שומרים על חיות הבר!

חיות הבר המתגוררות מזה עשרות אלפי שנים באזור רמת הנדיב נמצאות בסכנה עקב מפגשים קטלניים עם כלי רכב בקטע שהוגדר כ-HOT SPOT בכביש 652 המחבר בין זכרון יעקב לבנימינה. מפגשים אלו מסוכנים גם לחיות וגם לאדם. על כן הצוות המקצועי ברמת הנדיב שמנסה למנוע תאונות וארועי דריסה בין מכוניות לבע"ח, יוצא בקמפיין ראשון מסוגו בישראל המבוסס על כוחות מקומיים בשיתוף פעולה עם המועצות המקומיות באזור: זכרון יעקב, בנימינה-גבעת עדה ואלונה, נתיבי ישראל ורשות הטבע והגנים לשמירה על חיי החיות והנהגים

חיות הבר המתגוררות מזה עשרות אלפי שנים באזור רמת הנדיב נמצאות בסכנה עקב מפגשים קטלניים עם כלי רכב בקטע שהוגדר כ-HOT SPOT בכביש 652 המחבר בין זכרון יעקב לבנימינה. מפגשים אלו מסוכנים גם לחיות וגם לאדם.

על כן הצוות המקצועי ברמת הנדיב שמנסה למנוע תאונות וארועי דריסה בין מכוניות לבע"ח, יוצא בקמפיין ראשון מסוגו בישראל המבוסס על כוחות מקומיים בשיתוף פעולה עם המועצות המקומיות באזור: זכרון יעקב, בנימינה-גבעת עדה ואלונה, נתיבי ישראל ורשות הטבע והגנים לשמירה על חיי החיות והנהגים

שימו   יש גירית תן צבי ודורבן
גירית. איור: רחלי שלו

מדי שנה אלפי חיות בר בישראל נפגעות כתוצאה מהתקלות עם כלי רכב. חיות הבר נעות במרחב, מחפשות מזון, בני זוג ואזורי מחיה חדשים ונאלצות לחצות כבישים. נסיעה מהירה של נהגים ובמיוחד באזורים חשוכים כמו גם המחסור במעברים בטוחים גורמים לתאונות המסכנות גם את החיות וגם את הנוסעים ברכב. בימים אלו פארק טבע רמת הנדיב יוצא בקמפיין ראשון מסוגו בארץ שמטרתו להעלות את המודעות לבעיה בקרב ציבור הנהגים בישראל וזאת על מנת שיאטו את מהירות הנסיעה וינהגו בצורה זהירה סמוך לשמורות טבע ולשטחים הפתוחים, בדומה למהלכים דומים אשר נעשו במדינות כמו קנדה, אוסטרליה, הולנד ועוד.
את כביש 652 כולנו מכירים. אנחנו פוקדים אותו כשאנחנו מסיעים את הילדים לבתי הספר, כשאנחנו נוסעים לעבודה, או סתם בדרך לאחד ממרכזי המסחר המקומי.
לרוב יראה לנו הכביש פסטורלי למדי – דקלי וושנגטוניות, שטחים חקלאים, שדות וארכיאולוגיה המציצה ממבצר שוני העתיק.
אבל אנשי הטבע ברמת הנדיב יודעים, שלפעמים הפסטורליה מתנגשת עם המציאות.
עשרות חיות בר נדרסות מדי שנה באזור שהוגדר ע"י מומחים כ"hot spot" וביניהם: קיפודים, גיריות, תנים, חזירי בר וצבאים. מפגש כזה בין רכב לחיית בר הוא סכנה הן לחיה והן לאדם ויכול להסתיים בטרגדיה של ממש.

