אפשר גם אחרת: חוף הכרמל ועתלית גיבשו תכנית עבודה רב-שנתית משותפת לעצמאות היישוב

בתהליך ייחודי בנוף המוניציפלי בישראל, גיבשו המועצה האזורית חוף הכרמל והיישוב עתלית המלצות משותפות לקידום עצמאות היישוב, שאושרו היום במליאת המועצה. כעת יגבשו הצדדים תוכנית פעולה רב-שנתית שתציב אבני דרך לפיתוח היישוב – מבני ציבור, מבנה ארגוני, תיקצוב וכדומה.

מליאת המועצה האזורית חוף הכרמל אישרה אתמול (18.7.22) את ההמלצות של מועצת חוף הכרמל ו-וועד היישוב עתלית, בנוגע ליציאת היישוב לעצמאות.
המלצות אלו יובילו לכתיבת תכנית רב-שנתית, שתאפשר יציאה משותפת למהלך שבסופו תצא עתלית לעצמאות ותהפוך לרשות מקומית עצמאית.
בהמשך לפגישה שהתקיימה עם מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש, בחודש אוקטובר 2021 קיבלה מליאת המועצה החלטה להקים צוותים ייעודיים של היישוב והמועצה, אשר יבחנו את נושא יציאת היישוב עתלית לעצמאות. הצוותים קיימו עשרות דיונים מעמיקים, אירועי שיתוף ציבור, וערבי הסברה, על מנת לבחון את הדרך הבטוחה והאחראית לבצע את המהלך.

המועצה והיישוב פעלו בדרך של שיתוף פעולה ובחינה משותפת של סוגיית העצמאות לעתלית – זאת בשונה מההתנהלות הנהוגה במקרים בהם נידונה הפרדת יישוב מתוך מועצה אזורית. על פי הנהוג בזירה המוניציפלית בישראל, הדיון על יציאה לעצמאות של יישוב מתקיים על-ידי הוועדה הגאוגרפית של משרד הפנים. כל אחד מהצדדים – הרשות והיישוב – מציג את עמדתו, והוועדה היא שמגישה את ההמלצה הסופית לשר/ת הפנים, כמו גם החלטות בסוגיות בהן ישנם פערים בין הרשות לבין היישוב. בחוף הכרמל נעשה התהליך בצורה הפוכה בדיוק: בשלב ראשון קיימו המועצה ו-וועד היישוב בחינה של המצב הנוכחי ושל הפערים הקיימים, ולאחר מכן גובשו ההמלצות לפעולה בתחומים השונים.

ההמלצות בהן דנו הצוותים עוסקות בכל תחומי החיים ביישוב עתלית – מערכות החינוך, שרותי בטחון, ניקיון, תרבות ופנאי, תקציב רשות מקומית, הקמת מבני ציבור, ניהול הנדסה ו-וועדה לתכנון, מערכות הביוב והמים ועוד. ההמלצות ברובן מוסכמות על הצדדים, אך ישנן המלצות בסוגיות שונות שעדיין לא קיימת לגביהן הסכמה והן יעלו לדיון נוסף בהמשך. כך, למשל, בסוגיית תקציב היישוב, מבני ציבור, ועוד.

עוד הוחלט בדיון כי בשלב הבא יוקם צוות מקצועי משותף לחוף הכרמל ונציגי ציבור מעתלית לגיבוש תוכנית העבודה הרב-שנתית, שתישען על ההמלצות המשותפות ותאפשר יציאה חלקה ובטוחה של עתלית לעצמאות, בעתיד. בכדי שהתהליכים יוכלו להגיע לכדי בשלות והצלחה, יידרש זמן למרחב תכנון והסתגלות ציבורית, והתהליך צפוי לקחת מספר שנים בטרם יבשיל לכדי פנייה לוועדה הגיאוגרפית.

תהליך בחינת עצמאותו של היישוב עתלית, החל בעקבות תהליך הפיתוח המואץ באזור, שהביא לגידול משמעותי באוכלוסיית היישוב: עתלית הפכה לישוב של 11 אלף תושבים עם צפי להכפלת מספר התושבים בעשור הקרוב. המצב החדש חייב את המועצה האזורית ואת הוועד המקומי – שהיום מנוהל על ידי 11 מתנדבות ומתנדבים העושים ככל יכולתם על מנת לתת מענה לצרכי התושבים – להיערך מחדש כדי להעניק שירותים מוניציפליים ראויים ומענה מספק לתושבים. המסקנה הייתה כי הדרך הנכונה לניהול עתלית ולמתן מענה ושירותים מוניציפליים אופטימליים לתושבים, היא לקיים הליך סדור שיוביל את עתלית לעצמאות.

