מועצת זכרון לקבלנים וליזמים: "ראו הוזהרתם"!

בסוף השבוע האחרון קשה היה להתעלם מפרסומים בולטים שהופיעו בעיתונות הארצית ומקומית מטעם המועצה המקומית זכרון יעקב, שבאו להתריע בפני קבלנים ויזמים לא להשתתף במכרזים חי/426/2021 וחי/158/2022 של רשות מקרקעי ישראל.
מדובר בתוכנית 353-0332429 שאושרה על ידי הוועדה המחוזית חיפה בחודש אוקטובר 2021. במהלך חגי תשרי וללא ידוע של המועצה, רמ"י פרסמה שני מכרזים שמתייחסים לבניית 650 דירות למגורים ועוד ו-250 יחידות דיור מוגן. הדבר נעשה ללא ידיעתה של המועצה, ללא הסכמתה ואף ללא עדכון המועצה על מועד פרסום המכרזים ולוחות הזמנים להגשתם.
המועצה הגישה עת"ץ 55329-12-21 לבית משפט המחוזי בחיפה ועדיין לא התקבל פסק דין.

כחלק ממאמצי המועצה להתנגד לתוכנית המוצעת פנה ראש המועצה מר זיו דשא במכתב רשמי להתאחדות הקבלנים בוני הארץ בו נאמר בין היתר: "המועצה לא תוכל לקדם פיתוח של המתחם, כל עוד לא הובטח התקצוב והמימון של כלל עבודות הפיתוח והתשתיות".

בתוכניות המוצעות כשלים תכנוניים רבים וחמורים בתחום תשתיות, תחבורה, כלכלה אורבנית שיפגעו הן ברוכשי דירות עתידים והן בתושבי זכרון ובצביון המושבה.
השנה מסיימת המועצה את תוכנית התייעלות של 4 שנים ואמורה בתקופה הקרובה להיות רשות יציבה וזאת למרות שאזורים מסחריים העתידים לקום, נמצאים בשלבי התכנון וייקח מספר שנים עד שייבנו. מימוש תכנית "זכרונה" בהתאם למכרזים שפורסמו עלול להכניס את המועצה לגירעון של כ-100 מיליון שקל תוך 5 שנים.

רמ"י פועלים מעל ראשה של הרשות המקומית ובלי לתת פתרונות לפיתוח התשתיות הנחוצות ולכלכלה אורבנית. כך למשל אין שום הסכם פיתוח חתום אלא רק דיבורים על כך שצריך להרחיב את כביש 652 לדו-מסלולי (התוצאה של אי הרחבת הכביש – פקקים אדירים בשעות הבוקר שישתיקו את התנועה באזור). לשכונה לא תוכננו שטחי מסחר העונים על היקף הבינוי המתוכנן. משרד החינוך לא הגדיר בתוכניות לשנים הבאות הקמת בתי ספר וגני ילדים בשכונה.

ראש המועצה מר זיו דשא: "רשות מקרקעי ישראל פועלת בבריונות כי יש לה סמכות ללא כל אחריות כלפי תושבי זכרון יעקב, המועצה תפעל בכל הכלים החוקים שבידה למנוע מצב זה".

תגובתה של צילה רשף: זו כרוניקה ידועה מראש, תוכנית זכרונה נמצאת במסרקות הוועדות הסטטוטוריות מספר שנים, מי שיקרא את פרוטוקולי וועדה המרחבית ״הברון״ עוד בימי היו״ר ארנון גלעדי, ניתן לראות כי כשנושא זכרונה עולה לסדר יום ראש המועצה יוצא מהדיון בגלל ניגוד עניינים בנושא תוכנית זו מאחר והוא בעל אדמה בה וחתום על ניגוד עניינים בתוכנית זו.
כיו״ר אופוזיציה הבאתי את נושא אוזלת היד בטיפול בתוכנית זכרונה, במספר דיוני מליאה שאלנו שאלות קשות על התוכנית, חייבנו את ראש המועצה להציג את התוכנית לחברי מועצה, להציג את נוסחת כמות יחידות הדיור, להציג את אומדן הפיתוח הנדרש מכספי הרשות.
אתם יכולים לצפות בתגובת ראש המועצה לשאלות אלה כפי שנכתבו בפרוטוקול מליאת המועצה מיום 6/7/2021.

להלן ציטוט מתוך הפרוטוקול:
6/7/2021 זיו דשא – ״מהטעמים הידועים לא השתתפתי בדיונים, נערכו דיונים. סוגיית פער מימון תשתיות ידוע אך לא מדובר בפערים של מאות מיליוני ₪. אני מתבסס על דו"ח השמאי שמייצג את המועצה״.

החובבנות בטיפול בתוכנית והתרדמה של ראש המועצה בנושא תגרום למלתעות רשות מקרקעי ישראל להחיל את כל הפנטזיות בתוכנית זכרונה.
בדיון אחר בנושא הצגתי באופן שלא משתמע לשתי פנים ואף הרמתי דגל כי הרכבת יצאה מהתחנה ומישהו כאן נירדם בשמירה.

