העתיד כבר כאן – לומדים ללמוד ולנהל את החיים באקדמיה

הדוגמא מתבססת על קורס שהעברתי לסטודנטים בשלבי המכינה בקרייה האקדמית אונו במשך שנים רבות. "לומדים ללמוד ולנהל את החיים באקדמיה".

את רובנו לא לימדו מעולם ללמוד בבתי הספר או בחיים עצמם, נאלצנו להשתמש באינטואיציות ובשיטות שפיתחנו לעצמנו ע"מ לשרוד את המרוץ להישגים והצלחה.

האתגר הגדול היה ללמד אותם ללמוד ולנהל זמן, משימות וסידרי עדיפויות בלימוד האקדמי במשפחה ובעבודה.
הקורס סייע מאוד לסטודנטים והוכיח תוצאות הצלחה משמעותיות בקבלה לפקולטה הנדרשת וברכישת יכולות, כישורים ומיומנויות רכות שסייעו להם בהמשך הלימודים בתואר, במקומות העבודה ובבית.
עברו שנים רבות מאז, ואני עדיין פוגש אותם כעורכי דין, כאנשי עסקים, כאנשי צבא וממשל, כמורים, כמומחי תקשורת, חרדים, ערבים ובדואים בהזדמנויות שונות ותמיד ללא יוצא מן הכלל הם מספרים שוב ושוב איך הקורס הזה שינה להם את החיים.
הלמידה העיקרית שבלמידת הלימוד היא להוציא כללים ושיטות מלמידות שונות ולהשתמש בהם בהתאמה במצבי למידה אחרים.
פירוט עיקרי השיטות והמאפיינים על פי הקורס "לומדים ללמוד ולנהל את החיים באקדמיה":
איסוף מודיעין – אל תמתינו לשיעור הראשון אספו מידע רב ממקורות רבים ככל שאפשר על הקורס, המקצוע ועל המרצה. תבדקו עם חברים שכבר למדו בקורס עם אותו המרצה על דפוס הלמידה המצפה לכם, תלמדו מהסילבוס, מהאתרים, או מהמרצים עצמם איספו אינפורמציה על השיטות ואופי ההוראה של המרצה, סגנון עבודות הבית חשיבות הנוכחות בשיעורים וסגנון המבחנים.
אם אין אני לי מי לי? – הקפידו על השתתפות מלאה בכל השיעורים כי כך תבינו מהם הדגשים החשובים למרצה, הקפידו גם על הקשבה ערנית ופעילה, השתתפו בדיונים ובהבעות עמדה בכיתה, אל תפריעו ואל תעוררו התנגדויות, בחרו מקום טוב לישיבה בכיתה, הקפידו לסכם את החומר הנלמד באמצעות כתיבה או הקלטה, רשמו לכם בחומר הערות ודגשים מיוחדים.
תייקו את החומר לפי סדר כרונולוגי (ונושאי) בתיק מסודר כך שיהיה זמין נגיש וברור לכם בעת ההכנה והתכוננות למבחן. אם נאלצתם להחסיר שיעור מכל סיבה שהיא ודאו שמישהו מסכם לכם את החומר.
הקפידו לעדכן מראש את המרצה על היעדרות צפויה, זה מעורר כבוד ואמון הדדי. כשכולם רצים להפסקת העישון תשקיעו עוד כמה דקות לפרגן למרצה ולהודות על השקעתו "יחסי ציבור" ישרתו אתכם נאמנה במעלה הדרך.
הכנה לשיעור – לפני כל שיעור כדאי לקרוא את הסיכומים של השיעור הקודם על מנת להתחבר בקלות לשיעור הבא כך מתאפשרת רציפות וראייה של תמונה גדולה, אינטגרציה וארגון טוב יותר ברצף שניבנה בין השיעורים. לעיתים רבות מרצים/מורים מתחילים את השיעור הבא בשאלות הבהרה מהשיעור הקודם, בקיאות וערנות תקנה לכם רושם חיובי ורציני.
שימו לב למה שהמרצה כותב על הלוח מאחר שבדרך כלל הרעיונות המרכזיים והחשובים נכתבים על הלוח. תשאירו שוליים רחבים במחברות וזאת כדי לאפשר רישום הערות ועריכה בתום השיעור או במהלכו.
התחברו לתלמידים החזקים בכיתה ותשוו בין אופן הסיכום שלכם לזה שלהם.
