נחנך מאגר משמרות 2

מפעל המים מנשה יספק 2.5 מיליון קוב מי השקייה לחקלאות

מאגר משמרות 2 הוקם ע"י החברה כלכלית לפיתוח מנשה, בסיוע הקרן הקיימת ורשות המים. נפח המאגר הוא 2.5 מיליון קוב, והוא הגדול מבין המאגרים בחלקה הצפוני של המועצה. המאגר נמצא בסמוך לכביש 6 ולשטחי עין עירון וכפר פינס במועצה האזורית מנשה.
הקיבולת שלו הינה 2.5 מיליון קוב ומימיו משקים, החל מהשבוע, עשרות אלפי דונמים של שדות חקלאיים ביניהם- מטעי אבוקדו, גידולי שדה, כרמים, מטעי נשירים.
שטח המאגר הוא 300 דונם, המאגר קולט כיום מים שלישוניים ממט"ש עירון ובכך מאפשר לחקלאי האזור לפתח את החקלאות באופן בלתי מוגבל. ההוכחה לכך היא אלפי הדונמים הירוקים הפרוסים בכל חלקה הצפוני של המועצה והמעובדים בגידולים כגון אבוקדו, גידולי שדה, כרמים, מטעי נשירים וירקות לתעשייה. במאגר אף הותקנו מערכות תאים פוטו וולטאיים וכך גם במאגר החדש במשמרות, כמו במתקני מים ושפכים נוספים במועצה, האנרגיה המיוצרת עתידה לספק את כל תצרוכת האנרגיה המשמשת את החברה הכלכלית מנשה.

המאגר הוקם כחלק מ"מפעל המים מנשה", אשר הוקם ביוזמת המועצה האזורית מנשה בסוף שנות התשעים, כפתרון לאחר שנים של רבות של בצורת מתמשכת וכמקור מים חלופי למכסות מים שפרים שהצטמצמו ואיימו לחסל את החקלאות במרחב כולו.
מפעל ההשבה נסמך על מערכות לאיסוף וטיהור ביוב אותם הקימה המועצה באמצעות החברה הכלכלית במקביל, כאשר הביוב המטוהר הוא הבסיס למי הקולחים המסופקים לחקלאות. היוזמה של המועצה לטפל בביוב ולטהר אותו פתחה בעקבותיה את האפשרות ליישוביי המועצה ליזום ולממש הרחבות ישובים ופתוח מיזמים כלכליים נוספים.
בנוסף ראוי לציין שהמועצה האזורית מנשה באמצעות החברה הכלכלית מהווה דגם לשיתוף פעולה בין רשויות שכנות, בהן רשויות מהחברה הערבית, הדבר בא לידי ביטוי בצורה בולטת בכל הנוגע להקמתו ותפעולו של מט"ש עירון, המט"ש הקולט את הביוב מישוביי ועדי ערה, מנשה, חריש וכרכור פרדס חנה.
מנכ"ל החברה הכלכלית מנשה עזרא סידרנסקי, "מפעל המים מנשה מבוסס על חמישה מתקנים לטיהור שפכים, שבעה מאגרים כאשר כולם ביחד מהווים איגום של כ 7.5 מיליון קוב, צנרת הולכה בקטרים שונים המוליכה את הביוב מהישובים ואת הקולחים מהמטשי"ם עד לשדות החקלאים במרחב המועצה ובמועצות שכנות. החברה שוקדת בימים אלו על תוכנית הרחבה של מאגרים נוספים וזה בכדי להבטיח את העתיד."
הקרן קימת לישראל חרטה על דגלה את המאבק במשבר האקלים ובמאבק במחסור במים לחקלאות בפרט.
מאגר המים משמרות הוא אחד מתוך 250 מאגרי מים שהוקמו בעשורים האחרונים כחלק מפעילות זו. הקק"ל רואה במאגרי מים לחקלאות כמשימה לאומית ומגייסת לכך תרומות בקרב התורמים והידידים של הקק״ל ומדינת ישראל בארצות הברית. עלות הקמת המאגר היא כ 55 מיליון ₪.

ראש המועצה האזורית מנשה ויו"ר החברה הכלכלית מנשה אילן שדה," משבר האקלים ומיעוט הגשמים המזיקים לחקלאות חייבו אותנו, במועצה האזורית מנשה, להקים את מפעל המים מנשה- המספק מי השקייה לכל החקלאים במועצה ואף באזור, סה"כ 12 מיליון קוב מי קולחין בשנה, הנאספים כשפכים מהמועצה ורשויות שכנות- יהודיות וערביות, ומועבדים למי קולחין באיכות גבוהה – שלישונית ובטכנולוגיה מתקדמת. אנו מספקים עצמאית מי השקיה לכ-60 אלף דונם שטחי חקלאות במועצה ומחוצה לה, למעשה החיינו את החקלאות והגדלנו את שטחי העיבוד במועצה ובכך למעשה חיזקנו את ההתיישבות החקלאית באזור."

מאגר משמרות. צילום: מועצה אזורית מנשה
מאגר משמרות. צילום: מועצה אזורית מנשה

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...