מתקן דלקים לא יקום ולא יהיה!

בישיבת וועדת-המשנה לנושאים תכנוניים (ולנת"ע) שהתקיימה השבוע (ג'), הכריזו שלושה ראשי מועצות מהאזור – איימן מרעי, ראש המועצה-המקומית פרדיס, זיו דשא, ראש המועצה-המקומית זיכרון-יעקב ואסיף איזק, ראש המועצה-האזורית חוף-הכרמל – על נחישותם למנוע בכל מחיר הקמתו של מתקן דלקים מסוכן במחצבת עין איילה. השלושה הודיעו כי בכוונתם למנוע הקמת המתקן המדובר, וזאת לאחר שהתברר כי מחצבת עין-איילה נבחנת כאפשרות למיקום המתקן העתידי.

הקמת מתקן הדלקים מתוכננת כחלק מתכנית תמ"א 75 – תמ"א שתכליתה תכנון מחודש של מפרץ חיפה לאור ההחלטה לפנות את בז"ן. המדינה החלה בתהליך למציאת מיקום שיהווה אתר אחסנה ל 550 אלף טונות של תזקיקי הדלקים, ו אחת מ 8 החלופות שיעלו לדיון הינה בשטח מחצבת עין איילה.
במסגרת ועדת העורכים בחנו תחילה 21 אתרים ומתוכם מציעים עתה 8 אתרים להמשך בחינה, כשאחד מחלופות האתרים, והמוצג כחלופה הראשונה, היא המתחם באזור מחצבת עין איילה המוצע כאתר קבע לאחסון דלקים תת קרקעי וניפוק תזקיקים על קרקעי בכמויות גדולות מאד (לא מדובר על איחסון ו/או ניפוק גפ"מ).
שלושה ראשי מועצות מהאזור, הכריזו על נחישותם למנוע בכל מחיר הקמתו של מתקן-תזקיקים ובכוונתם להציג התנגדות משותפת בפני וועדת-המשנה לנושאים תכנוניים וגורמים רלוונטיים אחרים הקשורים לתכנית.

איימן מרעי, ראש המועצה-המקומית פרדיס, זיו דשא, ראש המועצה-המקומית זיכרון-יעקב ואסיף איזק, ראש המועצה-האזורית חוף-הכרמל, הודיעו כי בכוונתם למנוע הקמת המתקן המדובר, וזאת לאחר שהתברר כי קיימת תכנית להצבתו במחצבה של עין-איילה.

מתקן-התזקיקים, משמש צפוי לשמש למגוון פעולות עם חומרים מסוכנים המופקים מהטבע, וזאת בנוסף לאחסון מוצרי-דלק והזרמתם, שינוע מוצרי נפט ומוצרים אחרים המצויים בתהליכי זיקוק ושינוע ואחסון מוצרי-גז שונים.

ראשי הרשויות-המקומיות הודיעו במשותף על התנגדותם להקמת המתקן והטעימו כי "מדובר בחומרים מסוכנים שמצויים במתקן-התזקיקים, ולא יכול להיות שיוקם המתקן במרחק עשרות מטרים ממוסדות חינוך בכפר פרדיס ומאות מטרים בלבד מבתי-מגורים בזיכרון-יעקב וחוף-הכרמל".

השלושה הוסיפו עוד והדגישו כי, הקמת המתקן במחצבה של עין-איילה או בסביבה מהווה "סכנה לחיי אדם, באזור בו יש כבר מתקני תשתיות בריכוז גבוה, ובהם צנרת של קצ"א, מתקנים לקליטת גז מהאסדה הקרובה, ומתקנים ביטחוניים".

יצויין כי המתחם הנידון צפוי להיות מתחם ובו אחסון תת-קרקעי של דלקים, ומשכך, יש לתת את הדעת להיותו מצוי בקרבה מסוכנת לרצועת התשתיות הרחבה בה קיימות 2 צנרות גז טבעי גדולות, כמו גם צנרת קונדנסט מאסדת לוויתן וצנרות דלקים. עוד יצויין, כי בעבר ביקשו הרשויות להטמין את מיכלי הקונדנסט באתר 'חגית' – ונענו בשלילה, "בשל סוגיות בטיחות".

"לא מובן איך משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה לא פסלו את חלופת עין איילה, בייחוד לאור העובדה שמדובר במתקן איחסון תת-קרקעי, כאשר המשמעויות של הקמת מתחמים תת-קרקעיים באזור זה ברורות, ובעבר אף נדחו עבודות הטמנה באזור בשל כך", נאמר בישיבה.
הקריאה המשותפת של מרעי, דשא ואסיףואיזק, הייתה חד-משמעית ובה נאמר כי " לא נאפשר למחדל הזה להתרחש".
עכשיו לא נותר אלא להמתין ולראות, מי יקבל על עצמו את תפקיד השר להגנת-הסביבה, ומי עוד יהא מעורב בסיפור הזה בממשלה החדשה, שהרי הזיכרון הקולקטיבי באזור, לא שוכח את המאבק הכושל נגד הצבת אסדת-הגז קרוב לחוף-הכרמל, חרף המאבק-הציבורי והתנגדות כל ראשי הרשויות באזור…

זיו דשא, ראש המועצה-המקומית זכרון-יעקב אסיף איזק, ראש המועצה-האזורית חוף-הכרמל ואיימן מרעי, ראש המועצה-המקומית פרדיס

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

זכרון יעקב: אלון ירון ואיתמר חייט – זוכי תחרות 'הנואם הצעיר' מטעם 'רוטרי'

מועדון 'רוטרי' זכרון-יעקב, המשיך במסורת ארוכת השנים וקיים את תחרות 'הנואם הצעיר', בסיומו זכו שני תלמידים, אשר ישתתפו בתחרות מטעם 'רוטרי' במסגרת האשכולות, ובהן חדרה, קיסריה, יקנעם, פרדס-חנה ונתניה.

קרא עוד >