העתיד כבר כאן – מה חשוב יותר תואר אקדמי או ניסיון מקצועי מעשי?

מארק צוקרברג עזב את הרווארד הרבה לפני שסיים את לימודיו כדי להקים את פייסבוק החברה המשפיעה ביותר בעולם המודרני, ביל גייטס עזב את אותה האונ’ בגיל 19 כדי להקים את מיקרוסופט למרות התנגדות קשה של הוריו.
סטיב ג’ובס לא יכול היה להרשות לעצמו ללמוד לתואר רשמי אז הוא החליט לקחת על עצמו למידה עצמית בקורסים שהוא חשב שיסייעו לו להגשים את חלומותיו…
ויש עוד דוגמאות רבות נוספות לכאלה שהצליחו בגדול ולא "הלכו בדרך המלך".
האם בעולם של אי וודאות שבו המציאות והמידע משתנים בקצב מטורף כדאי להתחייב למסלולי לימודים ארוכים?
עצת הזהב השבועית
חברת קורסרה (Coursera) היא חברה שהוקמה ב- 2012 המציעה למידה מקוונת קורסים חינמיים ברשת היא הוקמה בשנת 2011 כמיזם של שני חוקרים מאונ’ סטנפורד שבארה"ב דפני קולר ואנרונג.
החברה מציעה מבחר קורסים מקוונים מפי בכירי המרצים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ללא כל עלות.
בשנת 2015 יצרה החברה שותפויות עם גוגל, אינסטגרם וחברות מקוונות נוספות. ההשקה המשותפת התמקדה בשווק "מיקרו תארים" הם הקימו אתר משותף שנקרא "התמחויות" בו הם מציעים לרכוש יכולות מיומנויות וכישורים באמצעות קורסים מקצועיים קצרים וממוקדים ע"פ צרכי השוק הכוללים התמחות בחברות וארגונים רלוונטיים לתחום הלימוד.
מגוון האפשרויות רב החל מהכשרות והתמחויות טכנולוגיות כגון מחשוב ענן, סייבר, תכנות שיווק ופרסום דיגיטלי ועד לימודי מוזיקה, אומנות, מדעי הגניום, ואפילו שפות כמו הודית וסינית.
חברה נוספת שעוסקת בתחום זה היא יודאסיטי (Udacity) שהוקמה בשנת 2012 ע"י פרופסור סבסטיאן תורו לאחר שפרש מאונ’ פרינסטון. כל הקורסים בשפה האנגלית ולהרבה מהם יש גם תרגום לשפות נוספות.
"חיה לומדת"
הדוגמאות הללו ורבות נוספות מחזקות לכאורה את גישת הניסיון חשוב יותר מהתואר.
מאחר שרמת הטכנולוגיה שלומדים במוסדות האונ’ הינן בסיסיות ותמיד צריך להוסיף עליהן השלמות של עוד ידע וניסיון עוד שפות ומיומנויות רבות שחשוב ללמוד. אדם שמסיים תואר באחת מהמוסדות הפורמאליים הללו חייב להתעדכן כל הזמן, וללמוד באופן עצמאי כישורים ויכולות לחשיבה מערכתית יצירתית, פתרון בעיות מורכבות ומשתנות. שיתופי פעולה ועבודת צוות, חקירה, רפלקציה, הבעה בכתב ובע"פ, גמישות מחשבתית ועוד. זוהי תשתית חשובה מאוד לעולם התעסוקה החדש בכל מקצוע באשר הוא שצריך להתקיים לכל אורך החיים בעדכון של הכלים הללו למקצוע החדש הרלוונטי.
הרבה מאוד סטארטאפים ויזמים מעדפים דווקא אנשים שאין להם תואר כאלו שיודעים "לכרות" ידע ממוקד "מהענן" ולעשות בו שימוש מהיר ויעיל, זה מעיד על האנשים הללו שהם "חיות לומדות" באופן עצמאי כאלה שלא צריכים שיגישו להם הכל על "מגש של כסף".
חדשנות ויזמות בלמידה
פיטר אנדריאס ת’יל הוא יזם ומולטי מיליארדר אמריקאי ממייסדי Paypal ומהמשקיעים הראשונים בפייסבוק הוא הקים בשנת 2011 תוכנית יחודית לתמיכה בצעירים שמעוניינים לעזוב את לימודיהם על מנת להגשים חלומות יזמיים חדשניים, הוא מעניק לצעירים (עד גיל 20) מלגה בגובה מאה אלף דולר על מנת להקדיש את עצמם למיזמים שיכולים לשנות את העולם.
התנאי שלו להתקבל לתכנית הזאת הוא רק אם הם יפסיקו את לימודיהם באונ’.
הנחרצות והדרך הלא שיגרתית של ת’יל הקימה עליו ביקורת רבה. המבקרים שלו טענו שהתכנית שלו היא "המיזם הפילנתרופי הכי לא ראוי בעולם שפוגע במוסדות האקדמאים.
 אך למרות הביקורת התכנית מרקיעה שחקים באתר הבית נרשמים אלפי מתמודדים בכל שנה ויש שם סיפורי הצלחה מרתקים על מאות בוגרים שהקימו ופיתחו חברות ויזמויות בערך כספי מצטבר של למעלה ממליארד דולר
כשהמכנה המשותף לכולם הוא הנכונות של הצעירים לחלום בגדול לפרוץ את המסגרות הפורמאליות והמוסכמות ולהסתכן ביציאה אל הלא נודע.
ארצנו הקטנטונת – חלומות באספמיה
גם בארצנו הקטנטונת קיים היצע לא מבוטל של מכללות פרטיות המציעות קורסים טכנולוגיים קצרים (הנמשכים מס’ חודשים) שכוללים גם מסלולי השמה ושיתופי פעולה עם התעשייה להתמחויות שיקנו ניסיון תוך כדי תהליך ההכשרה. לציידם פועלים גם גופים ממשלתיים כמו משרד העבודה והרווחה ורשות החדשנות ויש גם את התכנית הלאומית לשילוב אוכלוסיות מיוחדות להכשרת כ"א מיומן בהייטק- החלטה – 2292 של הממשלה מיום ה- 15.12.2017 התכנית תוקצבה בכ- מיליארד שקל לחמש שנים, 700  מיליון שקל מתוכם מיועדים לחיזוק האקדמיה על מנת להגדיל את מספר המהנדסים ובוגרי מקצועות ההייטק בכ- 40% תוך כדי הידוק הפעולה עם התעשייה ומערכות הביטחון.
התכנית שמה דגש על שילוב אוכלוסיות מיוחדות חרדים, ערבים, נשים, ותושבי פריפריה.
החלטת הממשלה כוללת גם תכניות חינוכיות לקידום חדשנות ויזמות בבית הספר החל מהגיל הרך, עידוד ופיתוח חממות ומאיצים, ותוכניות מיוחדות "לסיירות" תכנות שהם בעצם קורסים קצרים להכשרת מפתחים בתחומי ההייטק הנדרשים לתעשייה.
חזון גדול הרבה הצהרות פוליטיות ומעט מאוד מעשים. מאז החלטת הממשלה בינואר 2017 לא נעשה הרבה והמחסור החמור במהנדסים רק הולך ומחמיר.
"חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה" (משלי כ"ב)
חיים ליפא, כותב הטור על עתידנות ותעסוקת עתיד, מייסד ומפתח מודל ה-GPS האנושי לשדרוג הפוטנציאל האין סופי של המוח.

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...