גפן ספורט: מי השותפה הבאה של מכבי חיפה?

 


ספורט

אם לא יהיו הפתעות או תקלות, יש סיכוי לשיתוף פעולה בין האלופה מכבי חיפה ( שאולי כבר לא תזכה העונה בעוד תואר) לבין קבוצת אל-עין מהאמירויות ו'הירוקים' יגיעו לשחק גם באבו-דאבי בהתאם לחזון של יענקל'ה שחר. נכון למועד כתיבת שורות אלה נרקם ההסכם בין שני המועדונים וזה המקום לנסות להכיר מעט את הקבוצה הערבית המצליחה.

קבוצת הכדורגל אל-עין הדהימה את העולם כאשר זכתה בשנת 2018 בליגת-האלופות האסייתית ואף הגיעה לגמר גביע-העולם למועדונים נגד ריבר-פלייט. מדובר במועדון ספורט מקצועני ראשון בליגה האמירתית, שזוכה לתמיכה גם מצד נסיך-הכתר בערב-הסעודית. מבנה המועדון מפורט באתר האינטרנט שלו ומאחוריו חברת השקעות שהוקמה בשנת 2013 ורוצה לפתח את הספורט באיחוד האמירויות באמצעות שיתוף-פעולה עם מועדונים בעולם ובכלל זה כפי הנראה גם עם מכבי חיפה.

לקבוצה אצטדיון המכיל 25 אלף מקומות ונכון להיום מאמן אותה סרגיי רברוב מאוקראינה, שבעברו שיחק גם במדי טוטנהאם הלונדונית. יכול להיות שבקרוב נלמד על המשחק הראשון בין אל-עין לבין האלופה הישראלית…

 

'ה'סופר-ליג' קמה שוב לתחייה

פרויקט ה'סופר-ליג' שקם ונפל לאחר שגרם זעזוע בכדורגל האירופי, עשוי אולי לקום לתחייה. כך על כל פנים סבור נשיא 'יובנטוס' אנדראה אניילי, העומד מאחורי היוזמה הדרמטית להקמת ליגה חדשה באירופה.

הפעם על-פי הפרסומים, מדובר בפורמט חדש לעומת התכנית המקורית ולפיו לא יהיו 'שריונים' וקבוצות יעפילו ל'סופר-ליג' בהתאם לתוצאות שלהן בליגות המקומיות וכמו כן תתנהל ליגת-משנה ובה 20 קבוצות ומספר המשחקים יהיה קטן יותר.

לפי הפרסומים בספרד ובאיטליה יש כרגע 11 קבוצות שמבקשות להשתתף ב'סופר-ליג'  ( לאחר שהאלופה אינטר נטשה) והן : ארסנל , מילאן , צ'לסי , אתלטיקו-מדריד , ליברפול , מנצ'סטר יונייטד , מנצ'סטר סיטי , טוטנהאם , ריאל-מדריד , ברצלונה ויובנטוס.

בתגובה כבר הודיע נשיא אופ"א, כי מי שיצטרף ל'סופר-ליג' יושעה מכל הטורנירים והמסגרות באירופה, אבל לא בטוח כי יש תחמושת באקדח בו הוא מאיים.

 

מאמנים שהפכו לשק-חבטות

מה המשותף לרוני לוי, מאמן הפועל באר-שבע עד לא מכבר, ולמוטי איווניר, מאמן הפועל אום אל-פחם עד לא מזמן? שניהם פוטרו בתוך זמן קצר זה מזה מקבוצותיהם על-ידי הבעלים, בעיקר בגלל לחץ כבד של האוהדים וכך הפכו גם הם את מעמדו של המאמן בכדורגל הישראלי לרעוע עוד יותר, בעיקר נוכח העובדה לפיה רק 5 קבוצות בליגת-העל עדיין לא החליפו מאמן!.

רוני לוי הלך הביתה אחרי שאלונה ברקת נכנעה ללחץ אוהדי באר-שבע, למרות שהמאמן שלה היה מועמד לאליפות וגם לזכייה בגביע. נכון שבעבר כבר פוטר רוני לוי ממכבי חיפה, בית"ר ירושלים ואנורתוזיס מקפריסין, אבל אחרי באר-שבע, יצטרך לחפש את עתידו ברומניה או קפריסין ובבירת-הנגב יוכלו אולי להתנחם בתואר כלשהו בלעדיו.

