דייט עם מיכל – חפציבה זר אביב

חפציבה פותחת צוהר אל חייה ומספרת בכנות כובשת על ילדות בבית מוסיקלי שופע סלסולי מאוולים של אמה לצד לימודים מעמיקים של מוסיקה קלאסית וחיבתה העזה ליצירותיו של יוהן סבסטיאן באך, על הצלחה וקריירה בימתית חובקת עולם לצד ניהול קונסרבטוריונים מצליחים ברחבי הארץ, על אהבה וזוגיות לצד בן זוג אלים והתקף זעם שלו שהסתיים כמעט ברצח, על טראומה, מכאובי הגוף והתקפי חרדה שהובילו ללימוד מעמיק וריפוי עצמי, והנוסחה מחוללת הניסים שפיתחה למיזם בשם "מנטלקיור", אותו היא מפיצה בכל העולם.

 

חפציבה זר אביב בת 55 היא מוסיקאית בינלאומית, מרפאה בחלילים ובקול, מפתחת "מנטלקיור" ערכות שמע לאימון תודעתי, מנהלת קונסרבטוריון זכרון יעקב. גרושה +1  מתגוררת באור עקיבא.

הזיכרון המוזיקלי ראשון של חפציבה ילדה קטנה שאימה מסתובבת בבית ושרה את "באנה באנה הבנות", "ערב של שושנים" או את "פזמון לינקינטון" שהיו שירי הערש הקבועים, לפעמים היתה מנגנת את השירים על החלילית.

