שאלה של חינוך – ״כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ״ (מגילת רות)

חינוך בניחוח פסוק ממגילת רות הנקרא בחג שבועות.

תנסו להעלות מזיכרונכם דמות חינוכית שהטביעה חותם בחייכם: בגן, בבית ספר יסודי, בתיכון, בצבא ותנסו להיזכר מה נאמר באותה נקודת זמן אשר השפיעה על חייכם.
תבקשו מילדיכם הגדולים לספר מי הדמות הכי משמעותית שהייתה עבורם בתקופת הגן, ביה"ס יסודי, בתיכון, בצבא?
אני בטוחה שאם נבדוק לעומק דבר אחד משמעותי, נקבל מכנה משותף לכולם: אותו מחנך, גננת, מורה מפקד, מרצה, המאמין בילד שבכם או בילד שלכם. הרצון שלנו להקשיב וללמוד מאותו מחנך נובעת מהאמפתיה שהוא מקרין אלינו.
ואז אל אשר המחנך מוביל בשיעוריו, נלך אחריו, נלמד ממנו כישורי למידה, כישורי שפה.
אמפתיה היא יכולת הקשבה בהבנה את מצוקת הילד, מתוך ראייה חומלת ומכבדת. לכן כל מי שזוכה לקבל אמפתיה, ירגיש נינוחות, שלווה ורצון להצליח, כי "אין דבר העומד בפני הרצון."
כמה פעמים אמרנו לילדים שלנו משפט שאמרו לנו כילדים ,״המורה הזה מדהים ..״
והילד בצורה הכי טבעית מוחה ואומר: ״נחמד לידך כשאת נמצאת.״
כמה פעמים שמענו את הילדים מחמיאים לגננת למורה … איזה יפה , טובה… הילד משקף את היופי הפנימי. ילדים הם כמו רנטגן רואים מהפנים החוצה, הם רואים את האישיות של המחנך את ה"אני" השלם שלו!
כשהאקלים בגן, בכיתה נינוחים על אף חילוקי הדעות, כאשר מחלוקת ואי הסכמה הינם חלק מהשיח, ניתן להבין שהילדים מרגישים נוח, מכיוון שהמחנך מאפשר להם להיות הם מתוך כבוד לאחר .
״אל אשר תלכי אלך״
אומר הילד על מחנך שהשכיל להרגיש את הצורך שלו כפרט ואף את צורכי החברים האחרים. הילד מרגיש אהוב, רצוי ומיוחד, בתוך מארג כיתתי בו נמצאים עוד ילדים.
תעשו ״סקר״ בין החברים של ילדיכם וראו איזה פלא רובם אוהבים את אותו מחנך, יש בו משהו ״קסום״ משהו מיוחד שאני קוראת לו ״אינטלגנצייה רגשית״ היא אינה נלמדת באקדמיה להשכלה גבוהה.
אטלגנצייה רגשית מתחילה ומתפתחת בעודנו ילדים, היא מגיעה מהבית שגדלנו בו, מתעצמת ומתפתחת עם גדילתנו.
היכולת להבחין בין עיקר לטפל, שורשה בבית ההורים, החמלה והיכולת להקשיב היא מבית ההורים = המודל של הילד.
מחנך הניחן באיטלגנצייה רגשית גבוהה יוכל להבין סיטואציות חברתיות, יוכל להכיל את מגוון הילדים ולפתוח את סגור ליבם. במקום שבו הילד חי תחת ביקורת ״אתה לא מספיק טוב.״
מחנך שכותב ליד במבחן ״נבדק!״
ללא מילה חמה ללא שיח, הילד מרגיש מושפל גם עם 3/4 ילדים קיבלו בדיוק כמוהו, נבדק.
״אל אשר תלכי אלך״ יתקיים רק אם המחנך ידע לתעל את אי ההבנה של הילד למחוזות של ״אתה מסוגל״ המזמינה להצלחה .
בשנה שעברה הועבר בפייסבוק מבחן של ילדה שנכשלה במתמטיקה ותגובה מחממת של המורה, אשר גרמה לילדה להאמין ביכולות שלה למרות שהציונים היו קרובים ל-0 בתחילת הדרך.
ההתייחסות החיובית של המורה באותה ילדה ״זרעה״ בילדה תקווה, והבנה שהיא מסוגלת ויכולה .
המורה המשיכה: ״להשקות את זרע ההצלחה״ במילים חמות ואכן הילדה והמורה קצרו ביחד את פירות ההצלחה.
״באשר תלכי אלך״
הוא דו כיווני מחנך המאמין בתלמיד הולך אחריו ומאיר לו את הדרך, תלמיד ההולך אחרי המחנך שלו מאמין ביכולותיו ומגשים את חלומו הפרטי להצליח, הצלחותיו הן הצלחת המחנך! 
בברכת חג שבועות שמח!

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

"חֲשִׁיבָה הַכָּרָתִית" לִמּוּדֵי יָמִימָה – ״רַק הָאָדָם הוֹפֵךְ לַיְלָה לְיוֹם וְיִשְׁנוּנֵי עִם שַׁחַר, וְזֶה מְטַמְטֵם אוֹתוֹ, אֶת מַחֲשַׁבְתּוֹ כִּי יֵשׁ חֻקִּים״ (ימימה)

עכשיו שבני הנוער יצאו לחופש הגדול ימימה מזמינה אותנו להבין מהם החוקים הנסתרים של הגוף והנפש. מה קורה כאשר יש

קרא עוד >