שאלה של חינוך – איזה אישה אמא שלך? ואיזה אדם אבא שלך?

לפני שנים שאלתי את הילדים: איזה אישה אמא שלך? הילדים ענו: יפה, טובה, חזקה, גיבורה, עייפה, עצובה, שמחה, כועסת, מצחיקה, כל הזמן ממהרת לצאת…

שאלתי את האמהות; איזה אישה את בעיני עצמך?
אמהות ענו: אישה מעניינת, עובדת, עייפה, חרוצה, יפה, טובה, מחנכת, קשובה, פורצת דרך…
שאלתי את האמהות; איזה אמא הייתה אמא שלך?
אחרי שתיקה, "איזה אישה הייתה אמא שלי? שאלה לא פשוטה צריך לחשוב על זה." לאחר חשיבה ענו כמעט כולן: אחת אמרה כנועה ולכן אני נלחמת, השנייה אמרה חרוצה, את זה לקחתי ממנה. אחרת אמרה חכמה – ידעה לעבור בין הטיפות, אמא נוספת אמרה שורדת -כך אמא הייתה מכנה את עצמה… כל הזמן נלחמת..
היו עוד תשובות, אחת מהאמהות תוך כדי שסיפרה בהתרגשות על האמא שלה עלו זכרונות ילדות מרגשים.
ואני שואלת מה ילדים רואים כשהם מתבוננים בנו איזה אישה אני ואיזו אישה את?
מה אנחנו יוצקות לתוך זיכרון הילדות של ילדינו?
האם אנחנו משדרות שמחה? האם אנחנו משדרות עצב , עייפות והסתגרות? האם אנחנו מאושרות ומשדרות שמחה ונוכחות?
כל תנועה, כל הבעה, כל פריט לבוש נקי או בלוי, חשוף, צנוע.
כל חיוך, כל עצב, כל מילה שאנחנו משמיעות, או משדרות, הילדים שלנו מלקטים את הכל ובהתאם מעצבים את אופיים את ה"אני" שלהם.
בשקט בשקט אנחנו בונות את אישיותם את ה"אני" של המחר.
ממליצה לחייך, לשמוח במה שיש, להיות רגישות ונחושות כשצריך וכשלא צריך לדעת לעזוב, למחול לעבור הלאה.
להושיט יד ואוזן קשבת, לענות רק אם צריך להשמיע את שעל ליבנו קודם לעצמינו ואח"כ לסובבים אותנו. לייצר אוירה מזמינה רוב הזמן וכשמשהו לא מסתדר להודות שלא הכל
מושלם. לא להאשים, אלא להבין.
לא לוותר על עצמכן ולא לוותר על הרגע שבו ילדיכם זקוק לנוכחות פעילה, לחיבוק, חמלה , הכוונה ולאהבה.
תיהיו טובות לעצמיכן ולסביבה הכי קרובה אליכן.
וביחד תפיצו את הבשורה שלהיות אישה זה אחריות, זו גאווה, זו שמחה!
אז איזה אדם הוא אבא שלך?
רוב הילדים ענו: חזק, גיבור, חכם, טוב. היו כאלה שענו כועס, עובד..
איזה אבא הוא אבא שלך נשאלו הורי הילדים?
רוב הנשאלים דברו על כוח, קשיחות, עוצמה, סגור, נוכחות, חריצות, על טוב הלב על הכבוד לאמא.
ממליצה לכם לבדוק עם עצמיכם אילו מודלים הוריכם? אילו מתנות אתם קיבלתם מהם?
אילו דברים אתם פחות אוהבים אבל מסתבר שלקחתם בכל זאת כוחו של הרגל= מודל.
האם הם מודל חיובי או שלילי?
זו הזדמנות גם להודות להם על הנתינה חיובית.
ולקיחת אחריות על בחירת דרך חינוכית כמחנכים.

"גירסה דינקותה גם כי יזקין לא ישכחנה"

 


ריקי לוי (.M.A בחינוך)

ריקי לוי ( .M.A בחינוך)

 

 


 

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...