"אימא שלי שהיתה זמרת עם קול פעמונים בתימן, העדיפה לוותר על קריירה ולהקדיש את  עצמה למשפחה. את הבמה הגשימה דרכי למרות שאני תרגמתי את השירה לקולות מרפאים ובחליל אני שרה את סלסוליה בתימנית. מבחינה עד כמה מקצבי המאוולים שסילסלה בכפר קטן בתימנית השתרשו בי באופן הכי טבעי לצד הלימודים הקלאסיים המעמיקים".
כשהייתה בת שש אביה קנה לה חלילית פלסטיק שחורה ואת החוברת של אברהם עומר א’ הירוקה. "התחלתי לנגן בבית הספר בנהריה. למדנו לנגן כל  כיתה א’1 כשהמחנכת שרה, שבכלל לא ידעה לחלל היתה המורה. היא הייתה מסתכלת כמונו בתמונה שהתנוססה בראש כל עמוד וכך היתה יודעת להסביר איזה נקב להורות לנו לכסות בשביל התו סי או דו.
אבא היה בבית אומר לי שצריך להתאמן כדי להצליח, ואני שרציתי לרצותו ולזכות בהערכתו התאמנתי והתאמנתי, הייתי ממשיכה ומציצה בעמודים הבאים, מתרגמת ציורים לצלילים, מתקדמת לבד יותר מהאחרים. עד היום לא הפסקתי לחזור ולפצח עוד חלילים, תבניות של תווים, יצירות מורכבות או סולמות מסובכים עד שהשכנים משתגעים.
שנה אח"כ אימא רשמה אותי ללימודי אקורדיון בקונסרבטוריון ואת אחותי לפסנתר, הייתה שם אסכולה גרמנית קלאסית ללימוד מוסיקה ונגינה באופן הכי רציני שיש".
שתפי ברגע שאת פוגשת חליל צד ונכבשת
בקונסרבטוריון היה קונצרט ,אני ישבתי בשורה הראשונה בספריה מחכה לתורי בזמן שילדה הגדולה ממני בשנה עולה ומנגנת על חליל צד.
הוקסמתי לעולמים מהכלי הזה וביקשתי מאימא שתקנה לי חליל כזה, אך זמן רב לא נעניתי. חלום החליל המוכסף לא עזב אותי. שוב התחננתי לאימא והפצרתי, לא רציתי יותר אקורדיון. כל פעם שהיה לי שיעור הייתי חוטפת כאב ראש. ופרופסור דרגן המורה שלי יעץ לאימא שכל פעם שיש לי כאב ראש אנגן קטע של יוהן סבסטיאן באך. כי טען שלנגן באך מעביר כאב ראש.
אז כל אימת שכאב לי או לאימא הראש היא הייתה מבקשת שאנגן באך. למרות שלא היה לה מושג מי הוא ולא הבינה דבר באסכולה של המוסיקה הקלאסית. מעולם הכאב ראש שלנו לא חלף מלנגן באך.
יום אחד אימא מתרצה. היא מודיעה לי שהולכים לקנות לי חליל בתנאי שאני ממשיכה ללמוד אקורדיון. הסכמתי ומאותו היום החליל הפך למרכז עולמי.
חפציבה שם מיוחד, מה המשמעות שלו?
"חפציבה היתה מלכה תנכית אימא של אחד ממלכי ישראל, וכנראה היתה דמות חזקה ודומיננטית אולי קצת כמוני, כי זו בערך האימא היחידה של מלך שהוזכרה בתנ"ך.
במשפחה מזרחית אלגי’ראית מקובל להאמין שבן מביא מזל כפול מזה של בת. וכשאימי היתה בהריון שני אחרי בת בכורה, האולטרסאונד היחיד שהיה כדי לדעת את מין העובר זה שאם הבטן גבוהה אז בטוח זה בן. ולאימא היתה בטן גבוהה איתי, וכשנולדה בת לבסוף אימא רצתה להגיד לעולם שלמרות הציפייה של כולם לבן, היא חפצה בי. הידיעה שהייתי רצויה היא חשובה לנפש".
בגיל מאוד צעיר חפציבה החלה לטוס לסיבובי הופעות ברחבי העולם, הופיעה במקומות ציוריים, באולמות בוטיקיים ועד פארקים גדולים עם אלפי אנשים בקהל. הוציאה שבעה אלבומים שהאחרון שבהם יוצא לאור השבוע. אלבום שכולו מוסיקת מדבר הנושאת את המאזין אל חוויה רוחנית ריגשית עמוקה המעוררת ומרטיטה את החושים. "בהופעות שלי אני משתדלת תמיד לתת ערך מוסף של רוחניות וערך. נושאת את המאזינים לרחף מעבר למרחב, לדמיון ולזמן אל ריח תרבויות אירופאיות קלאסיות מאולמות מלאי הוד ועד לתרבויות קדומות ולחלילי רועי הצאן התנכיים.
ב 2012 נתתי רסיטל בלתי נשכח באולם הקרנגי הול בניו יורק. ובז’אנר אחר לחלוטין יצא לי להשתתף במופע החימום של להקת הרוק האגדית דיפ פרפל בסיבוב ההופעות שלה בישראל. שבעקבותיו הפקתי אלבום קאוורים לאגדות הרוק הקלאסי שיצא בדצמבר האחרון לרדיו ולספוטיפיי.
ניתן להאזין לאלבום וגם לאלבומים האחרים שחלקם מרגיעים מאוד את הנפש באפליקציית המוסיקה העולמית ספוטיפיי".
את מספרת על חיים לצד בן זוג אלים ועל התקף זעם שכמעט נגמר באסון.
כיצד התגברת על הטראומה ועל התקפי החרדה שחווית?
עם נישואי הראשונים לאחר עשר שנים של קריירה בימתית חובקת עולם, למדתי על בשרי מה זו חרדת מוות, מה זה לפחד. כשרציתי להיפרד מבעלי הראשון שהיה אלים כלפיי הוא תקף אותי בהתקף זעם מטורף, בנס ניצלתי מניסיון הרצח הזה והמשכתי לסבול מהאלימות שלו עוד שנים אח"כ בעקבות המפגשים שלנו בהסדרי הראיה, שנים שחייתי תחת איום מתמיד. והמוח הלא מודע שלי השתולל בתוכי!
התקפי חרדה קשים וכאבי הגוף מפושטים למרות גילי הצעיר, היו חלק משגרת יומי, חייתי תחת לחץ תמידי לשמור על חיי אך חרדתי יותר על חייו ונפשו של בני. כשהאלטרנטיבה של הרופאים הייתה שאתמכר לתרופות משככות ומסממות נעור קול פנימי שאמר לי למצוא את הכוחות המרפאים בתוכי.