מוטי איווניר שפתח את העונה באום אל-פחם בצורה מרשימה, סבל מירידה ביכולתה של קבוצתו ופוטר, יחד עם עוזרו וויסאם חלאילה אחרי 4 חודשים (חזר אחר-כך לקבוצה בתום 'הפסקה' של חודש-וחצי) נוכח הלחץ שמקורו באוהדים, שגרמו להנהלת הקבוצה לשלוח אותו בחזרה לעמדת הפרשן בערוץ-הספורט וגם מעמדם של שאר המאמנים לעונה הבאה עדיין לוט בערפל. 3 משחקים ללא ניצחון ומקום-5 בליגה, סיימו את תפקידו של מוטי איווניר בקבוצה מהמגזר וכך הצטרף לרוני לוי ולאחרים, כמי שמשלם את מחיר כניעת הבעלים ליציעים.

מי שמחפש תשובה לרמת הכדורגל בארץ, עשוי למצוא בדיוק בסיפור הזה את התשובה.

 

שיטת משחקים חדשה בנוער

הנהלת ההתאחדות  לכדורגל עומדת לאשר שינוי מבנה הליגות לנוער, במטרה להגיע לעונת 2024 לליגת-על אחת ובה 14 קבוצות, לליגה-ארצית וגם בה 14 קבוצות ומתחתיהן שתי ליגות אזוריות ושתי ליגות מחוזיות.

מדובר במהלך שעתיד להתבצע בבת אחת, כאשר מליגת-העל יהיו שתי יורדות לליגה-הלאומית ואילו ההעפלה ללאומית, תהיה תלויה במיקום הקבוצות שידורגו בין מקומות 1-6 בכל מחוז. כבר עכשיו ברור שהשיטה האגרסיבית החדשה תחזק את המועדונים הגדולים ותבוא על-חשבון הקבוצות 'הקטנות' , מה שכמובן לא יוסיף לקידום כדורגלני הנוער וישפיע בעתיד גם על הנבחרות הבוגרות.

(תמונה ממשחק של ליגת הנוער)

 

אבשלום רצאבי הלך לעולמו


הכדורגלן אבשלום רצאבי הלך בגיל-85 לבית-עולמו. מרבית חובבי הכדורגל הוותיקים זוכרים את הכדורגלן המנוח, ששיחק כקיצוני בקבוצת הפועל פ"ת במשך 7 עונות, בהן זכה ב-4 אליפויות. אבשלום רצאבי ששיחק בקבוצה יחד עם אחיו זכריה, לבש את מדי פ"ת במשך 110 משחקים והבקיע לזכותה 30 שערי ליגה.

למשך זמן מה עבר לשחק בקבוצת הפועל מחנה-יהודה בליגה השנייה, והבקיע לזכותה 27 שערים ב-56 משחקים. אבשלום רצאבי נודע בזמנו כ'קיצוני סופה', בעל שליטה נפלאה בכדור והטביע את חותמו על הכדורגל הישראלי בשנות ה-60.

בתוך כך נודע גם על פטירתו של יעקב מעיין ז"ל, בגיל 77 ממחלה קשה, מנהל מכבי חיפה בעונת האליפות 1984 כאשר עבד עם המאמן שלמה שרף.

 

החבר של פוטין ששינה את הכדורגל העולמי


רומן אברמוביץ דורש 4 מיליארד אירו עבור קבוצתו צ'לסי, אותה העביר בשלב זה לנאמנות, מתוך כוונתו למכור את המועדון הלונדוני, על רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה. לא בטוח שאברמוביץ, בעל האזרחות הישראלית, אכן יקבל את הסכום הנדרש, אבל כדאי לזכור כי מדובר באוליגרך, חברו של פוטין נשיא רוסיה, שכבר שינה לגמרי את הכדורגל האנגלי, האירופאי והעולמי.

בחודש יולי 2003 רכש אברמוביץ את צ'לסי, בה השקיע מאז כ-2 מיליארד דולר. עד אז הייתה רק פולהם בבעלות זרה, אחרי שנרכשה בשנת 1997 על-ידי מוחמד אל-פייד המצרי שחי בלונדון, אבל אברמוביץ פתח את שערי הליגה האנגלית לבעלים-זרים נוספים שהשקיעו בה סכומי-עתק ובהם משפחת גלייזר מארה"ב (מנצ'סטר יונייטד), שייח'ים מהאמירויות (מנצ'סטר סיטי), ז'ורז'ה מנדש (וולבס), משפחת שריבנבראבחה (לסטר סיטי), הקרן-הסעודית ( ניוקסל) וגם נסיכות קטאר ( פ.ס. ז'רמן).