הכנת עבודות ושיעורי בית – אל תדחו את ביצוע שיעורי הבית עד למועד האחרון. חשוב להכין את המטלות כמה שיותר קרוב לשיעור הרלוונטי כשהכל עדין טרי בזיכרון. חשוב מאוד להתייחס באחריות וברצינות להכנת שיעורי הבית כחוליה חשובה בשרשרת הלימוד, התחמקות מהכנתם כמוה כהעדרות משיעורים. שיעורי הבית מקנים שינון ותרגול, משוב עצמי, חיזוק ההבנה והכנת לקראת השיעור הבא.
"דע את האויב" – תתחברו לשעון הביולוגי שלכם ותאמצו אורח חיים פעיל ובריא, תדאגו לספק לגוף את כל צרכיו ולהתאים את הדרישות למצב הגופני. עסקו בפעילות גופנית קבועה על מנת לשפר את הכושר הגופני הרוחני והמנטלי, תפסיקו לעשן ותקפידו על תזונה נבונה וסדר אכילה מובנה.
רמת הכשירות והעוררות של הגוף הם תנאי הכרחי ללמידה אפקטיבית אנחנו חייבים להכניס את הגוף שלנו לפני זמן לחץ ומבחנים לשיגרה ולכושר בדיוק כמו שספורטאים מעלים בהדרגה את הכושר והריכוז לקראת תחרות ואתגרים מיוחדים.
סביבת הלימודים "המגרש הביתי" – לסביבה השפעה רבה על הלמידה. יש הרגילים לסביבה הביתית ויש הרגילים לספריות או זירות אחרות שמשרות ריכוז. בכל מקום למידה יש לנו מתחרים רבים על הקשב, בעצימות שונה של השפעה, רעש המזגן איננו נושא מידע וקל להתרגל אליו (במיוחד כשהוא מקרר טוב את החלל) לעומתו רעשים המגיעים מהרחוב, טלויזיה דולקת או רדיו, מושכים תשומת לב רבה ומפריעה ולכן חשוב להתמקם ולבחור מקום שרעשי הרקע בו אינם נושאי מידע. חשוב מאוד גם להתנתק מהטלפון הנייד, לבחור כיסא טוב ונוח, תאורה בהירה ולהתרחק מהמקרר.
ניסוי וטעיה – זוהי דרך לפתרון בעיות באמצעות ניסוי פתרונות שונים לבעיה מסויימת עד לקבלת פתרון נאות, כשמתכוננים למבחן תמיד עולות השאלות כמה זמן להקצות? מתי להתחיל? ללמוד לבד או בצוות? והיכן? התשובות לשאלות הללו קשורות כמובן לכל מנעד המאפיינים שהוצגו כלמידה אפקטיבית. אם אני מסודר ורציני, מגיע לשיעורים, מסכם ומכין חומר ומתכונן מראש לכל שיעור אזי הקצאת הזמן להכנה למבחן אמורה להיות קצרה וממוקדת וההיפך למי שלא הלך "בדרך המלך".
כך או כך כאשר אתם מקצים זמן קצוב בהתאם לביטחון ולבקיאות שלכם בחומר, הדרך היחידה להעמיד את ההחלטה לקביעת משך הזמן להתכונן במבחן היא תוצאת המבחן בעצמו, זהו הברומטר היחידי שמשקף את נכונות ההחלטה. מומחיות בלמידה עצמית מחייבת פיתוח יכולת לשכלל ולבחון כל העת את כל המשתנים במשוואת הלימוד בחזקת "חוק כלים שלובים" באיזון, תיזמון ודיוק של כלל המשתנים המשפיעים על התוצאה.
תנסו "להכנס לראש של המרצה" ולחשוב מתוך ההכרות עימו והקשר החיובי שנוצר בניכם מה יהי במבחן תשתמשו גם באינטואיציה ותיצרו אסוציאציות דימויים ומשחקי מילים שיזכירו לכם נקודות חשובות בחומר.
"עשה תורתך קבע, אמור מעט ועשה הרבה, והווי מקבל כל אדם בסבר פנים יפות"
(שמאי משנה ט"ו מסכת אבות פרק א’)
שבת שלום,
חיים ליפא, כותב הטור על עתידנות ותעסוקת עתיד, מייסד ומפתח מודל ה-GPS האנושי לשדרוג הפוטנציאל האין סופי של המוח.

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...