והנוסחה מחוללת הניסים הזו הפכה למיזם בשם: מנטלקיור- אותו את מפיצה. ספרי כיצד הגעת לנוסחה?
אומרים שהשינוי מתחיל מבפנים, והיה ברור מה אבחר, אבל איך עושים את זה? וכך בעשור האחרון הקדשתי עצמי למצוא את הריפוי, ללמידה מעמיקה, לרכישת ידע אקדמי גבוה שכלל תואר שני בטיפול באומנויות והנחיית קבוצות, ותואר ראשון בהצטיינות בחינוך ובמוסיקה, לצד לימודי עומק לא קונבנציונליים ולחקר תודעת העל ותודעת הנפש, הפכתי כל אבן לגלות מה יכול לעזור להקל את עצמת ההתקפים והכאבים הרגשיים עבורי ולבסוף לאחרים. הבנתי וידעתי שהמוח והתת מודע והרגשות המודחקים מייצרים כמראה את המציאות המתמגנטת, ומה שנטוע שם הוא זה שצומח.
וכך התחלתי לשתול בשדה החדש שלי ערכים כמו קבלה וסליחה ואהבה עצמית, טיפלתי באמונות חוסמות על מערכות יחסים.
לאט לאט הפכתי את מרכיב האישיות הפגיע ומלא הפחדים שהיה מובנה בתוכי מגלגולי חיים, לתודעה מלאת חוסן נפשי שמזמנת ניסים, החלפתי דיסקטים במוח שזימנו סבל, לדיסקטים שמייצרים תקווה ושמחה ואני יודעת שהתודעה אותה היתמרתי מהשורש לא תמשוך מערכות יחסים כאלה יותר.
כדי שנשים יצאו ממעגל האלימות אני מאמינה בכל מאודי שחייבים להתחיל מהשורש, מניקוי התת המודע מרכישה של ערך ואהבה עצמית, משינוי שיח פנימי שלילי וביקורתי לשיח פנימי אוהב ומפרגן, לרכישת כלים לניהול רגשות וטראומות. אנשים סובלים ועברו טראומות ואירועי חיים מאתגרים שמובילים לחרדות, ללחצים לכאבים, לאכילה רגשית ולא מצליחים לצאת מזה לבד. גם לא באמצעות תרופות פסיכוטיות שממכרות וממסכות את הבעיה.
מחקרים מראים שהכל מתחיל מהראש, מהאמונות, מההתניות, מהמחשבות, מההטבעות. אבל אני מאמינה שלא מספיק לדעת, צריך להתאמן. רק שעם כל הידע אנחנו מפספסים את האימון הכל כך נחוץ כדי להטמיע אותו, ממש כמו שמתאמנים לנגן.
לקחתי את כל הידע האקדמי ואת הידע הקיים בתוכי ומנסיוני כמנטורית והפכתי אותו לנוסחת אימון למוח ולתודעה. 
ברשת, מנטלקיור זו ערכת קבצי שמע מהמתקדמות בעולם דרכה אני מסייעת לאנשים בהנחייה קולית של תהליכים בנגינה ובשירה תדריים ומהפנטים להקל על סבל וקשיים ולעשות פריצות דרך רגשיות ותודעתיות והכל בעבודה עצמית מלאת חוויה ותרגול עם אוזניות.
מי שיכין את התודעה שלו לעידן החדש ישרוד טוב יותר.
את מוכרת לתושבי זכרון יעקב והאיזור כמנהלת הקונסרבטוריון, כיצד משלבים קריירה כמוזיקאית בינלאומית ומשרה זו?
לצד הקריירה הבימתית והטיפולית אני ניהלתי כל השנים קונסרבטוריונים מצליחים במשרה חלקית כדי לאפשר לעצמי גם מרחב לעיסוקים החשובים האחרים. טיפוח הדור הבא של המוסיקאים הצעירים חשוב לי עד מאוד. בשש שנים האחרונות אני מנהלת באהבה וברגישות גדולה את הקונסרבטוריון בזכרון יעקב  בפיקוח משרד החינוך שנחשב היום לבין הטובים בארץ, הן בצוות המורים המשובח והמגובש והן בגישה החינוכית החמה, המקרבת והמקצועית בה אנו נוקטים. בשנה החולפת החזקנו מעמד באמצעות הזום ואני יכולה לספר שלמרות הקשיים הגדולים, תלמידנו התאמנו יותר בזמן הסגרים ועכשיו כשחזרנו לשגרה ולקונצרטים אני נדהמת מרמת הנגינה של כולם. הגשנו תלמידים מעולים לבחינות הבגרות וכולי ציפייה לחזרה מלאה גם של התזמורות וההרכבים.
שנת הקורונה, כשעולם התרבות משותק. איך עברת אותה?
לקחתי את שנת הקורונה להתחדשות וליצירה הן במישור המוסיקלי והן במישור הטיפולי כמנחת סדנאות תודעה חיובית וריפוי בקול. והפכתי את הסדנאות הללו לערכות דיגיטליות מנטל קיור לתרגול וטיפול עצמי בנושאים שונים כמו התמודדות עם לחץ וחרדה, עם פיברומיאלגיה, אימון תודעתי לאכילה רגשית ולהרזיה מהראש, לאהבה עצמית והכלה רגשית וערכה המסייעת למנהלים.
חלומות שטרם הגשמת
אני אוהבת לחלום, אני חושבת שחשוב לחלום. והרבה חלומות שחלמתי בעבר הגשמתי. ואני בשלב לברוא חלומות חדשים. חולמת שהאהבה הזוגית התואמת את התדר שלי בעידן החדש שנכנסנו אליו תמצא אותי. ושהמוסיקה החדשה שאני מפיצה באפליקציות המוסיקה והמיזם כמוסות ריפוי התודעה – המנטלקיור ישא ברכה וייגע בכמה שיותר אנשים וילדים, יחצה יבשות ויעשה שינוי אמיתי. כי השינוי המבריא מתחיל בתוכנו ומתוכנו המאוזן אנחנו שולחים אדוות המתחברות למסה קריטית ההופכת את העולם לעולם טוב יותר. זה הפורטה שלי עליו אני שמה את הדגש ואני חולמת שיהפוך לפורטה של כולם.
אהבה אינה דבר שמחפשים למצוא
היו קודם האהבה שאתן רוצות למשוך
ואז ההוויה תמגנט ותשכפל כל מה שתרצנה לברוא.
למידע נוסף שלחו לחפציבה וואטסאפ 0506389189