ההשפעה של אברמוביץ על שוק הכדורגל באירופה ובעולם כולו, הייתה עצומה וחסרת-תקדים והגיעה אפילו לרוסיה, שם רכש הקונצרן הממשלתי 'גזפרום' בשנת 2005 את קבוצת זניט ובמקביל נרכשה קבוצת גרוזני בצ'צ'ניה.

רומן אברמוביץ סייע רבות לידידו ולדימיר פוטין לארח את המונדיאל ברוסיה ולמעשה העניק לנשיא הרוסי לגיטימציה בינלאומית, עד הפלישה לאוקראינה. עכשיו צריך לראות כיצד יתהפך הגלגל ומה תהא ההשפעה של פרישת אברמוביץ מעולם הכדורגל ואולי מעז יצא מתוק.

 

בקטנה : שימו לב ל'בעלים עצבניים'

באירועי השבועות האחרונים (רשימה חלקית בלבד) אפשר אולי למצוא הסבר לשיח-האלים שמאפיין את הכדורגל הישראלי 'הודות' להתנהגות בוטה ושולחת-רסן דווקא מצד בעלי הקבוצות ומנהליהן :

  • ההתפרצות האלימה של אבי לוזון, בעלי מכבי פ"ת, נגד מאמנו ניר קלינגר לעיני המצלמות.
  • ההתבטאות הקשה של איזי שרצקי, הבעלים של קריית-שמונה, נגד מאמנו סלובן דראפיץ'.
  • התקיפה המילולית של שי אהרון, המנהל המקצועי של הפועל ירושלים ומאמנו זיו אריה, נגד השופט דניאל בר-נתן.
  • העימות הפיזי הקשה בין גיל קופר, מנכ"ל הפועל רעננה, לבין ברק לוי, שוערו.

אז מה הפלא שהכדורגל הפך להיות אלים יותר גם על כר-הדשא וגם ביציעים.

מה קורה בליגות הנמוכות?

אור-עקיבא במקום השלישי

  • בליגה-א' צפון סיימו בני-פרדיס את משחקם נגד הפועל מגדל העמק בתוצאה 0-0 ובעקבות כך נמצאת הקבוצה במקום ה- 14 ( מתוך 18) ולה 29 נקודות אחרי 19 משחקים. את הטבלה ממשיכה עירוני טבריה להוליך, כשלרשותה 59 נקודות והיא מועמדת בטוחה להעפיל לליגה הלאומית.
  • בליגה-ג' שומרון רשמה מכבי אור-עקיבא ניצחון בשיעור 2-3 על מ.כ. כרמל והיא במקום ה-3 בטבלה עם 36 נקודות מ-19 משחקים, הרחק מתחת למועדון-ספורט קריית-ים שצברה 57 נקודות.
  • בני ג'סר א-זרקא הפסידו במשחק-חוץ 1-3 להפועל קריית-ים. הקבוצה נמצאת במקום ה-7 ולה 29 נקודות.
  • בית"ר פרדס-חנה הפסידה בבית בתוצאה 3-2 לבית"ר קריית-אתא והיא מדורגת במקום ה-10 (מתוך 12) עם 14 נקודות בלבד.

 

'כלכליסט' צילום: ראובן כהן

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

מסורת המצוינות בחוף הכרמל נמשכת

בטקס שכבר מזמן הפך למסורת, והתקיים השבוע (ב') בהיכל התרבות "מוזה", חילקו ראש המועצה אסיף איזק, סגניו רפי אבני ואושר וקנין ומנכ"לית מיר"ב עירית עבו פלדמן, את מלגות המועצה לספורטאיות וספורטאים שהצטיינו בשנה החולפת

קרא עוד >

ספורט

ההיסטוריה שרשמה נבחרת מרוקו בכדורגל, כאשר גברה ב'פנדלים' על ספרד האנמית, גרמה להיסטריה בקרב מאות מיליונים בקרב העולם הערבי והאפריקני

קרא עוד >