להלן ציטוט מהפרוטוקול:
15/9/2020 צילה רשף – ״שכונת זכרונה יוצאת לדרך, שום הודעה לא דווחה לציבור, לא בוצע שיתוף לכלל הציבור, אף קריאה להתנגדות, המועצה הגישה התנגדות מאוד רפה. שכונת זכרונה הוא אירוע שובר שיוויון בפיתוח המושבה״.

היה ראוי כי ראש המועצה ימנה חבר מועצה או סגן ראש מועצה לטפל טיפול שורש בתוכנית ולא להפקירה למוסדות התכנון במשך שנים, אנחנו היום משלמים מחיר כבד מאוד על בחירתו של ראש המועצה להעדר מהדיונים במקום למנות ולהאציל סמכויות לבעל תפקיד אחר. נוכחותו בדיונים החלה רק בחודשים האחרונים כשהבין שהקטסטרופה מתדפקת על דלת המושבה.
צר לי שראש המועצה משמיע קולות של הקוזק הנגזל אך הכתובת היתה על הקיר.
ולסיום- גם תוכנית פארק היין עלולה להתהפך עלינו, עד היום לא פועלת מנהלת פארק היין על פי יעודה ותפקידה, אין פיקוח הדוק על מימוש אבני הדרך של התוכנית, אין שיווק אגרסיבי למתחמי הבילוי/ התרבות והפנאי, למרות שהוקצו תקציבים לכך, תרדמה במימוש תוכניות מתחמי הבילוי/תרבות ופנאי עלולה לגרום להסבת איזורים אלה גם כן למגורים.
מקווה שראש המועצה יתעשת מהר וייקח אחריות על אוזלת ידו בטיפול בתוכנית זכרונה ובתוכנית פארק היין.

תגובתו של זיו דשא ראש המועצה:
אחריות אל מול דמגוגיה – בזמן שחוסר ידיעת העובדות ואי הצגת אמת נפגשים יחד, מקבלים התייחסות כפי שכותבת צילה רשף.
צילה רשף, מי שתמכה בפרויקט עדן אין ההרסני שיזמה חברה עלומה מאיי הבתולה, מי שהייתה סגנית ראש המועצה בשנת 2015 וברשלנות, התעלמה ולא פעלה כאשר היה ניתן לבחון אפשרות לעדכן את תמ"א 35 שהגדירה את זכרון יעקב כישוב עירוני, חברת המועצה צילה רשף שלא מגיעה לוועדת תכנון של המועצה ולא לוקחת חלק בדיונים ומייצרת תירוצים, חברת המועצה צילה רשף שלא תמכה בהתנגדות המועצה לפרויקט בניה ברחוב הזית שביקש להוסיף יח' דיור ואלה רק דוגמאות חלקיות, צילה רשף לא באמת מבינה מהם אתגרי התכנון והבניה של המושבה.
מדבריה של צילה רשף עולה שאין לה מידע בסיסי על נושאי תכנון ובניה במושבה בכלל ובזכרונה ובפארק היין בפרט.

העובדות הן: כל תוכניות הבניה החדשות בזכרון יעקב ובינהן זכרונה, נגזרות מתמ"א 35 ומתוכנית המתאר שנמצאת בשלבי דיון סופים. לפארק היין יש מנהלת, שפועלת, פיתוח התשתיות במתחם לקראת סיום, יזמים מגישים תוכניות פיתוח למתחם פארק היין בהתאם לתב"ע ותוכניות אלו מקודמות בוועדות התכנון.
בכל הקשור למתחם זכרונה המועצה ערכה דו"ח מקצועי ע"י בכירי השמאים, המצביעים על הנזק לרשות המקומית אם תיבנה השכונה במתכונת עליה הוחלט, על הכאוס התחבורתי שיגרם , ומה האיום על החיים במושבה שיגזרו מבניית השכונה במתכונת המוצעת. המועצה ברשותי פעלה לאורך תקופת גיבוש התוכנית בצורה עיקבית והציגה את עמדתה בפועל, לוועדות התכנון המחוזיות והארציות, את הפעילות כנגד התוכנית הובילו אנשי המקצוע של המועצה בסיוע חברי מועצה ומומחים מקצועיים .
נתעלם מרעשי רקע של מי שלא מכירה את ליבת הנושאים ונמשיך לפעול אל מול רמ"י בוועדות התכנון ובהליכים המשפטים ונדאג ליידע את הרוכשים הפוטנציאלים על הסיכון הטמון ברכישת דירות במקום ועוד.
כפי שנהגתי בשיקול דעת, בנחרצות ובאחריות בכל התחומים כך אפעל גם במאבק זה.

הדמייה תכנית 'זכרונה'

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

זכרון יעקב: אלון ירון ואיתמר חייט – זוכי תחרות 'הנואם הצעיר' מטעם 'רוטרי'

מועדון 'רוטרי' זכרון-יעקב, המשיך במסורת ארוכת השנים וקיים את תחרות 'הנואם הצעיר', בסיומו זכו שני תלמידים, אשר ישתתפו בתחרות מטעם 'רוטרי' במסגרת האשכולות, ובהן חדרה, קיסריה, יקנעם, פרדס-חנה ונתניה.

קרא עוד >