מקורונה לאופוריה – המגמות הצפויות בנדל"ן בשנת 2022 והאם צפוי לנו מהפך? [חלק א]

השינויים בישראל בעקבות הקורונה היו בתחומים רבים ואחד המשמעותיים שבהם הוא תחום הנדל"ן

שנת 2021 התחילה בסגרים בשל הקורונה והסתיימה באופוריה של שבירת שיאים במכירות של נדל"ן, בהיקף המשכנתאות ובעליות מחירים דרמטיות במיוחד.שנת 2021 הסתיימה בסערה ובשבירת שיאים היסטוריים בנדל"ן. עלייה ממוצעת של כעשרה אחוזים במחירי הנדל"ן ברחבי הארץ, שיא במכירת דירות חדשות שלא היה כמותו 20 שנה ובמהלך חודש דצמבר נשבר גם שיא בלקיחת משכנתאות של כל הזמנים!

מהן המגמות הצפויות בשנת 2022 והאם צפוי לנו מהפך?
הקורונה לימדה אותנו בכלכלה כי אפקט "האקורדיון" הוא דרך הפעולה המרכזית גם בתחום הנדל"ן.
כשיש עלייה בתחלואה, סגר של המדינה או סגר מרצון של אנשים מחשש להידבק, ישנה ירידה בפעילות הכלכלית באותם חודשים של שיא התחלואה. אך מיד לאחר מכן עם הירידה בתחלואה יש עלייה משמעותית ברכישה של דירות למגורים או להשקעה. מגמה זו צפויה להמשיך איתנו גם בשנה הקרובה, כל עוד הקורונה פה ומדי כמה חודשים מופיע וריאנט חדש שמשנה בכל פעם את התמונה.
אפשר לראות כי בשנת 2021 בחודשי הסגר ושיא התחלואה אנשים כמעט לא רכשו דירות ומיד עם היציאה מהסגר והירידה במספרי המאומתים, היקף הרכישות עלה לשיא של כל הזמנים. גם שנת 2022 צפויה להמשיך בתנודתיות שכזו ללא שינוי משמעותי, למרות מדיניות האין סגרים של הממשלה כי כאמור גם כשאין סגר ויש מאות אלפי חולים אנשים מטילים סגר אישי מתוך רצון לשמור על עצמם ולא לחלות. דבר זה מביא אותם לצמצם מגעים עם אנשים ולכן לדחות רכישות בעיקר רכישות גדולות כמו קניית דירה.
מחירי הדירות ב – 2022
השאלה הגדולה של שנת 2022 היא האם ימשיכו עליות המחירים הדרמטיות של שנת 2021 התשובה לשאלה מורכבת ומתבססת על מספר נתונים:
  •  המצב הכלכלי במדינה ובעולם
  •  שינויי ריבית כן / לא
  •  מלאי של דירות
  •  המגפה העולמית
  •  אינפלציה מתפרצת ועוד.
לעניות דעתי בשנת 2022 אנו נעבור לבלימה בעליות המחירים המשמעותיות ואני מעריך שעליית המחירים הגבוהה השנה תיפסק. המחירים יעלו בשנת 2022 בקצב של עד 5 אחוז בתחשיב שנתי, כלומר מחצית מעליות המחירים בשנת 2021.
ההשלכות של העלאת הריבית בעולם – ריבית היא אחת הנקודות המשמעותיות ביותר בשאלה לגבי המשך עליית המחירים. האם הריבית בעולם תעלה ועד כמה עליית הריבית בעולם תשפיע על ישראל? האינפלציה בארצות הברית משתוללת ומתקרבת לשיא של 10 אחוז שנתי, מדובר באינפלציה שלא הייתה כמותה בארצות הברית ב-40 שנה האחרונות!
אם המחירים ימשיכו לעלות בארצות הברית, לבנק המרכזי האמריקאי לא תהיה ברירה אלא להעלות את הריבית כדי לעצור את העלייה בצריכה. עלייה של ריבית בארצות הברית תביא בהכרח גם לעליה של ריבית במדינות נוספות בעולם וכנראה גם בישראל וזאת לאור יחסי הסחר בין המדינות ולעובדה שהכלכלה האמריקאית היא עדיין הכלכלה הגדולה בעולם לצד סין. עלייה של ריבית בישראל תביא לייקור ההלוואות, המשכנתאות, להאטה בצריכה ובמקרה קיצוני אף למיתון.
נדל"ן-מגמות 2022

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...