יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה: מנחת הבונים לא ישמש כשדה תעופה כללי

דבריו של איתמר בן דוד מצטרפים לאמירותיו של ראש הוועדה הבין-משרדית לבחירת המיקום לשדה המשלים לנתב"ג, שאמר כי 'מנחת הבונים נבדק בעבר כאופציה וירד מהפרק בשלב מוקדם מאוד'. ראש המועצה פנה למבקר המדינה בבקשה כי יבחן את הנושא.

בשל תחילתן של עבודות באזור מנחת הבונים, קיבלה מליאת המועצה החלטה כבר בחודש פברואר השנה, להקים צוות ייעודי לגיבוש מדיניות, מעקב ומאבק לשימור הסטטוס קוו במנחת. בצוות חברים ראש המועצה אסיף איזק, קובי ציטר (עתלית), אורי נוי (עין הוד), אלחנן שורץ (כרם מהר"ל), שרה דישבק שאול (עין אילה), סהר קדם (הבונים), אריה קרטר (נווה ים), מוטי מזרחי (צרופה), עו"ד תומר מירז והאדריכלית רחל שלם.
מטרות צוות הפעולה הינן וידוא מוחלט כי לא יקום שדה תעופה במנחת הבונים; שימור הסטטוס קוו הקיים בפעילות המנחת כיום, וכן בחינת נושא שמורת המלחה (כולל הקמת צוות ייעודי לנושא זה).

בשבוע שעבר נפגש הצוות עם המשנה למנכ"לית משרד התחבורה, אל"מ עילם שגיא, העומד בראש הוועדה הבין-משרדית לבחירת המיקום לשדה המשלים לנתב"ג.
אל"מ שגיא (טייס בהכשרתו) הדגיש בפני חברות וחברי הצוות כי במיפוי שנערך למציאת אתרים פוטנציאליים להקמת שדות תעופה בינלאומיים, מנחת הבונים היה אופציה, אך בשלב מוקדם ביותר ירד לחלוטין מהפרק. לדבריו, המנחת אינו עומד במספר רב של קריטריונים לקיום שדה תעופה בינלאומי, ולכן נמצא כלא מתאים בשלב מוקדם מאוד של המיפוי.
כאשר נשאל בעניין שדה תעופה ארצי, אמר אל"מ שגיא כי הנושא לא נמצא בדיון, ומנחת הבונים בכל מקרה אינו רלוונטי. "התב"ע הנוכחית לא מאפשרת להקים שדה במנחת הבונים. לכן, הקמת שדה ארצי בהבונים תדרוש אישור של תב"ע חדשה, וזה תהליך שייקח זמן רב מדיי."

בנוסף, בתחילת השבוע (ב') פורסם מכתב מאת יושב-ראש הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, איתמר בן דוד. במכתב כותב בן דוד כי "נוכחתי לאחרונה כי באזור חוף הכרמל יוצאים מסרים שגויים לאמצעי התקשורת וברשתות החברתיות. ברצוני להבהיר למען הסר הספק – כי המנחת שבנדון, מכח התכנית שבנדון – לא ישמש כשדה תעופה."
בהמשך נפגשה הנהלת המועצה עם מנהל תחום תשתיות תעופתיות ברת"א (רשות תעופה אזרחית), מוטי שמואלי. בפגישה אמר שמואלי כי "מנחת הבונים לא עומד בשום דרישה לקיום שדה תעופה. התב"ע הנוכחית לא מאפשרת להקים שדה תעופה, ולא ניתן לחרוג מכך". שמואלי הרחיב ופירט כי התב"ע הקיימת במנחת, מאפשרת רק שלושה שימושים: תיירות (כפי שמתקיימת כיום, קרי – צניחה), פעילות ביטחונית ופעילות בעת חירום.

שמואלי גם התייחס לתכנית להארכת המנחת מ 800 מ' ל 1,800 מ', תכנית שהובאה בפני מליאת המועצה כבר בשנת 2017 ואושרה לאחר מכן. "לא עבדו על אף אחד במליאת המועצה", אמר שמואלי. הארכת המסלול נתמכה על-ידי כלל הגופים והרשויות האמונים על כיבוי והצלה, בטחון ובטיחות. "יחד עם זה", אמר שמואלי, "חשוב לזכור ש 'האורך לא קובע' – גם כאשר יורחב המסלול, לא ניתן יהיה להקים שדה תעופה (ארצי, או בינלאומי) במנחת הבונים."

על מנת לבחון לעומק האם תמונת המצב והנתונים שהוצגו בשנת בפני מוסדות התכנון היו נכונים, ואמנם היה צורך בארכת המנחת ל 1,800 מ', פנה ראש המועצה אסיף איזק במכתב תלונה למבקר המדינה, המבקש ממנו לבחון לעומק את הסוגיה. "הנימוק המרכזי שהוצג בפני מוסדות התכנון – לרבות הוועדה המקומית חוף הכרמל, אשר המליצה לוועדה המחוזית לאשר התכנית, וכן המועצה האזורית חוף הכרמל אשר החליטה להצטרף כיזם נוסף לתכנית – היה, כי הארכת המסלול נחוצה לצורך פעילות מטוסי כיבוי-אש בשעת חירום", לשון המכתב. "אני פונה לכב' בבקשה לבדוק האמנם הנתונים שהוצגו בפני מוסדות התכנון בעת הדיון בתכנית היו נכונים.
האמנם היה אז צורך בהקמת מסלול של 1,800 מ' לצרכי טיסות כיבוי-אש בחירום? והאם צורך זה עדיין קיים?", כותב איזק. 

מכתב איתמר בן דוד
מכתב איתמר בן דוד

 

 

ויקיפדיה

צנחנים צועדים אל מטוס במנחת הבונים. מתוך ויקיפדיה

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

זכרון יעקב: אלון ירון ואיתמר חייט – זוכי תחרות 'הנואם הצעיר' מטעם 'רוטרי'

מועדון 'רוטרי' זכרון-יעקב, המשיך במסורת ארוכת השנים וקיים את תחרות 'הנואם הצעיר', בסיומו זכו שני תלמידים, אשר ישתתפו בתחרות מטעם 'רוטרי' במסגרת האשכולות, ובהן חדרה, קיסריה, יקנעם, פרדס-חנה ונתניה.

קרא עוד >