שמורה ראשונה בבנימינה! משמרים את אחת הביצות האחרונות בארץ-"אחו בנימינה" מוכרזת כשמורת טבע

שרת הפנים, איילת שקד וראש מועצה מקומית בנימינה גבעת עדה, איתי ויסברג, ציינו היום בטקס רשמי את אישור תכנית המתאר המכריזה על "אחו בנימינה" כשמורת טבע.
במבט אחד לעבר המושבה הציורית בנימינה ניתן להבחין בבקעת הנדיב שעוטפת את הישוב בטבע ובחקלאות שמרחיבים את הלב. אך לא הרבה יודעים כי בין מסילת הרכבת לכביש הבינעירוני 653 מסתתרת פנינת טבע שרק מי שמביט מבעד לעלי עצי האקליפטוסים יכול להבחין בשדות המוריקים לצד שרידי הביצות שבינהם נחבאים זנים נדירים של צמחים.

אחו בנימינה מתפרש על שטח של 888 דונם, וממוקם בבקעת הנדיב, מדרום לנחל עדה, בתווך שבין בנימינה לפרדס חנה כרכור.

אחו בנימינה. צילום: דנה יקותיאלי צור
אחו בנימינה. צילום: דנה יקותיאלי צור
סחלב הביצות. צילום: ירון שניר
סחלב הביצות. צילום: ירון שניר

השמורה מהווה את אחד השרידים האחרונים של ביצות ומהווה את אחד מבתי הגידול הרטובים החשובים מפני שמימיהם מעצבים את הרכב החי והצומח בתוכם ובסביבתם.

האחו הוא שטח מישורי גדול ובו נביעות ושטחים המוצפים, בחלקם עונתית ובחלקם כל השנה. בין מגוון הצמחים האופייניים לבתי גידול מימיים הגדלים במקום ניתן למצוא צמחים נדירים ובסכנת הכחדה דוגמת קיצנית אשכולית, סחלב הביצות, אירוס ביצות, סיסנית הביצות, נעצוצית סבוכה, נטופית רפואית ועוד.

 

אחו בנימינה. צילום: דנה יקותיאלי צור
אחו בנימינה. צילום: דנה יקותיאלי צור

הנטופית הרפואית נמצאת בישראל על סף הכחדה ממשית. בנוסף להיותו בית גידול רגיש למגוון רחב של צמחים בסכנת הכחדה, אחו בנימינה הוא חלק ממסדרון אקולוגי חשוב שמקשר את רמות מנשה עם חוף הכרמל דרך הנחלים ברקן ועדה.

היום העניקו שרת הפנים, איילת שקד ויו"ר הועדה המחוזית לתכנון ובניה, איתמר בן דוד לראש המועצה איתי ויסברג את כתב אישור הכרזת אחו בנימינה כשמורה.

שרת הפנים, איילת שקד: "יש לי פינה חמה לבנימינה ואני רואה חשיבות רבה לשמר את הטבע כשאנחנו יכולים. אנחנו נמצאים במשבר דיור מאוד גדול שמצריך פיתוח אבל זה לא צריך לבוא על חשבון הטבע וערכי הטבע. אני מקווה שתושבי האזור יוכלו להנות מהפנינה הזו גם בדורות הבאים. תודה לועדה המחוזית לתכנון שהצליחה לשלב את הצורך לגדול ולהתפתח לצד השמירה על הטבע."

אחו בנימינה. צילום: דנה יקותיאלי צור
אחו בנימינה. צילום: דנה יקותיאלי צור

ראש המועצה המקומית איתי ויסברג: "למרות שבנימינה נטועה בלב השטח הפתוח, זוהי למעשה השמורה המוכרזת הראשונה בבנימינה. אני שמח כי לצד מאמצי הפיתוח הפיתוח הצלחנו לה

כריז על שמורת טבע כל כך ייחודית, שתבטיח את שמירתה גם לדורות הבאים. שטח השמורה הוא נדיר וערכי מבחינה אקולוגית מבחינת בית הגידול הלח המאכלס מיני צומח נדירים ובעלי חיים המשגשים בסביבות אלו. תודה ליו"ר הוועדה המחוזית איתמר בן דוד ומתכנני המחוז, לרשות הטבע והגנים ותושבים עירניים ומביני דבר על הסיוע בהגעה לאירוע ההכרזה הזה. זכינו למתנה נהדרת לשנת ה 100 של המושבה"

הענקת אישור תכנית המתאר "אחו בנימינה"
הענקת אישור תכנית המתאר "אחו בנימינה". צילום: דוברות המועצה

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

זכרון יעקב: אלון ירון ואיתמר חייט – זוכי תחרות 'הנואם הצעיר' מטעם 'רוטרי'

מועדון 'רוטרי' זכרון-יעקב, המשיך במסורת ארוכת השנים וקיים את תחרות 'הנואם הצעיר', בסיומו זכו שני תלמידים, אשר ישתתפו בתחרות מטעם 'רוטרי' במסגרת האשכולות, ובהן חדרה, קיסריה, יקנעם, פרדס-חנה ונתניה.

קרא עוד >