משפחה במשפט-מסרב לתת לגט? ישלם 680,000 ₪ פיצויים

סיפורים אמיתיים מאולמות בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים בישראל
בית המשפט למשפחה בראשון לציון: "סרבנות גט פוגעת בערכים המוגנים על ידי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו"
הקדמה:
במסגרת הליכי הגירושין כאשר מי מבני הזוג מסרב לתת / לקבל גט למרות החלטה של בית הדין המחייבת אותו בכך, ניתן לנקוט כנגדו בסנקציות שונות שנועדו לגרום לו כן למלא אחר הצו.
לא תמיד סנקציות אלו מועילות וישנם מספר גברים היושבים מאחורי סורג ובריח במקום לתת את הגט המיוחל, והעיקר מבחינתם שהאישה תישאר עגונה.
הסמכות בעניין הגירושין היא של בתי הדין הרבניים בלבד, אלא שבשנים האחרונות בתי המשפט לענייני משפחה מנסים לסייע במיגור התופעה באמצעות הטלת פיצויים בסכומים משמעותיים כנגד סרבן או סרבנית הגט.
דרך זו אינה מקובלת בדרך כלל על בתי הדין הרבניים הרואים בכך התערבות בעבודתם ואף מתנים את מתן הגט בביטול כל תביעה לפיצויים לעניין זה בבית המשפט לענייני משפחה, אך הדבר בהחלט גורם לסרבן הגט ואגב זו יכולה להיות גם האישה לשקול בכובד ראש את המשך סרבונותו .
והנה המקרה של השבוע:
סיפור העלילה הפעם מתחיל כאשר יוסי מפליא את מכותיו באשתו רונית ואף נוטש אותה ומזה מספר שנים הצדדים פרודים זה מזה.
רונית האומללה מגישה תביעת גירושין בבית הדין הרבני בת"א אשר לדאבונה לא מאמין לה כי בעלה היכה אותה בהעדר כל ראיות לדבר, אמנם בית הדין כן השתכנע כי אין סיכוי לאחות את הקרע בין השניים, ומשכך בית הדין לא מחייב את יוסי במתן גט אלא רק מצווה עליו (מצווה ולא חובה) לגרש את רונית בהיותו מאיס עליה.
לפי החוק במצב זה רונית אינה יכולה לבקש מבית הדין להטיל על יוסי סנקציות כאמור לעיל הואיל והמדובר במצווה  בלבד ולא חיוב בגט.
חולפת שנה ועוד שנה והנה מר יוסי המהולל שלא קיים את המצווה לעיל למגינת ליבה של רונית, מודיע בפתאומיות לבית הדין כי הוא מסכים לתת גט לרונית אך זאת בתנאי שהיא תסכים להעביר את כל הנושאים שבמחלוקת בין הצדדים מבית המשפט לענייני משפחה אל בית הדין הרבני, שם הוא סבור כמו מרבית הגברים (ואגב זה לא תמיד נכון) כי טוב לו יותר לנהל את ענייניו, אך להפתעתה של רונית שייחלה לרגע זה וחרף הסכמתה לדרישה זו בניגוד לעצת עורכי דינה, יוסי מעלה שוב תנאים נוספים לשם הענקת הגט לרבות ויתור על מזונות ועל הרכוש !!!!
בית הדין מתרשם כי יוסי פועל בנקמנות ותחכום ואין בדעתו לתת גט באמת אלא משחק בקלף זה לצרכי השפלתה של רונית ולשם סיכול זכויותיה ביודעו חשיבות הגט עבורה.
בשלב זה בית הדין מחייב את יוסי בגט ואף מפעיל סנקציות כנגדו אלא שגט לא מוסדר כתקוותה.
רונית שמאסה במשחקיו של יוסי מגישה תביעה לבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון, שם היא עותרת לחיובו בפיצוי בגין עגינותה כתוצאה מסירובו לתת לה גט.
יוסי שחשש מכאב חד בכיסו, מתרעם ופונה לבית הדין בהצעה להסדיר הגט מיידית באם רונית תבטל את תביעתה.
רונית שמאסה בבעלה ובמניפולציה הזולה שנהג בה כדי להשפילה ולסכל את זכויותיה מחליטה שלא לוותר וממשיכה בתביעתה.
כב' השופטת חנה קיציס קיבלה את התביעה והטעימה כי: "אין ספק בידי כי עגינותה של התובעת ע”י הנתבע אכן גרמה לה לנזקים. בסירובו העיקש והמתמשך של הנתבע לציית לפסק דינו של בית הדין הרבני, אשר חייבו להעניק גט לתובעת, פגע הנתבע באופן קשה באוטונומיה של התובעת, בזכותה לממש את עצמה, בכבודה ובחירותה; הנתבע גזר על התובעת בדידות, העדר זוגיות, אינטימיות וחיי אישות עם בן המין השני. בכך גרם לה נזק נפשי גדול, לצער, השפלה, ביזוי וכאב. נזקים אלה אינם צריכים כל הוכחה והינם טבועים בעצם מעשיו של הנתבע."

מסתבר שלפחות בפן הכספי הדבר השתלם מאד לרונית אם כי טרם קיבלה את הגט לידיה, כב' השופטת חייבה את יוסי לשלם לה סך 680,000 ₪ כפיצוי בגין הסבל הכרוך בכל שנות העגינות שגרם לה יוסי ברוע לב וכולל מזונות מעוכבת מחמתו ואף קבעה כי היא תוכל לממש את הסכום מחלקו של יוסי בבית המשותף.


עו"ד המאם חליחל

המאם חליחל – עו"ד נוטריון ומגשר | יועץ משפטי בנעמת מאז 1995 | משרד עורכי דין פינגרהוט, חליחל ושות’ – הנדיב 31 זכרון יעקב | www.hamam-law.co.il

 


 

משפחה במשפט

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...