בנימינה-ג.עדה: חדשנות בבריאות הנפש – מנצחים את הסטיגמה

את הקבוצה מעבירות שתי סטודנטיות לתואר שני בבריאות נפש קהילתית מאוניברסיטת חיפה.
פגשנו אותן לשיחה על בריאות נפשית, מחלה והחלמה בקהילה.

הילה אטיאס אלמגור ומירי מטלון תושבות בנימינה וזכרון יעקב, מגיעות מרקעים שונים ומביאות גישות חדשניות מעולם השיקום הפסיכיאטרי.

הילה אטיאס אלמגור

הילה דירקטורית בעמותת "אנוש" בעלת תואר ראשון ושני בתקשורת, מוכרת בעבר כדוברת בנימינה -גבעת עדה, עשתה הסבה מקצועית לתחום בריאות הנפש מתוך רצון אמיתי לחולל שינוי בתחום שסובל מיחסי ציבור גרועים וסטיגמה. כיום מייעצת למשפחות בנבכי המערכת הפסיכיאטרית.

מירי בעלת קליניקה טיפולית בזכרון יעקב "הורים ונהנים" ופסיכוטרפיסטית המתמחה במתבגרים, מטפלת גם בילדים ובמבוגרים.
מביאה הסתכלות טיפולית בתוך השיקום בבריאות הנפש מתוך גישת האדם השלם ומכלול הכוחות שבו להחלמה.

אז מה זו הקבוצה הזו?

הילה: ראשית חשוב לציין כי הקבוצה מתקיימת במסגרת תוכנית "עמיתים" של החברה למתנ"סים ומשרד הבריאות בעקבות חוק שיקום נכי נפש בקהילה.

מתנ"ס בנימינה – גבעת עדה מוביל תוכנית עמיתים בקהילה בהצלחה רבה כבר למעלה מ 7 שנים ומסייע לעשרות מתמודדי נפש להחלים במסגרת הקהילה באמצעות פעילויות חברתיות ויצירת קשרים בין האדם המתמודד עם מגבלה נפשית לסביבתו.
כשפניתי לרכזת התוכנית במתנ"ס אביטל אוסטרליץ וסיפרתי בהתלהבות על הקמת הקבוצה קיבלנו רוח גבית ושיתוף פעולה מכל הגורמים הרלוונטים. התוכנית היא בלווי מקצועי ואקדמי של ראש החוג לבריאות נפש קהילתית פרופ' דויד רועה זה מאפשר לנו את התמיכה המקצועית הנדרשת בסוגיות רגישות של שיקום בבריאות הנפש.

מירי מטלון

מירי: הקבוצה מאפשרת גם עבודה אישית וגם שיתוף קבוצתי.
מפגש עם א.נשים המתמודדים עם אתגרים דומים מאפשרת למידה משותפת וגדילה.
תמיכה חברתית היא אחד העקרונות החשובים בניהול מחלה.

מה זה ניהול מחלה? האם זה אפשרי?

מירי: כן אפשרי מאוד.
האדם הוא המומחה לחיו הוא האחראי לדרך בה הוא ינהל את המחלה ואת ההחלמה שלו.
דרך התערבויות מוכחות שמבוססות ראיות ניתנים כלים פרקטיים שמסייעים לנהל את המחלה וכן שיטות להורדת לחץ, סטרס והתמודדות עם שינויים.

הילה: חשוב לציין כי התמודדות עם משבר נפשי יכולה בקלות להפוך למחלה כרונית וחשוב לדעת כיצד להתנהל, מה עושים, אל מי פונים כאשר אנחנו בתקופות קיצון. אנשים רבים לא מבקשים עזרה ומתביישים בגלל סטיגמה, נותנים למשבר להחריף ומגיעים לבקש עזרה אחרי אשפוז פסיכיאטרי ראשון.

מירי: כפסיכותרפיסטית אני פוגשת צעירים עם בעיה התנהגותית רגשית שבלי טיפול מתאים יכולה להפוך לבעיה כרונית שאפשר היה למזער או למנוע.
אצל מתבגרים לפעמים מסתתר קושי נפשי שנראה כתופעות גיל ההתבגרות כך שכשיש ספק מומלץ לפנות לאיש מקצוע בכדי לסייע ולתת כלים גם להתמודדות עם אתגרי הגיל ועם הקושי הנפשי הבא איתו.
גם בוגרים שמתמודדים עם קשיים כשמקבלים כלים נכונים ובזמן המתאים יכלו לחיות חיים מלאים.
התמודדות עם אתגרי החיים קבלת חוסן נפשי תאפשר בריאות גופנית איכות חיים.
התוכנית מתמקדת בלאפשר ליצור את החוסן הנפשי הנדרש ומקדמת את ההחלמה.

הילה: אין ספק שהקורונה האיצה תהליכים בנושא בריאות הנפש, הניתוק החברתי, החרדה ממגפה ואי ודאות גרמו לרבים להתמודדויות נפשיות לא פשטות. אם בעבר לקח לאנשים זמן רב לבקש עזרה היום יש יותר פתיחות לקבלת עזרה אך עקב מחסור חמור במטפלים, מסגרות קהילתיות ומסגרות שיקום רבים לא זוכים לקבל עזרה מתאימה ונזקקים בסופו של דבר לאשפוז פסיכיאטרי. חשוב לי לפעול בקהילה ולהביא את כל המידע הרלוונטי על מנת שאנשים לא יצטרפו למעגל הכרוני של בריאות הנפש.

מירי: אנחנו מזמינות את כל מי שחווה קושי נפשי או משבר מתמשך לבקש עזרה ולקבל טיפול מתאים. החלמה אפשרית והחזרה לקהילה בכוחות מחודשים ואופטימיות היא לא חלום.

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

זכרון יעקב: אלון ירון ואיתמר חייט – זוכי תחרות 'הנואם הצעיר' מטעם 'רוטרי'

מועדון 'רוטרי' זכרון-יעקב, המשיך במסורת ארוכת השנים וקיים את תחרות 'הנואם הצעיר', בסיומו זכו שני תלמידים, אשר ישתתפו בתחרות מטעם 'רוטרי' במסגרת האשכולות, ובהן חדרה, קיסריה, יקנעם, פרדס-חנה ונתניה.

קרא עוד >