העתיד כבר כאן – אמון ואמפתיה – רק למי שראוי לכך

אמון הדדי הוא היסוד העיקרי לשיתופי פעולה ועבודה בצוות, אולם הצורך הטבעי הזה עלול לעיתים להטעות ולסכן אותנו, כל אחד חווה מקרה שבו הוא נתן אמון מלא במישהו שלא היה ראוי לכך.

הפתרון לחשש הזה מוביל אותנו לצורך להתנהל בזהירות לשפר את כושר השיפוט והערכה שלנו, לבדוק לעומק את מי שעומד מולנו ובכך לתת אמון רק במי שהוכיח שהוא ראוי לכך.
אם העבר שלכם מלמד על פעמים רבות מידי בהם בטחתם בשותפים או בחברים הלא נכונים והתאכזבתם, אתם חייבים לנקוט במשנה זהירות.
בדרך כלל הנטיה שלנו היא להתעלם בזמן אמת מסימני האזהרה, אנחנו מתלהבים מבן/בת זוג ומטשטשים גבולות, מתלהבים משותף לעסקה שנראית נוצצת כהזדמנות חיינו ומפסידים הכל.
אם נחלתם אכזבות רבות ושילמתם מחירים כואבים, חיזרו לעבר ותמצאו את סימני האזהרה וה"הונאה" שהיו שם תמיד.
עצת הזהב השבועית
אמון חייב להיבנות בזהירות ובאיטיות, חשוב שתבדקו את הדברים שמוצגים ונאמרים לכם בתחילת הקשר ותבנו את מערכת היחסים והקשר בזהירות ובהדרגתיות, תקפידו על מבחנים קטנים של אמינות ודיוק בנתונים כלפי האדם העומד לפניכם ורק אחר כך תפקידו בידיו סודות או עניינים בעלי חשיבות ערך.
תדאגו לבסס מציאות בה מערכת היחסים שלכם לא מובנת מאליה. זה מעביר מסר לצד השני שהוא לא יכול להרשות לעצמו לנוח על זרי הדפנה. בקשרים עסקיים חשוב מאוד לשמור על אינטרסים הדדיים באמצעות יצירת "מאזן אימה גלוי", כאשר תרגישו מספיק בטוחים לחזק את האמון ההדדי, תנקטו בצעדים שישדרו סימנים ברורים ועקביים שיחזקו גם את בטחונו ורצונותיו של הצד השני, תנו לצד השני הרגשה שאתם סומכים עליו ומאמינים בו ובכך תסייעו לו להתנהג בהתאם.
תזכרו תמיד גם את הדילמות של הצד השני  וכאשר הקשר חשוב לכם תהיו רגישים לתגובות ולצרכים שלו ותשדרו הבנה וסימפטיה.
תדמית אישית אמינה
בעולם הטכנולוגי המקושר, קל לבדוק ולאמת אמינות ומוניטין ולכן חשוב מאוד לחזק תדמית אישית אמינה, יושר, מקצועיות וחוזקות ערכיות ומוסריות.
בניגוד ליחסי אמון בין אישיים שהם גמישים ורגשיים, כשמדובר בעולם ניהול העסקים או בסביבה הארגונית שם נמצאים כללים ברורים חוקים ונורמות נוקשות לשיתופי פעולה עבודה בצוות להתנהגות אתית מוסרית.
מערכות יחסים ואמון דורשים בחינה והערכה מחודשת מעת לעת, תפעילו מנגנונים קבועים של ניהול סיכונים ותנסו לזהות סימנים מוקדמים שימנעו מכם נזק בלתי הפיך ועוגמת נפש. תהיו פתוחים וזמינים תמיד ליצירת אינטראקציות אנושיות ומקצועיות בחיים הפרטיים ובתעסוקה אולם אל תרפו אף פעם מהזהירות המתבקשת לבדוק ולאמת את הדברים.
אמפתיה – מרגישים את האחר
אמפתיה היא כישור שאנחנו מפתחים מהגיל הרך, היא מאפשרת לנו להגיב למצבו האישי והרגשי של האחר ולהזדהות איתו.
מאפייני האמפתיה
• לראות את העולם דרך עיני האחר
• להבין את האמת שלו
• לוותר על שיפוטיות וביקורתיות
• לזהות רגשות של אחרים
• יכולת ביטוי לרגשותיו של האחר כך שיבין את ההזדהות שלנו איתו
כשאדם אחר משתף אותנו במשהו שפגע בו והכאיב לו, הנטייה הטבעית שלנו היא להקל וליפות את המצב, להראות את חצי הכוס המלאה ע"מ לעודד ולהכיל, כוחה של האמפתיה היא ביצירת החיבור הרגשי האנושי ביכולת שלנו לשמוח יחד בהזדהות שלנו עם האחר וכך גם בכאב.
למעשה אדם לעולם לא ידע באמת מה האחר מרגיש, אפשר רק להבין אותו ולשער מה מתרחש בקרבו אולם ההתנהגות והמסרים של יוצר האמפתיה די בהם כדי לגרום לאחר הרגשה טובה, בטחון של שיתוף גורל לטוב או לרע.
אמפתיה מחזקת אמון, אחריות וערבות הדדית במיוחד כשהיא מזדהה עם החוויה הפנימית של האחר, חשוב לנסות לחשוב את המחשבות שעוברות בראשו ובעיקר להתבונן על העולם כפי שהוא רואה אותו.
אז איך נוכל לפתח את הכישור הזה?
• הקשבה מלאה לחשובים לנו
• לעסוק כל העת במעשים שיש בהם נתינה
• ניסיון לדמיין את עצמנו בנעלי האחר
מצוות ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה היא מצוות עשה. משמעות המצווה שאדם צריך לאהוב שיהיה לרעהו כמו לו.
חיים ליפא, כותב הטור על עתידנות ותעסוקת עתיד, מייסד ומפתח מודל ה-GPS האנושי לשדרוג הפוטנציאל האין סופי של המוח.

שיתוף ב-

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב vk
שיתוף ב reddit
שיתוף ב tumblr
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם ...