האמנות פורחת בזכרון יעקב: על שתי תערוכות מיוחדות ושונות זו מזו המציגות בימים אלו

תערוכת אמנות יוצאת דופן מוצגת עד אחרי החגים במרחב הציבורי בזכרון יעקב, ובנוסף, בחוה"מ סוכות יתקיים יריד אמנים ראשון מסוגו, תחת הכותרת: "חוגגים אמנות". שפע תרבותי מתחת לאף.

תערוכת אמנות יוצאת דופן מוצגת עד אחרי החגים במרחב הציבורי בזכרון יעקב, ובנוסף, בחוה"מ סוכות יתקיים יריד אמנים ראשון מסוגו, תחת הכותרת: "חוגגים אמנות". שפע תרבותי מתחת לאף.

זיו דשא, ראש המועצה: זכרון יעקב, הפנינה שעל ההר, היתה תמיד בית לאמנים ומקור להשראה. אנחנו שמחים וגאים לתת מקום ולתמוך באינספור יוזמות תרבות ואמנות, בכל תחומי היצירה. אני מודה לכל המעורבים בהרמת התערוכה המרשימה במרכז המושבה והיריד שבא עלינו לטובה, ובכלל פעולות התרבות והפנאי ומזמין את המבקרים מכל רחבי הארץ לבקר בזכרון יעקב, ולחוות אמנות, אתרי מורשת, טבע נהדר, יין, קולינריה ואנשים נפלאים.

עבודה של דבורה חזן "אנו בנינו בית בארץ ישראל" צילום: ז'אלה ארדיטי

"חוגגים אמנות" – יריד אמנות, תצוגה, מכירה וסדנאות, בהשתתפות 50 אמנים

 

עבודתה של אביטל בר שי, "Working Party" דיוקן של נחמה פוחצ'בסקי, "הפמיניסטית הראשונה בארץ ישראל". צילום: ז'אלה ארדיטי

בחוה"מ סוכות יתקיים במרכז זמארין יריד אמנות ראשון מסוגו: לאחר שהתקיימו בהצלחה מספר אירועי 'בתים פתוחים', פזורים ברחבי זכרון יעקב, הוחלט הפעם לנסות משהו מעט שונה: "למה שלא נתכנס כולנו יחד?" אמרו האמנים, וקיבלו בשמחה את ההזמנה להיפגש תחת סוכת המרכז הקהילתי זמארין, ולארח שם אושפיזין, המוזמנים ליהנות מפרי יצירותיהם, לפגוש, להתבונן, לרכוש אם רוצים, וגם להשתתף בסדנאות אמנות ללא תשלום.

ביריד ישתתפו כ-50 אמנים ואמניות מכל תחומי היצירה: ציור ריאליסטי וציור מופשט, צילום, פיסול, קרמיקה, אריגה בנול, תכשיטים, עבודות זכוכית, ועוד. התצוגה תיפרש על כל חללי המתנ"ס וגם בחצר הפנימית, באווירה נעימה ומזמינה, עם קפה ועוגה, מוזיקה נעימה, וסדנאות למבוגרים ולילדים.

היריד יתקיים בתאריכים 11-13.10 בחוה"מ סוכות במרכז זמארין, רחוב שירה 5, זכרון יעקב.

איימי אוזן, אשר משתתפת ביריד וגם התנדבה לסייע בארגון, מספרת: תענוג לפגוש את האמנים ולראות עד כמה יפה ומגוון עולם האמנות המקומי – האמנים בגילאים שונים ובאים מרקע שונה, עובדים במגוון טכניקות וחומרים, ומציגים מגוון רחב של סגנונות, שמבטאים אופי שונה ועולם פנימי ייחודי לכל אחד ואחת. מצפה שיהיה ממש כיף ומחבר, להתכנס יחד באווירת חג, לפגוש זה את זה ולקבל את הקהל הרחב שיבוא להתארח.

אלון שנירר, מנכ"ל זמארין: יש בזכרון יעקב קהילת אמנים מדהימה, שאנחנו משתדלים לטפח ולפתח בכל הזדמנות ובכל דרך. עמותת זמארין היא בית לקהילת זכרון יעקב, ובכלל זה לקהילת האמנים, שמביאים איתם שפע של יצירה והשראה. אנחנו שמחים מאוד לארח בחוה"מ את התערוכה המיוחדת הזאת, ומזמינים את כלל הקהילה והאורחים לבוא, לפרגן וליהנות.

פרטים נוספים באתר זמארין: www.zamarin.org.il

'אל הבית וממנו': תערוכה במרחב הציבורי – בזכרון יעקב

המבקרים במרכז המושבה זכרון יעקב בימים אלה, יכולים להבחין במקבץ גדול ולא שגרתי של עבודות אמנות המוצבות באויר הפתוח, על קירות, עצים וגדרות ובשלל מצגים מפתיעים, במדרחוב, בחניון בזק, בגלריות, ובחצרות האיכרים ההיסטוריות. חדי העין יעקבו אחרי העבודות ויראו כי מדובר בעצם בתערוכה מיוחדת, מרשימה בהיקפה ובאיכותה, המוצגת לא במוזיאון או בגלריה, אלא ממש בחוץ, במרחב הציבורי, זמינה למבקרים 24/7.

מדובר על התערוכה הנושאת את השם 'אל הבית וממנו', אשר יזמה המועצה המקומית זכרון יעקב ומחלקת תרבות בעמותת זמארין, כחלק מאירועי שנת ה-140 לזכרון יעקב. התערוכה מוצגת עד הגשם הראשון, ומציגים בה כ-50 אמנים, כמחציתם תושבי זכרון יעקב, ומחציתם מהסביבה הקרובה, שהתייחסו אל מושג 'הבית', במובנים אישיים וחברתיים, ובזיקה לזכרון יעקב, כבית ובכלל.

