שימוש בסמים בבי"ס תיכון בזכרון יעקב

מעצרו של אב-הבית מבית-ספר תיכון בזכרון יעקב, בחשד לסחר בסמים שניהל לכאורה עם חלק מהתלמידים, מיקד שוב את תשומת-הלב לתופעה מוכרת וידועה זמן רב, ולפיה מצויים בבית-הספר ילדים העושים שימוש תדיר בסמים ובאלכוהול.
מדובר אמנם ב'מכת מדינה' בבתי-הספר ברחבי הארץ, אבל קשה למצוא בכך נחמה ולו רק בגלל התדמית המקצועית והמהוגנת, עליה שקד התיכון מאז הקמתו, והנה מתברר כי גם בזיכרון-יעקב, מעשנים התלמידים סמים וצורכים אלכוהול.

במהלך חקירת חלק מהתלמידים במשטרת-עירון, ידעו לספר לחוקרים לא רק על פעילותו של אב-הבית העצור, אלא גם על השימוש בסמים ובאלכוהול בקרב תלמידי בית-הספר, הגם שמדובר לא אחת, בשימוש המתבצע מחוץ לתחומי התיכון, ובמיוחד במהלך מסיבות, מפגשים ואפילו טיולים מטעם בית-הספר.
20 נערים ונערות נחקרו במשטרה, שגם בחנה מקרוב את מכשירי הטלפון הניידים שלהם, במטרה לבסס ראיות הקושרות את החשוד עם התלמידים, שרכשו ממנו כביכול סמים.
לא מכבר גם בוטלה פעילות תרבותית מחוץ לבית-הספר, מחשש שמא יעשו תלמידים במהלכה שימוש בסמים, ומכאן שגם הנהלת בית-הספר והצוות החינוכי מודעים היטב לתופעה.

התיכון המדובר זכה כבר לקבל 'פרסי-חינוך' והגיע גם להישגים בכל הקשור לציונים בבחינות הבגרות השונות, אולם מתחת לפני השטח, נמשכה עד לא מכבר פעילות של שימוש בסמים, אשר הגיעה לשיאה עם מעצרו של אב-הבית.
מחלקת-החינוך של המועצה-המקומית והנהלת התיכון, השקיעו לא מעט, במאמץ לצמצם את התופעה המוכרת כבר זמן רב, אולם מסתבר כי לא די והעובדות מדברות בעד עצמן.
בהקשר זה ראוי לציין כי כבר בשנה האחרונה טרם נמצא מחליף למדריך המוגנות שהיה בתיכון, שבמסגרת תפקידו אמור היה לטפל בין היתר, בבעיות המציקות לחלק מהתלמידים והקשורות גם לנושא השימוש בסמים.
אנשי-חינוך ברחבי הארץ, יודעים לספר על ההשפעות השליליות של נגיף הקורונה על התלמידים, ויש להניח כי תופעות כאלה, מעצימות את השימוש בסמים ובאלכוהול.

למרות כל הקשיים, הכרוכים בלכידת תלמידים המשתמשים בסמים ובאלכוהול בתחומי בית-הספר ומחוצה לו, ניתן לצפות לא רק להסברה מקיפה, אודות הסכנה הכרוכה בשימוש בחומרים האסורים, אלא לנקיטת צעדים משמעתיים ומשמעותיים יותר מצד הנהלת התיכון, תוך כדי שיתוף-פעולה עם מחלקת-החינוך של המועצה-המקומית והנהגת ההורים של בית-הספר. ניתן להגביר לקראת השנה הבאה את שיתוף הפעולה עם אגודות וארגונים ('אל סם') העוסקים במניעת שימוש בסמים, ולגייס יותר כוחות מקרב ההורים למאבק החשוב הזה, שהרי מדובר בסכנה-מדבקת של ממש, ומן הראוי שהורים יגלו יותר מעורבות בחיי ילדיהם למניעת התדרדרותם לעולם הסמים.

צמצום השימוש בסמים בקרב בני-נוער, יכול למצוא סיוע גם בהרחבת פעילויות יזומות של המועצה-המקומית בתחומי הבילוי, הבידור והספורט במושבה, בשעות שלאחר הלימודים. אגב כך, הורים וותיקים זוכרים כי בזמנו, התנהלה 'סיירת הורים' שליוותה בני-נוער למפגשים ומסיבות בסופי-השבוע, ולא אחת חשפה שימוש נרחב באלכוהול וגם בסמים.

ראוי להדגיש כי האחריות לחינוך התלמידים, לא חלה רק על בית-הספר ומחלקת-החינוך של המועצה-המקומית, אלא גם (ובמיוחד) על ההורים. כדאי אולי לספר בהקשר זה, על כך שבתחילת שנות ה-70, הוקרנה בכל רשתות הטלוויזיה בניו-יורק תמונה ובה נכתב: " השעה 22.00, האם אתה יודע היכן מסתובב עכשיו ילדך?"…
מי שהזדעזע נוכח מעצרו של אב-הבית החשוד, מתעלם מהנעשה מזה זמן בתיכון וראוי לחשוף את האמת הכואבת בתחום זה, שהרי 'פרסי חינוך' וציונים טובים לבגרות, אינם חזות הכל. האירוע הטראגי הזה, יכול לשמש נקודת זינוק חדשה למלחמת-חורמה בנגע הסמים בקרב התלמידים.
נכון לרגע סגירת העיתון, שוחרר החשוד למעצר בית.

