"חֲשִׁיבָה הַכָּרָתִית" לִמּוּדֵי יָמִימָה – תִּסְתַּכְּלִי, דֶּרֶךְ מָה אַתְּ מִסְתַּכֶּלֶת? (ימימה)

אחת התלמידות מספרת שהיא ביקשה מאחד מבני ביתה, תוך כדי ארוחה שהיא הכינה, שיעביר לה את המלחייה ומשום מקום התנהל ויכוח קולני לא מותאם למה שהיא ביקשה. לאחר שהקולות נרגעו והתאפשר שיח נעים, היא הבינה שבקשתה תורגמה כפקודה וזו לא הפעם הראשונה שהיא נשמעת כפוקדת. היא הופתעה מהדברים שעלו בשיח, אבל יכלה ביושרת לב להבין […]

טיפים לחופשת הקיץ ״בדיבור (א)חד״

מכירים את המשפט: ״מרוב עצים לא רואים את יער.״ מרוב מחנכים או שיטות חינוך, הילד מתוסכל ומבולבל! כגננת לעיתים הייתי שומעת הורים המנהלים ויכוח בגן מול הילדים, האיש לרעיה: ״עזבי ותרי לה /ו.״ או לחילופין, האישה: ״עזוב אל תהיה קשוח מידי״. ההורים: כל (קול) אחד לחוד מבלבל את הילד/ה. אחד הדברים שהייתי אומרת לאותם הורים […]

"חֲשִׁיבָה הַכָּרָתִית" לִמּוּדֵי יָמִימָה – ״רַק הָאָדָם הוֹפֵךְ לַיְלָה לְיוֹם וְיִשְׁנוּנֵי עִם שַׁחַר, וְזֶה מְטַמְטֵם אוֹתוֹ, אֶת מַחֲשַׁבְתּוֹ כִּי יֵשׁ חֻקִּים״ (ימימה)

עכשיו שבני הנוער יצאו לחופש הגדול ימימה מזמינה אותנו להבין מהם החוקים הנסתרים של הגוף והנפש. מה קורה כאשר יש חוסר בשינה. זו הזמנה להורים להיות ״המבוגר האחראי״ להביט לילדים בלבן של העיניים ולהקשיב להם וליצור תקשורת טובה, להיות סומכים מצד אחד ומצד שני להיות עירניים. כולנו יודעים מהם הסכנות האורבות לילדים המשוטטים בחוץ בשעות […]

״שִׁעֲמוּם וְחֹסֶר הַמַּעַשׂ הוּא הָאוֹיֵב הַמֶּרְכָּזִי שֶׁל בְּנֵי הַנֹּעַר. ״

הורים רבים מודאגים מבואו של החופש הגדול. לעומתם הילדים סופרים כל יום בציפייה גדולה. התיכוניסטים כבר בחופש מיום שני, חלקם אוטוטו מתגייסים והשאר , שנת שירות, גיוס מאוחר, יש שילמדו, כל נער והחלטותיו. ראשית אאחל לכולם בהצלחה שדרכם תאיר ושיחזרו בשלום. בגילאים הקטנים עד כתה ו' ישנם קייטנה, ״בית ספר של החופש הגדול״. ובגילאים הגדולים […]

"חֲשִׁיבָה הַכָּרָתִית" לִמּוּדֵי יָמִימָה – "לְכֻלָּם יֵשׁ עֹמֶס, גַּם לָךְ וְיֵשׁ אֶת הַטּוֹב שֶׁבָּךְ" [ימימה אביטל]

ימימה-עומס

כאשר מתחילים ללמוד ימימה, כל לומדת בטוחה שרק היא חווה עומסים ואף אחד לא יכול להבין אותה. תוך כדי למידה כל לומדת מבינה שכולנו עמוסות ומרגישות אותו דבר. ההבדל הוא שיש כאלה שמשתפות ויש כאלה שלא. העניין הוא מה אנחנו עושות עם התגובות, עצות של הסובבים אותנו? האם זה מפר אותנו או שאנחנו על הציר […]

"חֲשִׁיבָה הַכָּרָתִית" לִמּוּדֵי יָמִימָה – "אָז תִּזְכְּרִי, אַף פַּעַם לֹא נוֹפֵל הַטַּל אַף פַּעַם לֹא״ [ימימה אביטל]

ימימה אומרת שחשוב שניזכור, "אָז תִּזְכְּרִי״ כמו שהטל לא נופל כך גם העוצמות שלנו, הן תמיד תהיינה שם אנחנו רק צריכות לזכור שהן קיימות. כך גם הטוב שבנו הוא תמיד נמצא, לעיתים אנחנו כל כך עמוסות שלנגד עינינו רק העומס: הדאגות, הספקות ההססנות, והפחדים המה יגידו עלי. ימימה מלמדת אותנו למצוא את החיבורים האמיתיים שלנו […]

שאלה של חינוך – ״די לבכות תדבר״

ילד משחק בגן עם חברים לפתע, מתחיל לבכות, הילדים שסביבו לא מבינים מה קרה, צוות הגן מנסה לדובב אותו ולהבין אך לא מצליח. ״די לבכות תדבר״ אומרת לו אחת הילדות בגן. אבל הילד לא מפסיק לבכות, בנות הצוות שואלת אותו ״מה קרה?״ ״האם אפשר לעזור?״ הילד ממשיך לבכות. שואלים את הילדים שהיו לידו ואין מענה. […]

"חֲשִׁיבָה הַכָּרָתִית" לִמּוּדֵי יָמִימָה – כָּל הַשָּׂדֶה, אֲפִלּוּ שָׂדֶה עֲנָק שֶׁל גִּבְעוֹלֵי חִטָּה, לֹא נִכְנָסִים לְתוֹךְ הַסְּעָרָה. אַחֲרֵי הַסְּעָרָה חוֹזְרִים לִמְקוֹמָם [ימימה אביטל]

  אחת הבנות הגיעה לשיעור סוערת ולא הצליחה להירגע. בחוויה שלה נעשה לה עוול, תוך כדי הלימוד היא הבינה שהיכולת להתגמש אינה מחסירה מערכה. בלימוד גמישות זה חוזקה. ימימה מפליאה לתאר כיצד בטבע ישנה חוקיות נסתרת המעוררת פליאה. לכן, כל סערה מול שדה שיבולים ניראת לנו טבעית. כל הטייה של השיבולים בכפיפות ראש מובנת, כי […]