אוצרת התערוכה, רויטל סילברמן גרין, מרחיבה: "העבודות בתערוכה מציגות דרך פתחי הבית מסרים שונים המשקפים את תפקיד ואופי המבנה והבית הפרטי כמו השתייכות לאומית, דתית, מגדרית, תחום עניין ועוד. הפתחים בחזית הבית מפרידים ובה בעת מחברים. הבית נוצר במתח שבין פנים וחוץ, ביטחון ואיום, פרטיות וחשיפה, הדחף לצאת מהבית והגעגוע אליו. בתערוכה משתתפים אמנים רבים וטובים, ש'העיזו' לצאת מגבולות הסטודיו או הגלריה, ולהציג את עבודתם בתנאים לא שגרתיים. התערוכה נוצרה למעשה בדיאלוג מלא עם האמנים, היות והם השתתפו בבחירת המיקומים, ויצקו את התוכן תוך דיאלוג אמנותי."

האמנית ציפי אורוביץ, אשר הובילה את ארגון התערוכה יחד עם מחלקת התרבות של זמארין, מספרת: "תערוכה במרחב הציבורי היא בהגדרתה שונה ומעניינת במיוחד. העבודות משתלבות במרחב, לפעמים בולטות ולפעמים נסתרות ומזמינות מבט חקרני, וחלקן נוצרו במיוחד עבור המקום בו הן מוצגות. הבחירה בהתייחסות למושג בית, דווקא במרחב הציבורי, יוצרת משמעויות של ניגודיות והשלמה, שמעוררות למחשבה והשראה. באופן אישי, בכל פעם שאני שותפה ליצירת פרויקט אמנותי נוסף, אני זוכה להיחשף לאמנים נפלאים נוספים, וזו עבורי יותר מזכייה בפיס…"

צילום של זאלה ארדיטי תלוי על קיר הלוואה וחסכון. צילום: ז'אלה ארדיטי

בין עבודות האמנות המיוחדות המשתתפות בתערוכה, ניתן לציין כמה יצירות בולטות:
• המיצב "דליים" של האמן-אוצר מוטי הררי מבנימינה, אשר מוצג בחצר גרד, חצר האמנויות, ליד גלריה 'השוקת' לאמנות עכשווית – באמצעות עשרות דליים ישנים של ניקיון בית ושל שיפוצים, יוצר האמן מצבי נפש אופטימיים ופסימיים בבניין בית, בניין האדם, ובניין החברה (זה נשמע מורכב, אבל במבט חטוף הכל מתבהר). לדברי הררי, משמעות השם 'השוקת', יחד עם נושא 'הבית' – הביאו אותו לכדי מסע שהתגלגל על הדליים כמכילים, נשפכים, בונים ומתכלים.

דליים. עבודתו של מוטי הררי, בחצר גלרית השוקת, צילום:נועם אורבך

• ארכיון (ה)זכרון היא עבודה מונומנטלית, שנוצרה במיוחד למבנה מיוחד (בטכניקה: מיצב מותאם מקום), האמניות אביטל בר-און איזקוב ועליזה אשכנזי העתיקו מאות מסמכים ותמונות מארכיון זכרון יעקב, ותלו אותם על קירות המבנה שהיה מיועד לשמש כארכיון חדש, ומסיבות שונות הוחלט שאינו מתאים, ומאז הוא עומד ריק. החומרים הארכיונים מעניקים למבנה לתקופה קצרה את האפשרות להיות, בכל זאת – ארכיון; ולעוברי האורח, את האפשרות להיחשף לדמויות אמיתיות ולחומרים היסטוריים מרתקים, השזורים ביד אמן.

האמניות מספרות:

בתערוכה ״אל הבית וממנו״ קיבלנו הזדמנות לעבוד על מבנה שבנייתו נפסקה. המבנה שיועד להיות משכנו החדש של הארכיון, לא הושלם, והארכיון לא יעבור אליו. אך ארכיון זכרון חי וזוכר.

זכרון יעקב המושבה הותיקה נולדה בשמה כזכרון למעשה בראשית ולזכרו של אבי הברון אדמונד רוטשילד.

המיצב המיוחד שיצרנו למקום שוזר את זכרונות הארכיון על הרשת שעוטפת את המבנה בחזית המערבית וחושף בפניכם את עושרם של סיפורים חיים על אנשים שאינם. המטרה לעורר נרטיבים נשכחים ולשלוח אתכם אל מעמקי הזכרונות בארכיון לגלות איך עוצב ההווה.

מתוך אלפי הסיפורים בחרנו להתמקד במיוחד בסיפורי הנשים הפחות מוכרות לקהל שאינו מהמושבה.

ארכיון הזכרון צילום: ז'אלה ארדיטי. אומניות: אביטל בר-און איזקוב ועליזה אשכנזי

• חצר לייטנר, משלבת בתוכה עבודות של מספר אמניות, ביניהן ענת וייס, אילנה אביב, אתי גדיש דה לנגה וציפי אורוביץ, אשר בחומרים שונים (זכוכית, בטון, מתכת ועוד) מתייחסות להיבטים שונים של 'בית' (מזוזה, כביסה, חלון, ועוד), ביצירת תחושה שבין אינטימיות לקדושה.
עבודות אמנות רבות ויפהפיות פזורות במרחב של המדרחוב והחצרות המקיפות אותו, ומחניון בזק ועד לגלריה קיימא. לסיור שיטתי, מומלץ לקחת מפה מודפסת ממרכז המידע 'גדעונים' שבחצר המוכתר, להצטייד בסבלנות וכובע, ולסייר בין היצירות.

לתיאום סיור מודרך: עמותת הגדעונים 04-6398811