שירת-הים העצובה!

תושבי פרויקט 'שירת הים' נדהמו לאחרונה לגלות כי 'התעשרו' הודות להרחבה ולגידול המפתיע שחל בנכסיהם וזאת בעקבות הדרישה של המועצה-המקומית לתשלומי ארנונה מוגדלים על הדירות שבבעלותם.

חלק מבעלי הדירות ב'שירת הים', הופתע ללמוד כי גורם עלום-שם חדר לנכסיהם ומבלי שיחושו בדבר, ערך מדידות שגרמו להגדלה המשמעותית בנכסים ואילו אחרים למדו לפתע לדעת, כי 'זכו' בחניות מסוגים שונים אף שלחלקם אין כלל כלי-רכב או חניות.
הסיפור הקפקאי הזה עומד כפי הנראה להתברר בערכאות, משום שהוועד של 'שירת הים' שכר שירותיו של משרד עורכי-דין, המתמחה בנושאים הקשורים לשומה של תשלומי ארנונה ובעיקר בכל הקשור לקביעת מידות של דירות מסוגים שונים והחוקים הנוגעים לדירות-נופש, כפי שסיפר לנו השבוע משה רוזן, אחד מבעלי הדירות במקום: "מאחר שמדובר בתופעה שנראית לנו תמוהה ולא-חוקית, במיוחד לאור העובדה לפיה נדרשו אנשים לשלם סכומים גבוהים, מבלי שהדירות שלהם נמדדו בפועל, שכר הוועד את שירותיו של משרד עורכי-דין שבשלב הראשון יבצע מדידה מדויקת של כל הדירות ואז נמשיך הלאה במאבק הזה".

המקרה הפרטי של משה רוזן, המתגורר בדירה 639, משקף היטב את אשר התרחש ב'שירת הים' בקרב שאר בעלי-הדירות ועל כך הטעים וסיפר:

"גיליתי להפתעתי כי שטח הדירה שלי גדל מ-62 מ"ר והגיע ל-103 מ"ר ולכך הוסיפה המועצה 53 מ"ר קרקע-תפוסה עם חניות וכך הגעתי ל-218 מ"ר בתוספת חנייה לא מקורה!"

משה רוזן מיהר תחילה להגיש ערעור על השומה אותה נדרש לשלם וטען בין השאר כי "לא נערכה שום מדידה בפועל בדירה" וכי "הדירה נמצאת בכלל בקומה-ב' ולא בקומת-קרקע ואין לה חצר או חנייה כלשהי והשטח שלה משתרע על פני 39 מ"ר בלבד".
אלא שמעבר לכך, הציג משה רוזן טענות נוספות המשותפות לכלל הדיירים ובכלל זה כי " מדובר בדירת-מגורים, בעוד החישוב הכולל שנערך, מבוסס על כך שמדובר כביכול בדירת-מלונאות וזה בפירוש לא רק מנוגד לחוק, אלא עומד גם בניגוד לצו-הארנונה של המועצה-המקומית עצמה, מה עוד שכפי שכבר ציינתי, לא נערכה שום מדידה בפועל ונראה כי המועצה התבססה על נתונים שאינם משקפים את המציאות".

דייר המתגורר למשל בדירה-669, נדהם לגלות כי דירתו גדלה משטח של 63 מ"ר לשטח של לא פחות מ-216 מ"ר (!) ובמקרה זה מדובר בגידול מפתיע של כ-300%, שעלולים לעלות לו בעלייה של יותר מ-100% בתשלום הארנונה וזאת, מעבר לעלייה הכללית של תשלומי הארנונה במושבה.
נראה כי המקרה של שלמה ילוז, המתגורר באחת הדירות ב'שירת הים', משקף בחומרתו גם התייחסות קשה מצד המועצה-המקומית, כפי שעולה מדבריו:

"אני מתגורר בדירת שני חדרים שהשטח שלה 42 מ"ר כולל מרפסת. עד לא מזמן שילמתי ארנונה בסכום של 840 ₪ והנה קיבלתי דרישה לתשלום האחרון בסך של 1262.40 ₪ ! מאחר שאני נכה המקבל קצבת-נכות מהביטוח-הלאומי, פניתי למועצה לברר מדוע לא זכיתי בהנחה המגיעה לי על-פי החוק, אבל הם אמרו לי שאיני זכאי להנחה כי מדובר בדירת-נופש וגם איימו להפעיל נגדי את ההוצאה-לפועל אם לא אשלם וכך נאלצתי לשלם להם את הסכום הנדרש. הדירה שלי 'גדלה' באופן פתאומי ל-73 מ"ר כולל חנייה מקורה וחיצונית שאין לי בכלל".

