אירוע מרכזי במסגרת היום הבינלאומי לציון המאבק באלימות במשפחה

מדי שנה מציינים בארץ ובעולם את היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים. גם כאן בפרדס חנה-כרכור במרכז הטיפולי לשלום המשפחה, אגף שירותי רווחה וקהילה, אנו רואים חשיבות רבה להעלאת מודעות לתופעה הכואבת ולטיפול במניעת אלימות במשפחה.
המרכז הטיפולי לשלום המשפחה בפרדס חנה-כרכור והמדור לעבודה קהילתית באגף לשירותי רווחה וקהילה יחד עם ארגוני הנשים, מועצת נשים והמשרד לביטחון פנים מזמין אתכם לאירוע "אלימות בתחפושת" שיתקיים במתנ"ס פרדס חנה ב19:30 בערב בתאריך 24.11.2022 .

ד"ר מיכל נחמיאס עו"ס ומנהלת המרכז  לשלום המשפחה מסבירה: אלימות במשפחה על כל סוגיה (פיזית, נפשית, מילולית, כלכלית, מינית ) אינה מתקיימת בחלל ריק אלא ישנו אקלים שתורם להתפתחות מצבי סיכון ואלימות. אקלים כזה עשוי לכלול מריבות חוזרות ונשנות ללא יכולת לפתור בעיות, ביקורת תמידית, הטחת האשמות, צעקות ועלבונות, זלזול, הקטנה, ביטול, הפחדה והליכה על ביצים.  מציאות מתמשכת כזו מחבלת ביחסי הזוגיות ושלום המשפחה. המחירים וההשלכות יכולים להיות כואבים ורבים: סטרס מתמשך, קשיים בתפקוד, מצוקה קשה, משבר זוגי, ריחוק חברתי, פגיעה מתמשכת בילדים , פרידה וגירושים, פגיעה בבריאות, נזק משפטי, נזק כלכלי וסבל מתמשך.

אנשים שנחשפו לאירועי חיים שליליים ו/או לטראומות בעבר  כמו פגיעות מיניות, אלימות במשפחה , טרור, פיגועים, אסונות, ירי טילים ואובדן חבר בצבא עשויים יותר להגיב במצבי לחץ וכעס בזוגיות באופן אוטומטי- הישרדותי של "הילחם-ברח"fight or flight ) ):  הם יגיבו בתוקפנות  כאשר הכעס מופנה החוצה, על בני הזוג או שהם יגיבו בהימנעות והתרחקות כאשר הכעס מופנה פנימה ואינו מדובר . כתוצאה מכך מתרחשת צבירת כעסים , טינה ומצוקה שעלולים בסופו של דבר להוביל להתפרצות בלתי נשלטת. אנשים כאלה חווים יותר קשיים  בוויסות עצמי במיוחד רגשות של  כעס, איום, לחץ, כאב וקושי להתמודד בצורה יעילה עם בעיות בכלל ובמערכת הזוגית בפרט. בעיות אלה קשורות לרוב למספר תמות מרכזיות: חוסר אמון וחשדנות, בעיות באינטימיות ובעיות הקשורות לכוח, שליטה ולערך העצמי. לכן יש חשיבות רבה  ללקיחת אחריות אישית על התנהגויות שפוגעות בעצמי ובאחר ולא להישאר עם זה לבד. לבוא להתייעץ, ללמוד דרכים אחרות לטפל בבעיות היום ובהשלכות של חשיפה לטראומה על יחסי הזוגיות.

תמי בר ששת מנהלת אגף שירותי רווחה וקהילה מוסיפה: תופעת האלימות במשפחה חוצה מגזרים, גילאים, עדות ומצב כלכלי. אלימות יכולה להתרחש בכל בית. אנו עדים לעלייה משמעותית בשנים האחרונות במספר הפניות לקבלת עזרה מקצועית ונראה שקיימת הרבה יותר מודעות אישית וחברתית לתופעה ולטיפול בה. ברמת המשרד והמדינה יש כיום יותר דגש על הקצאת תקנים ותקציבים לנושא במקביל לחקיקת חוקים למיגור האלימות.