צבי. איור: רחלי שלו

אז מה עושים?
בוקר אחד התכנסו בחדר הישיבות חברי הצוות המקצועי של רמת הנדיב והציפו את השאלה: מה ניתן לעשות כדי למנוע דריסת חיות בר באזור?
ברמת הנדיב כמו ברמת הנדיב, נקודת ההתחלה תמיד תהיה נתונים. ליאת הדר, מנהלת תחום המחקר, ואמיר ארנון, אחראי ממשק ושימור של חיות הבר של רמת הנדיב, הציגו לצוות את המידע המצטבר על דריסות של חיות בר במרחב בכלל ובקטע הכביש המדובר בפרט. לאחר דיון מעמיק הוחלט כי אסטרטגיית הפעולה תתמקד בשני ערוצים: מענים שישפיעו על התנהגות בעלי החיים ומענים שישפיעו על התנהגות בני האדם.
כדי לגרום לבעלי החיים להיזהר מהכביש יותקנו עליו בקרוב, בשיתוף רשות הטבע והגנים, מתקנים מהבהבים מיוחדים אשר יתריעו בהבהוב אור וקול לבעלי החיים על הסכנה העתידית ויסייעו להם להימנע מהתפרצות לכביש ולחזור אל שטחי הטבע.
בגזרת בני האדם היה ברור שהמענה צריך להיות מורכב יותר. תושבים רבים באזור, קל וחומר עוברים ושבים בכביש זה, אינם תמיד מודעים לבעלי החיים הנמצאים בסביבה. בעת טיול ליד הבית מעולם לא נתקלו בתן או בדורבן, וצבי ליד ביתם נשמע להם כמו פנטזיה או אגדה. אך האמת היא כי בשטחי רמת הנדיב וגם בשטחים הפתוחים באזור, גבעות אלונה ולאורך נחל תנינים, יש חיות בר רבות המוצאות בפארק הטבע סביבה בטוחה ומוגנת.

שימו   סעו לאט
דורבן. איור: רחלי שלו

המסרים שנבחרו לקמפיין הם: שימו לב לחיות הבר באזור, דעו שממש ליד הבית שלכם יש חיות בר מגוונות, וסעו לאט. זוהי קריאה אקטיבית וספציפית לפעולה.
אבל איך עושים קמפיין אפקטיבי?
בפגישת סיעור מוחות הועלו דוגמאות לקמפיינים הזכורים לנו כאפקטיביים במיוחד, כאלו המשנים הרגלים או נותנים כלים פרקטיים לשינוי. ביניהם עלו שתי דוגמאות המהוות השראה טובה במיוחד:
בשנות ה-90 היה קמפיין (תשדיר שירות, כך קראו לו אז) שהגיע לכל בית ורכב בישראל ולימד כיצד לשמור מרחק בין הרכבים: יש לסמן נקודה שאליה הגיע הרכב לפנינו ולספור "21, 22…", עד שהרכב שלנו יגיע לאותה נקודה. ספירה זו תעיד על המרחק המדויק שצריך להיות בין הרכבים. נדמה שאין מי שלא הכיר את הכלי היעיל הזה או לא השתמש בו.
באותה ישיבה גם עלתה הפרסומת שניסתה להקנות הרגלי נסיעה במושב האחורי של הרכב: "מדליק מי שמקליק ראשון". בסלוגן חמוד המפעיל את הילדים הורגלו ההורים והילדים שלא נוסעים עד שכולם חגורים. מלפנים ומאחור.
תובנות רבות עלו כתוצאה ממקור השראה זה, וביניהן: ילדים הם שגרירים מצוינים לשינוי הרגלים, ושינוי הרגלים יכול להיות גם כיפי ומשחקי.
יצאנו לדרך.

צוות רמת הנדיב מתוך הקליפ
גירית, תן, צבי ודורבן

לקמפיין "גויסו" ארבע חיות בר. הבחירה בהן ולא בחיות אחרות הנמצאות במרחב (קיפודים, צפרדעים, חזירים וכו') נבעה מהרצון לשקף מגוון הקיים בפארק הטבע ולהפנות זרקור אל חיות שלא תמיד כולם מכירים או מעלים על דעתם שהן מתגוררות ליד בתים, ערים ומושבים.

