייני ,הוא גם מאיים ומטריד. הוא מתייחס למאפיין תרבותי שאינו חומרי – מם אינטרנטי, שמשתכפל ומתפשט, לעיתים כמו וירוס. ככל שמתרחקים מהמקור של המסר הרווחים בין הפִּיוֹת הולכים וגדלים. המיצב מתפרס ומתפשט כמו הודעת ספאם, באופן המבטא חוסר שליטה.
 
זכרון יעקב ואמנות
בזכרון יעקב מוצג באלמא האוסף של לילי אלשטיין וכן תערוכות אורחות. בנוסף, יש תערוכות בחללים של המועצה ובהחלט יש מקום לחלל ציבורי ייעודי לתערוכות מתחלפות.
 
מה החלומות שלך?
מעניין אותי לאצור תערוכות המתמקדות בנושאים בולטים באמנות עכשווית בהקשרים חברתיים, תרבותיים ועוד. בעבר המוזיאון היה מורחק מהעם, היום האמנות מגיעה לרחוב, לציבור הרחב. בעבר יצרו כעניין שבשגרה והלואי והיינו יכולים להתחבר יותר לתהליך של יצירה שהרי היא עבודה של גילוי הלב.
 
פרטים על אשכול התערוכה ועד מתי פתוח?
באשכול התערוכות החדש במוזיאון חיפה לאמנות מציגים כ-50 אמנים בינלאומיים וישראליים והוא יוצג עד לסוף אוגוסט.
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
טיפים למטייל באיסלנד
אשכול נבו בראיון לקראת ביקורו השבוע בפרדס חנה כרכור
"מחכים לך בבית, זכרון יעקב"
לאתר