צילום: יוסי אליאני

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

דייט עם אורלי אלקלעי – בקדמת התקשורת הישראלית

עיתונאית מוכשרת, אמיצה ופורצת דרך המסקרת במסגרת תאגיד השידור הציבורי ככתבת המשטרה והפלילים. ככתבת חשפה את פרשת פרשות מפורסמות וסיקרה בין היתר את אירועים מכוננים. בשנת 2004 זכתה בפרס רשות השידור על שם אילן רועה. שנים שאני עוקבת בהתפעלות ובסקרנות אחרי עשייתה פורצת הדרך של אורלי שמסקרת מגוב האריות באומץ, קור רוח את האירועים הכי הקשים במדינה, ממה היא קורצה?
קבלו את הדייט המרתק

קרא עוד >

כי האדם הוא השדה – דייט עם אריה זיתוני

אריה זיתוני ראש מועצת בנימינה לשעבר, איש ציבור עתיר זכויות וזה שעשה מתיחת פנים למושבה המנומנמת, הקים שכונות, גנים ואת בית ספר אמירים, חתום על פרויקטים רבים לטובת החינוך והספורט ועוד עשייה מבורכת.

קרא עוד >

ציור החיים – מיכל כהן אלדן בדייט עם יצחק פרנברג

יצחק פרנברג מוכר כשף והבעלים של בית קפה iz Cafe ומהיום גם כצייר. הוא נשוי לליאת ואבא מסור לשלושה ילדים : עדן, נהוראי וניתאי, מתגורר בזכרון יעקב.
סטורי טלר כריזמתי בדיוק כמו הצילחות המרהיב שלו, הוא מגיש את סיפור חייו, מתובל במילים בצרפתית עם קורטוב של מבטא שנותר ובעיקר ניכרת התחושה של סיפוק וגאווה ונוסטלגיה מעיר האורות שהעניקה לו את המישלן הוירטואלי – הילד משכונת רמת צבי ועד השף והצייר המוכשר.

קרא עוד >

דייט עם רז שמואלי – הישראלית היפה

רז שמואלי, בת 31 גרה היום בתל אביב, זמרת יוצרת. את תחילת דרכה המוזיקלית החלה בצבא בחיל החינוך לצידן של רוני דלומי ומשי קליינשטיין. לאחר שהשתחררה רז ביקשה להשתמש בפלטפורמת הטלוויזיה כדי להגיע לחשיפה, השתתפה בעונה הראשונה של The Voice ואף העפילה לגמר בתור המתמודדת המובילה בנבחרתו של אביב גפן והפסידה את הבכורה לקטלין רייטר.

קרא עוד >