משפחה במשפט- האמא "זרקה" את הילד – תשלם מליון וחצי ₪ פיצויים

סיפורים אמיתיים מאולמות בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים בישראל
הקדמה:
במקרים בהם עולים החיים המשותפים של הורים "נורמליים" על שרטון, הם יעשו, שניהם, כל אחד בתורו מאמץ רב שלא לערב את הילדים בסכסוך ובמרבית המקרים הם אף מגיעים להסכם לכל הפחות בעניין משמורת וזמני השהות של הקטינים עם שניהם לאחר הפירוד גם ללא הליכים משפטיים מיותרים.
במקרים בהם הקרע בין הצדדים כה קשה עד כדי שאינם מצליחים לתקשר ביניהם, אזי ככל הנראה לא יגיעו להסכמות ובדרך כלל מתנהל הליך משפטי סביב שאלת זמני השהות של הקטינים אצל שניהם, כאשר ברוח העידן בימינו אלו המאבק הוא סביב כמות הימים בהם הקטינים ילונו אצל כל אחד מההורים במהלך החודש דבר שיש לו השפעה לא מעטה על שאלת החיוב במזונות הילדים מאז השתנו הכללים בשלהי שנת 2017 עם פסק הדין המפורסם של בית המשפט העליון בע"מ 9191/15.
במקרים בהם אחד ההורים סבור כי הוא ורק הוא ההורה היחיד ואין בלתו, מתרחשת תופעה קשה של "ניכור הורי" הפוגעת ללא ספק בילדים במוקדם או במאוחר.
במקרים אחרים כפי המקרה בכתבה זו עת אחד ההורים נוטש לחלוטין את ילדו והדבר גורם לילד נזק מוכח, בית המשפט מוסמך לחייב את ההורה הנוטש בפיצויים בסכום לא מבוטל וזאת בשל הפרת חובתו על פי חוק הכשרות והאפוטרפסות לדאוג לילדו.
והנה המקרה של השבוע:
נינה האמריקאית ומוטי הישראלי הכירו בישראל אי שם בשנות התשעים ועד מהרה האהבה פרחה ביניהם ושבירת הכוס לא איחרה לבוא וגם הבטן גדלה ולצדדים נולד ג'וני הקטן והיפה.
בעוד בנם בן 3 עברו הצדדים להתגורר בארה"ב באחוזת ענק עם אגם צמוד כיאה לבת לטייקון נדל"ן בסגנון הנשיא לשעבר טראמפ.
חמש שנים החזיקו ההצדדים מעמד עד אשר התגלע סכסוך קשה בין הצדדים וביום בהיר אחד פשיטא נינה החליטה "לזרוק" את מוטי מחייה אך יחד עמו היא שלחה את בנם הקטן לישראל וניתקה עמו כל קשר מכל מין וסוג.
עם שובו לישראל, מוטי התמוטט נפשית בשל הפרידה ורוע גורלו, ואילו ג'וני הקטן לא יכל להתאקלם למנטליות הישראלית מחד ולמעמד הכלכלי החדש, הרחוק כמרחק מזרח ממערב ביחס לרמת החיים בה התגורר במחיצתה של אמו.
לדאבון הלב, מצבו של מוטי התדרדר עד כדי אשפוז פסיכיאטרי ואמו נאלצה לקחת אחריות מלאה על גידולו של ג'וני, שאמו בשום פנים ואופן לא הסכימה לקחת אליה בחזרה או בכלל ליצור עמו כל קשר מכל סוג.
ג'וני שגדל בינתיים התמודד עם קשיים נפשיים רבים בשל המצב אליו נקלע ובחלוף הזמן מצבו הלך והחמיר עד כדי נכות נפשית של 40% ונכות תפקודית של 100%.
חרף מצבו ניסה ג'וני לאורך כל השנים ליצור קשר עם אמו שסירבה נחרצות להיענות ל"חיזוריו" ומבחינתה דומה כי בנה אינו עוד בין החיים מאז נשלח לארץ הקודש ללא רחמים.
לאחר שהתבגר החליט ג'וני להגיש תביעה נזיקית כנגד אמו בשל מעשיה ומחדליה לעיל בין השאר המנוגדים לחובתה כלפיו כהורה על פי חוק האפוטרפוסות המקים חובה של כל הורה לדאוג לילדיו עד להתבגרותם, אלא שאף בהליך זה אמו בחרה שלא לקחת חלק ועשתה דין עצמי.
כב' השופטת רבקה מקייס מבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה כתבה בפסק דינה כי :"המדובר במקרה קיצוני בחומרתו וכי האמא התנערה באופן מלא ובוטה מכל התחייבויותיה כהורה' ושלחה אותו לעולם שאינו מכיר ללא כל חמלה או התחשבות בקושי הנובע ממעבר מגורים שניתן להגדיר כירידה 'מאיגרא רמא לבירא עמיקתא'״.
כב' השופטת קבעה בין היתר כי :״שוכנעתי כי הנתבעת התעלמה מבנה, התובע, במהלך ילדותו, דחתה כל ניסיון ליצירת קשר בין התובע לבינה וזאת במשך כל השנים ועד היום"
בסופו של יום כב' השופטת חייבה את נינה בפיצויים כולל שכ"ט עו"ד בסך של כמיליון וחצי ₪.

 


עו"ד המאם חליחל

המאם חליחל – עו"ד נוטריון ומגשר | יועץ משפטי בנעמת מאז 1995 | משרד עורכי דין פינגרהוט, חליחל ושות’ – הנדיב 31 זכרון יעקב | www.hamam-law.co.il

 


 

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...