ד"ר מיכל נחמיאס מוסיפה: כמה כאב ומצוקה היו נחסכים במערכות יחסים אם ניתן היה ללמוד לדבר ולומר את מה שמפריע לנו  כך שהצד השני באמת יקשיב לנו ולא יתגונן, או אם ניתן להצליח לנהל שיח רגוע ואפקטיבי מבלי לגלוש לריב לכעס והטחת האשמות.  אז זהו שיש אפשרות להתחיל לעשות שינוי! חשוב לזכור שדפוסי התנהגות אלימים במערכת הזוגית הם תוצאה של תהליכי למידה כך שניתן ללמוד במקומם דפוסי התנהגות אחרים אפקטיביים יותר לרווחה פיזית ונפשית כאחד.

המרכז לשלום המשפחה בפרדס חנה-כרכור המתמחה בתחום הטיפול באלימות במשפחה מציע טיפול באופן פרטני וכן טיפול קבוצתי לנשים וגברים בנפרד. בקרוב יפתחו שתי סדנאות לגברים סביב התמודדות במצבי לחץ כעס וקונפליקט במערכת הזוגית. אורך כל סדנה-  12 מפגשים בני שעתיים בשעות הערב. לצורך הרשמה ובירור פרטים נוספים יש להשאיר הודעה למספר 0997997447. בהמשך תיפתח סדנה גם לנשים במתכונת דומה.

בסדנה לומדים להכיר את המרכיבים שמעוררים את הכעס ומזהים את המבערים הרגשיים האישיים שמציתים אותו. לאחר מכן לומדים טכניקות לניהול כעס וקונפליקט, טכניקות הרפיה ותקשורת מקרבת. ככל שמתרגלים את הטכניקות בחיי היום יום יגדל הסיכוי להצליח ללמוד לנהל את הכעס, לתקשר אותו בצורה אפקטיבית, לפתור בעיות, ליצר תנועה לעבר קרבה, אינטימיות ושביעות רצון בזוגיות.

לפניכם, טעימה מהדברים שגברים שיתפו בסיום סדנה שהתקיימה לאחרונה:

  • "פעם ראשונה שאני מצליח להגיד מה באמת מפריע לי בלי לפחד לפגוע באישה או לפחד שנריב שוב"
  • "ההתפרצויות פחתו מאוד, יש אוירה הרבה יותר רגועה בבית מאז שהתחלתי את הסדנה"
  • "קיבלתי כלים שממש עוזרים לי לעצור בזמן שיחה קשה לפני שהכעס משתלט ולהרגיע את עצמי"
  • "הילדים שלי קיבלו אבא יותר רגוע"
  • "אני מבין יותר טוב מה עובר עלי בפנים, מה מפעיל אצלי את כפתור הכעס ואיך לטפל בו נכון"
  • "אני מתחיל להבין יותר את הקשר בין חוויות שליליות שעברתי בחיים לכעסים שלי על אשתי ואיך לא להיות מופעל מכך"
  • "מה שקובע איך אני אגיב קשור בעיקר לפרשנות שלי את סיטואציה"

כמטפלת שעוסקת לא מעט שנים בתחום אלימות כל פעם מרגש אותי מחדש לראות לקוחות שבוחרים לעבור מכעס והאשמה ללקיחת אחריות אישית, משליטה על האחר לשליטה עצמית, מאומללות לסיפוק.  שינוי הוא בהחלט אפשרי והבחירה בשינוי היא בידיים של כל אחד ואחד.  ממש כמאמר הפסוק "לא בשמיים היא ולא מעבר לים כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו" (חומש דברים פרשת ניצבים)

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

זכרון יעקב: אלון ירון ואיתמר חייט – זוכי תחרות 'הנואם הצעיר' מטעם 'רוטרי'

מועדון 'רוטרי' זכרון-יעקב, המשיך במסורת ארוכת השנים וקיים את תחרות 'הנואם הצעיר', בסיומו זכו שני תלמידים, אשר ישתתפו בתחרות מטעם 'רוטרי' במסגרת האשכולות, ובהן חדרה, קיסריה, יקנעם, פרדס-חנה ונתניה.

קרא עוד >