זמן לנפש

תמיכה משפחתית במשבר נפשי מסייעת רבות בהחלמה ומשמעותית למשפחה כולה. מחקרים מעידים על האפקטיביות של טיפול קבוצתי בהתמודדות עם קשיים נפשיים שונים, וכי השיפור שנגרם בעקבותיו נשמר זמן רב לאחר המשבר

כאשר אחד מבני המשפחה נמצא בעיצומו של משבר נפשי, למעורבות המשפחתית בתהליך הטיפולי יש ערך רב. המשבר יכול להתבטא במצבים של חרדה, דיכאון, פסיכוזה ולמעורבות המשפחה תפקיד חשוב בכל אחד מהם. פעמים רבות משבר נפשי גורם לאדם תחושת אשמה. וכשמדובר משבר נפשי ממושך הוא מוביל לא פעם לסטיגמה קשה מצד הסביבה, שכוללת ביקורת, כעס, אכזבה והאשמה מצד המשפחה והחברים.
דווקא בתקופה כזאת, יש צורך טבעי בתמיכה רחבה ומשמעותית ככל שניתן מהסביבה, ובלא מעט מקרים ההפך הוא שקורה: הבדידות והניכור שמאפיינים ממילא את המצב, מועצמים על ידי האנשים הקרובים, שבמקרה הטוב מנסים לעזור ולא יודעים איך.
במקרים מסוימים, חוסר ההבנה וחוסר התמיכה של הקרובים, יכול להחריף את המשבר ומה שהיה יכול להסתכם במספר חודשים – שבהם בני המשפחה מספקים תמיכה רחבה אך גם נתמכים ונעזרים בעצמם בגורמים מקצועיים – מתפתח למשבר מורכב וארוך שנמשך שנים. בכך הם מפחיתים את הסיכויים להתגבר על המשבר ולחזור להשתתפות במעגלי החיים.
המעורבות של בני המשפחה מאתגרת ומורכבת ותובעת משאבים רבים, אך הקשרים המשפחתיים הם גורם מפתח ביכולת להתמודד עם המשבר, להכיל אותו, ולהשתקם ממנו. חשיבות הפרואקטיביות, לקיחת האחריות והשותפות של המשפחה בניהול המשבר יכולים לחולל פלאים בהתגברות על המשבר והסתגלות למצב המחדש.
ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות הישראלי מעריכים שמשברי דיכאון יהפכו בתוך כמה שנים למגבלת התפקוד השכיחה ביותר; דיכאון, לפי ההערכות האלה, יהפוך למגפה של המאה ה-21. תופעת הדיכאון היא חלק מתמונת מצב נפשית רחבה יותר: בישראל יש כרבע מיליון אנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים שונים כמו חרדה, הפרעות דיכאון, מצבי פסיכוזה ועוד.
פעמים רבות נדרשת מודעות עצמית גבוהה על מנת להתחיל טיפול אולם עודף מודעות עצמית יכול להוביל להתכנסות עצמית יתירה, בדידות וריחוק מאחרים. לכן, במקרים מסוימים, טיפול קבוצתי יכול להיות אפקטיבי במיוחד.
מפגש קבוצתי מאפשר להתחבר לאחרים, כאלה שמתמודדים עם קשיים דומים, תוך הרחבה של הפרספקטיבה מתוך חוויות של שיתוף ושותפות. מחקרים מעידים על האפקטיביות של טיפול קבוצתי בהתמודדות עם קשיים נפשיים שונים, וכי השיפור שנגרם בעקבותיו נשמר זמן רב לאחר המשבר.
טיפול קבוצתי מאפשר גם לפתח מודעות עצמית, אבל גם להתמודד בזמן אמת עם הקשיים שצפים בעקבותיו. קבוצה יוצרת הזדמנות להבין איך אנחנו נתפסים על ידי אחרים, ותורמת ליצירת זהות עצמית מגובשת יותר בתוך קבוצה. בזכות השיקוף העצמי שהקבוצה מספקת, נוצרת הזדמנות לשינוי דפוסי חשיבה אוטומטיים, שמייצרים תחושות שליליות אל מול חוויות המשבר.
בישראל יש קבוצות תמיכה רבות שיכולות לסייע בהתמודדות. מרכזי משפחות של עמותות בריאות הנפש יכולים לעזור בהתמודדות עם מגוון קשיים נפשיים וללא עלות.
הכותבת: סטודנטית לתואר שני בבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה ודירקטורית בעמותת אנוש.
זמן לנפש
כל הזכויות שמורות

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...