רבים מבעלי הדירות ב'שירת הים' סיפרו כי ניסו להגיע עם המועצה-המקומית למשא-ומתן ואף להסדר-כספי, גם במקרים בהם כלל לא נערכה מדידה בפועל בדירותיהם, אולם הושבו לדבריהם ריקם ועד מהרה נאלצו להתמודד מול איומים של סוללות עורכי-דין מטעם המועצה, או לשלם את השומה החדשה.
המקרים שהוצגו כאן, אינם אלא חלק מרשימה ארוכה של בעלי-דירות ב'שירת הים', הטוענים כי לא זו בלבד שנגרם להם עוול בדרישות מופרזות לתשלומי הארנונה, אלא שמדובר למעשה בשני מרכיבים מרכזיים ב'שירת הים העצובה' והם: קביעת שומה לתשלום על בסיס נתונים שלא נבדקו בפועל, למרות מראית-עין כאילו מדובר בנתונים בדוקים, שמקורם העלום מעולם לא נודע להם.
יתר על-כן, לדיירי 'שירת-הים' לא הוצגו כלל נתונים בכל הקשור לאופן 'הבדיקה' של דירותיהם והם נאלצו להתייחס לשומות שקיבלו, כאילו מדובר בתורה-מסיני ובניגוד לנהלי המדידה המחייבים מצאו את עצמם מתמודדים עם דרישה לתשלום מופרז שלא נומק ולא הוכחה להם צדקתו.

המרכיב השני נעוץ בהשלכות הנגזרות מהגדרת הדירות הללו כ'דירות מגורים' או 'כדירות נופש' (ומלונאות). הסוגיה הזאת אמורה לשמש את הבסיס-החוקי לדיונים, שמן הסתם יגיעו בבוא העת לבית-המשפט, במידה שהמועצה-המקומית ודיירי 'שירת הים' לא יגיעו להסדר ולהסכמה.
במהלך כל השנים לא נדרשו דיירי 'שירת-הים' לשלם עבור שטחים ציבוריים, עד שהחליטה המועצה-המקומית לדרוש זאת מהם וכתוצאה מן המהלך הזה, נוצר מצב בו הוכפל למעשה שטח הדירות. כך למשל, כתוצאה מתוספת השטחים הציבוריים, 'צמחה' דירה בת 30 מ"ר לגודל של 60 מ"ר ותשלום הארנונה 'קפץ', בהתאם למידה החדשה של הנכס.
בעבר כבר אירעו עשרות מקרים בזיכרון-יעקב, ובהם נדרשו בעלי דירות לתשלום ארנונה גבוהה, על רקע נתוני 'סקר הנכסים', שקבעה החברה שזכתה במכרז לעסוק בכך. כפי שכבר פרסמנו התברר כי החברה קבעה פעמים רבות שומות, מבלי לבצע מדידות בפועל כמתחייב מתנאי המכרז בו זכתה, אלא שבמקרה של 'שירת-הים', מדובר בפרשה תמוהה יותר: הסיבה לכך נעוצה בעובדה לפיה לא מדובר כלל ב'סקר נכסים', אלא במדידה שבוצעה כביכול על-ידי חברה מטעם משרד עורכי-דין המייצג את המועצה-המקומית, אף שגם כאן נקבעו באופן שרירותי שומות לדיירים, מבלי שבוצעה בנכסיהם מדידה בפועל וכאמור גם לא הוצגו להם נתוני המדידה. מתוך כך מצטיירת תמונה מדאיגה, המעלה סימני-שאלה רבים הן בדבר חוקיות התהליך מול הדיירים, והן באשר למרכיב הציבורי של התנהלות המועצה-המקומית כלפיהם.

לפחות בשלב זה נראה כי 'שירת-הים' העצובה תתברר כפי הנראה בבית-המשפט ולקביעתו יהיו השלכות מעשיות וציבוריות על המושבה כולה.

תגובת וועד 'שירת-הים' כפי שנמסרה על-ידי חיים גלבוע חבר-הוועד:

"וועד דיירי 'שירת-הים' שכר שירותיו של משרד עורכי-דין לייצג את הדיירים מול המועצה-המקומית זיכרון-יעקב ובמקביל גם את שירותיו של מודד מוסמך, שיבצע מדידת הנכסים כנדרש. לאחר שנגיש למועצה-המקומית השגות על קביעותיה, נפנה לבית-המשפט. ראוי להדגיש כי לקביעה של המועצה, לפיה מדובר בדירות שאינן משמשות למגורים, אין שום אחיזה במציאות, כי אנחנו מתגוררים או שוכרים את הדירות הללו באופן קבוע ומדובר בדירות רגילות לגמרי, המשמשות אותנו כבר 25 שנים.
מי שביצעו כביכול את מדידת הנכסים, מדדו רק את השטחים הציבוריים ולא את הדירות עצמן. כמו כן צריך לזכור כי, הארנונה משולמת על-פי השימוש בפועל שנעשה בדירות, וזאת בלי שום קשר לתב"ע, וגם מהסיבה הזאת, אין ממש בטענות של המועצה-המקומית".

תגובת המועצה: "מועצה מקומית זכרון יעקב פועלת על פי החוק".

הערת המערכת: תגובת המועצה-המקומית מעוררת תמיהה רבה, נוכח העובדה שנשלחה אליה שאילתא מפורטת, הכוללת מספר שאלות בנושא המהווה עניין ציבורי, אולם המועצה בחרה משום מה בתגובה לאקונית.

פרויקט שירת הים
פרויקט שירת הים

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

זכרון יעקב: אלון ירון ואיתמר חייט – זוכי תחרות 'הנואם הצעיר' מטעם 'רוטרי'

מועדון 'רוטרי' זכרון-יעקב, המשיך במסורת ארוכת השנים וקיים את תחרות 'הנואם הצעיר', בסיומו זכו שני תלמידים, אשר ישתתפו בתחרות מטעם 'רוטרי' במסגרת האשכולות, ובהן חדרה, קיסריה, יקנעם, פרדס-חנה ונתניה.

קרא עוד >