תן. איור: רחלי שלו
הדמויות

כדי להתחבר לחיות, לאהוב אותן ולחשוב עליהן היה לנו ברור שנכון לאייר, לסגנן ולפשט אותן. אל הפרויקט לוהקה מאיירת נפלאה, רחלי שלו, שמעבר לגישתה ולכישרון האיור היא גם תושבת האזור (פרדס חנה), והיה ברור כי החיבור הרגשי שלה יהיה מיידי.

ה"ביט"

רצינו שיהיה לקמפיין קצב, רצינו שיהיה קליט, כזה שיאפשר להעביר את המסר בצורה קלילה, כזה שכאשר נשמע אותו נתאהב בחיות וניווכח שהן כאן ממש לידנו, אבל יותר מכול נבין שיש לנו מה לעשות כדי להגן עליהן. כזה שהולך איתנו גם אחרי שהוא מסתיים.
פנינו לפילוני, הרי הוא דני קרק, מפיק מוזיקלי, מלחין (וכמובן הגיטריסט האהוב של שבק ס) ולפני הכול תושב זכרון יעקב. פילוני התחבר למסר והפיק עבורנו ביט ממכר במיוחד.

צוות רמת הנדיב מתוך הקליפ
המשפחות

על אף שהבנו שהסוגייה אינה ייחודית לרמת הנדיב בלבד אלא אופיינית לכל כביש או יישוב הנמצא בקרבה לשטחים פתוחים היה ברור שבקמפיין עצמו יש ערך למקומיות. לקמפיין נבחרו חמש משפחות אשר מספרות סיפור מקומי מגוון – כל אחת מהן מאפיינת את התושבים השכנים, כאלו אשר בחרו לגור באזור קרוב לטבע, שהטבע יקר לליבם אך בשגרת חייהם עסוקים במשימות שותפות.
"אנחנו מגיעים המון לרמת הנדיב" אומרת גלי אמדי גבעוני ממשתתפות הקמפיין "רק אתמול הלכנו לעין צור ובכל הזדמנות אנחנו מטיילים בשבילים ומסיירים בגנים ועדיין הילדים כ"כ הופתעו לגלות שממש במרחק הליכה מהבית שלהם יש גם צבאים. כשניתנה לנו ההזדמנות היה ברור שזו תהיה הדרך שלנו להחזיר לטבע ולשמור עליו אחרי שאנחנו כ"כ נהנים ממנו".

בין המצטלמים בקליפ גם משפחתה של רחלי שלו, תושבת פרדס חנה שגם זכתה לאייר את הדמויות בקמפיין, ומי שעוקב אחריה ברשתות לא יכול שלא לזהות את החיבור העמוק שנוצר לה בעקבות הקמפיין.

תוספת משפחתית מיוחדת באה בדמותם של פקחי רמת הנדיב חסן סאלח, מחפוז אל ח'טיב, ווהבי אל ח'טיב ואלון לב שלקחו חלק בקליפ ומצאו דרך נוספת לעשות את מה שהם עושים מידי יום בעבודתם- שמירה על חיות הבר.

צוות רמת הנדיב מתוך הקליפ

להפקת הקליפ נבחר הבמאי מיקי שטיינר, תושב בנימינה ויזם תרבותי מקומי.
בימים אלו אנחנו משיקים את הקליפ בהתרגשות גדולה, מקווים ומאמינים שבזכותו נהגים ינהגו יותר בזהירות ויידעו שליד הבית שלהם כדאי לשים לב כי יש שם: גירית תן צבי ודורבן.
מוזמנים לסרוק את הקוד QR לצפות בסרטון ולשיר איתנו עכשיו ובכל פעם שאתם פוגשים את הדגלים שלנו ובהם: גירית, תן, צבי ודורבן.

 

צוות צילום ובימוי הקליפ