כזכור, בשנת 2003 הובילה ממשלת ישראל מהלך של איחוד רשויות בכל רחבי המדינה. במסגרת המהלך אוחדה המועצה האזורית חוף הכרמל עם המועצה המקומית השכנה עתלית. בעתלית התגוררו אז כ 4,500 תושבים והיא הייתה מצויה במצב ניהולי ותשתיתי נמוך.
במהלך 20 השנים האחרונות עתלית הינה חלק משמעותי מהמועצה האזורית חוף הכרמל: לצד פיתוח השכונות והמתחמים השונים, נבנו בה בתי ספר וגנים; מעונות יום; אולם ספורט; בימים אלה מוקם בשטחה אזור התעסוקה הראשון של חוף הכרמל; הוקמה שלוחה של מערך השירותים הקהילתיים והחברתיים; קודמה ואושרה תוכנית מתאר ליישוב, ובסה"כ הושקעו בו כחצי מיליארד שקלים. כל אלו, יחד עם פעולות נוספות שיינקטו בשנים הקרובות במסגרת התכנית הרב-שנתית, יבטיחו כי מהלך היציאה לעצמאות יישען על תשתיות ומערכות חזקות ומבוססות, שיאפשרו לעתלית להתנהל כרשות עצמאית משגשגת ומתפתחת.

ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק אמר בדיון: "מהלך של יציאה לעצמאות של יישוב שבמשך כמעט 20 שנים הוא חלק משמעותי במועצה שלנו, כמו עתלית, הוא לא פשוט. יחד עם זה – אנחנו עוסקים בחיי היום יום של אנשים, וכנבחרי ציבור יש לנו חובה לפעול באחריות, להוביל ולנווט, גם אם הדרך מאתגרת ולא תמיד פופולרית. זה תהליך מורכב שמצריך הקשבה, שיתוף פעולה ופשרות כדי לבצע אותו נכון, ואני שמח שמצאנו בעתלית הנהגה מקומית חזקה ונחושה, שטובת התושבים לנגד עיניה. הוועד שכר את שירותיו של יועץ חיצוני, מהטובים בארץ, כדי שיבחן את הדברים ויגבש המלצות. למדנו לקחים ממקומות אחרים בארץ והחלטנו שאנחנו פועלים אחרת, ביחד, כי זו הדרך הנכונה לעשות זאת לטובת התושבים."

סגן ראש המועצה, אושר וקנין (תושב עתלית): "כתושב עתלית, דור שלישי למשפחה ותיקה ביישוב, אני גאה בנבחרי הציבור של עתלית – במליאה ובוועד המקומי – שבחרו לעסוק בסוגיה האסטרטגית של עתיד היישוב עתלית, על מנת לדאוג שתושבי עתלית יקבלו תמיד את השירותים הטובים ביותר, להם הם ראויים. נמשיך להוביל את המהלך יחד, בשותפות ובאחריות, לטובת תושבי היישוב והמועצה כולה."

יושב ראש הוועד המקומי עתלית, ישראל שורק: "תושבי עתלית צריכים לדעת שיש להם נציגות שיודעת היטב מה מחייבת טובתו של הישוב. באנו היום לישיבת המליאה כדי להבהיר, שלא נאפשר קיפוח של התשתיות ומכלול הצרכים המגיעים לישוב בסדר הגודל של עתלית. אין במועצה האזורית חוף הכרמל ישוב עם סדרי הגודל שלנו ואנחנו נמשיך לדרוש את המגיע לתושבי עתלית בלי קשר לתוכניות של המועצה האזורית לבחון היפרדות.

אנו נותנים אמון בדבריו של ראש המועצה שהתחייב כאן היום – שדבר לא ייעשה בלי לוודא שתושבי עתלית לא ייפגעו. נמשיך בדיאלוג עם המועצה ונציגיה ונוודא שראש המועצה יקיים את התחייבותו".

עתלית
עתלית

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...

זכרון יעקב: אלון ירון ואיתמר חייט – זוכי תחרות 'הנואם הצעיר' מטעם 'רוטרי'

מועדון 'רוטרי' זכרון-יעקב, המשיך במסורת ארוכת השנים וקיים את תחרות 'הנואם הצעיר', בסיומו זכו שני תלמידים, אשר ישתתפו בתחרות מטעם 'רוטרי' במסגרת האשכולות, ובהן חדרה, קיסריה, יקנעם, פרדס-חנה ונתניה.

קרא עוד >