בעלי עסקים ב’שמורה’ זועמים על חיוב ארנונה

בעלי-עסקים במרכז-המסחרי של ’השמורה’, זועמים על כך שהמועצה-המקומית זיכרון-יעקב חייבה אותם לשלם מסי ארנונה עבור חניות לא מקורות.

מתברר כי בעלי-העסקים הופתעו לגלות כי בניגוד לעבר, חויבו לשלם גם עבור חניות לא מקורות המצויות במרכז-המסחרי, חיוב שהגדיל באופן משמעותי במטרים-רבועים רבים את שטחי עסקיהם. מבירור ראשוני עולה כי מדובר בחיוב שנובע מתוצאות 'סקר הנכסים' שמבצעת המועצה-המקומית באמצעות חברה שזכתה במכרז לצורך זה ואשר קבעה כי החניות הלא-מקורות, צריכות להיחשב כחלק מתוך שטחי העסקים במקום.

בעלי העסקים ב'שמורה' הביעו תמיהה אם החיוב הזה מקובל גם במקומות אחרים ברחבי המושבה והאם הוא מעוגן ב'צו המסים' של המועצה-המקומית.
מעבר לתרעומת על עצם החיוב, הביעו בעלי העסקים תמיהה וכעס על כך שהמועצה-המקומית מצאה לנכון לחייב אותם בתשלום האמור, דווקא כאשר מרבית העסקים נאנקים תחת עול הפרנסה על רקע נגיף הקורונה, מבלי להתחשב במצבם הקשה גם כך.
בעלי-העסקים ניהלו השבוע שיג-ושיח עם המועצה-המקומית, בדרישה לבטל את החיוב המדובר ולדבריהם הם ממתינים לתגובת הרשות-המקומית בעניין זה ולא מן הנמנע כי אם דרישתם תדחה, יכריזו על 'מרד ארנונה' כללי.
תגובת המועצה:
למועצה הועברו מספר פניות ושאלות מבעלי עסקים בשמורה, בעקבות קבלת מכתבי שומת הארנונה העדכונים לשנת 2022.
המועצה המקומית זכרון יעקב פועלת ע"פ חוק ובהתאם לכל כללי הרגולציה, הנחיות ותקנות משרד הפנים. כל רשות מקומית נדרשת לקיים סקר נכסים אחת לחמש שנים. מטרת סקר הנכסים היא גביית מס שוויונית. צו  המיסים הוא המסגרת המחייב את הרשות לפעול על פי הנחיות אלה.
חשוב לציין כי צווי המיסים בכל הרשויות המקומיות "התקבעו" בשנת 1985 במסגרת "חוקי הקפאה" של תוכנית ייצוב הכלכלית, שהייתה באותן השנים.
צווי המיסים, אינם אחידים ברמה ארצית ויתכן ויהיה שוני בין צווי המיסים של ישובים. משרדי הפנים והאוצר לא מאפשרים כמעט שינויים בצווי המיסים אלא במקרים נדירים, זאת לאור "חוקי ההקפאה"  במועד הקובע בשנת 1985", לישובים שונים היה נוסח שונה ותעריף שונה לעיתים גם אזורי סיווג שונים באותו ישוב.
 בעקבות פנייתכם נבקש להבהיר מס נקודות עקרוניות:
המרכז המסחרי בשמורה (הדרומי והצפוני) הינם שטח בבעלות פרטית. שטח המרכז הצפוני מתייחס לכלל מבנה המסחר הכוללים חנויות בשימושים שונים, מעברים ושטחי שרות וכן לחניה בין המבנה למקטע הכביש ברחוב השמורה.
המתחם הדרומי מתייחס לתחום המבנה, הכולל חנויות, מעברים, שטחי שרות ואת החניה הצמודה למבנה מדרום. כל השטח האחר הגבול בין מבנה המתחם הדרומי לרחוב השמורה הוא ציבורי.
על פי סקר הנכסים המבוסס על צו המיסים, שומת הארנונה של בעלי הנכסים נדרשה לעדכון. כל אחד בהתאם לגודל השטח הכולל וסוג השימוש ( עיקרי, שרות, מעברים וחניות).
לדוגמא נציין: חנויות במרכז המסחרי בשמורה הנמצאים "בצו המיסים" תחת הקטגוריה "בתי מסחר ובתי קפה" (פרק 2.2).
סיווג 301 בצו המיסים מתייחס לכל שטח המבנה כולל שטחי עזר. התעריף למ"ר לשנה הוא 132.69 ₪ .
סיווג 303 בצו המיסים מתייחס לשטחי מעברים בקניון/מרכז מסחרי. התעריף למ"ר לשנה הוא 78.84 ₪.
החניות נמצאות מוגדרות בצו המיסים תחת הקטגוריה "חניות לבניינים שאינם משמשים למגורים" (פרק  2.3 )
סיווג 454 – "חניה בלתי מקורה" – כלומר לכל מ"ר משטח החניה  התעריף למ"ר לשנה הוא 12.04 ₪.
המועצה מודעת לתרעומת שנוצרת אצל בעלי הנכסים/עסקים בדבר שינוי זה אך גם אם לא נגבה בעבר מס אמת,  מחובתה של הרשות המקומית לטפל בדבר החל מהשלב בו נתונים אלה נמצאים בידה.
נציין עוד כי הרשות המקומית גובה לפי סיווגים אלה, שומת מס גם במרכזים מסחרים דוגמת מול זכרון, שומה הכוללת ארנונה בגין חניה לא מקורה או מעברים ציבורים בהתאם להנחיות שפורטו בצו המיסים.
כל המידע על סקר הנכסים החל מיולי 2019 מתוך אתר המועצה
מרכז מסחרי השמורה בזכרון יעקב. צילום: גוגלמאפס
מרכז מסחרי השמורה בזכרון יעקב. צילום: גוגלמאפס

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

זכרון יעקב: אלון ירון ואיתמר חייט – זוכי תחרות 'הנואם הצעיר' מטעם 'רוטרי'

מועדון 'רוטרי' זכרון-יעקב, המשיך במסורת ארוכת השנים וקיים את תחרות 'הנואם הצעיר', בסיומו זכו שני תלמידים, אשר ישתתפו בתחרות מטעם 'רוטרי' במסגרת האשכולות, ובהן חדרה, קיסריה, יקנעם, פרדס-חנה ונתניה.

קרא עוד >