תגובת זיו דשא ראש המועצה:
המועצה המקומית זכרון יעקב פועלת בנושא בגינו פניתם בהתאם להנחיות המשטרה ומשרד החינוך.
עודכנו ע"י דובר משטרת ישראל מרחב מנשה כי "השבוע בימ"ש השלום בחדרה שיחרר את החשוד בתנאים מגבילים. חקירת המשטרה בתיק עודנה מתנהלת ומטבע הדברים לא ניתן לחשוף פרטים מתוכה".

ככל שקיימים אירועים חריגים במהלך פעילות מסגרות חינוכיות הן מטופלות משמעתית וערכית מיידית.
נבהיר לשאלתכם בדבר הפעולות שמחלקת החינוך נוקטת כי דבר ראשון מדובר באחריות הורית לטיפול ומענה.
המועצה מצידה מציעה מגוון מענים לתחום פעילות הפנאי לבני הנוער כגון עידוד והגדלת תמיכה בתנועות הנוער, מועדון אוונגרד, פעילות פנאי מגוונת בחופשת הקיץ.
לדוגמא בשבוע זה אנחנו מתחילים לקיים טורניר כדורגל לבני הנוער בשכבת כיתות ט' וזו רק דוגמא אחת. שיקמנו את כל מגרשי הספורט בישוב, התקנו עשרות מתקני כושר ועוד.
בוועדת חינוך האחרונה שדנה כולה בנושא פעילות הנוער הוחלט על הקמת צוות עבודה שיפעל להצגת מענים פעילות ודרכי מימוש.

בהתייחס לשאלתכם על מדריך המוגנות, נציין כי במכרז לגיוס כ"א שהתקיים במהלך חודש ספטמבר זכתה במשרה עובדת לתפקיד זה. לצערנו לפני תחילת העבודה העובדת שנבחרה הודיעה על כך שלא תיכנס לתפקיד ולפיכך אנחנו יוצאים למכרז בהקדם בהתחשב להנחיות משרד הפנים לגיוס עובדים בשנת בחירות.
חשוב להדגיש כי מעל הכל קיימת אחריות הורית ושיתוף הפעולה הזה הוא המפתח למיגור וצמצום התופעה.
בפרוטוקול מישיבת הוועד המרכזי מופיעה התייחסות של מנהלת התיכון, לנושא הסמים והאלכוהול: בה תיארה מקרים חמורים בהם לפני הטיול השנתי חרף התדריך המקדים שהתקיים בצורה מאוד מפורטת ובו נאמר כי חל איסור חמור ביותר להשתמש בחומרים ממכרים ואסורים כגון סיגריות, ג'וינטים, אלכוהול וכו' תלמידים עישנו גראס ועברו על איסור זה, תלמיד אף הגדיל והעלה תמונה לרשת החברתית.

מנהלת ביה"ס ציינה, כי היא מתייחסת לנושא זה באפס סובלנות ואף העבירה את הטיפול לפיקוח במשרד החינוך, במקרה בו נמצא "גראס" היא העבירה אותו למשטרה.
ישנם תלמידים אשר הושעו והורחקו מבית הספר ונפתח תהליך של הפסקת לימודים לצמיתות.
חלק מהתלמידים שלקחו אחריות – כרגע על תנאי וכל מעידה בנושא, תוביל לסיום לימודיהם. תלמידים אלו אינם מורשים עד סוף הלימודים להשתתף בכל פעילות חברתית.

נושא הסמים והאלכוהול מדובר ומטופל וחוצה את כל שכבות ביה"ס. השאלה כמה זה מחלחל?
הפתרון לא יגיע רק מתוך מערכת החינוך יש צורך בהתערבות מועצה, הקצאת תקציבים ייעודיים בעיקר לשעות פנאי התלמידים וכמובן אחריות ומעורבות הורית. יש צורך בפתרון הוליסטי כולל.

הנמהלת ציינה את חוסר מעורבותם של הורי בית הספר. לדוגמא – בית הספר מביא הרצאות ותוכניות איכותיות ומלמדות גם להורים, והשתתפותם נמוכה מאוד.
בית הספר רואה בהורים שותפים מלאים בהעלאת המודעות ובחינוך למניעה של התנהגויות מסכנות ושימוש בחומרים אסורים.
הועלה רעיון כי כל מגמה בביה"ס "תתקוף" את הנושא מההיבט שלה ואז ישתפו ביום פתוח את כל תלמידי ביה"ס: לדוגמא – מגמת קרימינולוגיה יאספו נתונים וייצרו גרפים רלוונטיים, מגמת תיאטרון יפיקו הצגה בנושא, מגמות ביולוגיה וכימיה מההיבט הפיזיולוגי\כימיקלי וכו' ויתקיים דיון כלל בית ספרי.

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

זכרון יעקב: אלון ירון ואיתמר חייט – זוכי תחרות 'הנואם הצעיר' מטעם 'רוטרי'

מועדון 'רוטרי' זכרון-יעקב, המשיך במסורת ארוכת השנים וקיים את תחרות 'הנואם הצעיר', בסיומו זכו שני תלמידים, אשר ישתתפו בתחרות מטעם 'רוטרי' במסגרת האשכולות, ובהן חדרה, קיסריה, יקנעם, פרדס-חנה ונתניה.

קרא עוד >